אביגדור "איווט" ליברמן הפך להיות הציר המרכזי שדרכו תעבור הממשלה הבאה. נדמה שעל פיו יישק דבר וכנראה גם ייקבע עתידו של נתניהו כראש ממשלה. רבים מתקשים להבין את המהלכים של ליברמן, מי שהצהיר בראש חוצות שהוא תומך בנתניהו לראשות הממשלה ולמעשה היה זה שמנע את הקמת ממשלתו.

מי שמכיר את ליברמן מקרוב יודע שלא מדובר ביריות מהמותן; זה לא מקרי שהוא משנה עמדות ודעות. כשהוא רואה תמונת מצב משתנה שאינה תואמת את עמדותיו, גם לא יהסס להפתיע במהלך קיצוני, אבל כשהוא מגובש ונחוש בעמדותיו, מילה אצלו היא באמת מילה, כמו סיסמת הבחירות שלו, ואין מי שיזיז אותו מדרכו. במהלך השנים, בעיקר בתקופה שבה ערכתי את עיתוני "נובוסטי" בשפה הרוסית, צברתי מספר לא מבוטל של שעות ליברמן, שבהן למדתי להכיר את הצדדים המעניינים שלו. 

זה היה בתחילת שנות ה־90, בתקופה שליברמן ריכז את המטה הסודי של בנימין נתניהו שהחל אז את המרוץ לראשות הליכוד, בבניין של הנהלת רהיטי "רים" לשעבר בתל אביב, לקראת מערכת הבחירות של 1996, לאחר רצח רבין. ערב הבחירות, כשכל הסקרים והתחזיות ניבאו ניצחון בטוח לשמעון פרס, אמר לי ליברמן: "מחר בלילה כל הסוקרים ונביאי השקר יאכלו את הכובעים, אחרי שהם יופתעו לראות שבנימין נתניהו הוא ראש הממשלה הבא". גם אני הייתי אז בין המופתעים. ליברמן ידע לנתח את תמונת המצב האמיתית וגם להסביר למה ואיך נתניהו ניצח. בהמשך הדרך הוא הפתיע אותי שוב ושוב בניתוחי המצב המדויקים שלו, ביכולת שלו לראות מהלכים קדימה ולחזות אותם.
 
בקיץ 1996 נפגשתי עם ליברמן, שהיה אז מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לתדריך בקריה. במהלך הפגישה התפרץ נתניהו לחדרו, לחוץ ואובד עצות: "נאמן (יעקב, אז שר המשפטים) הודיע עכשיו על התפטרותו. מה עושים, את מי ממנים?" וסימן לליברמן שהוא רוצה להחליט על כך מיד בלי נוכחותי. אבל ליברמן אמר לו בקור רוח: "אפשר לסמוך עליו, זה לא יצא מכאן. צריך למנות את צחי הנגבי, הוא הכי ראוי". באותם רגעים, למתבונן מהצד, נראה היה שראש הממשלה במקרה זה הוא ליברמן ולא נתניהו. 
 
יצא לי לראות את ליברמן לאורך השנים במפגשים עם גורמי ביטחון בכירים מאוד, ועם אושיות שלכאורה רחוקות מעמדותיו המוכרות, והבנתי שהוא דואג להתעדכן בכל המישורים ולהקשיב גם למי שאינו נחשב כוס התה שלו. אחרי 17 בספטמבר ליברמן צפוי להיות לא רק פקטור חשוב בהרכבת הממשלה הבאה, אלא אף להפתיע בהרכבים ובמהלכים שישרטטו את המפה הפוליטית לשנים הקרובות. ליברמן לא אמר עדיין את המילה האחרונה בהרכבת הממשלה הבאה.