אתמול נודע כי ג'וזף בורל פונטלס ימונה לתפקיד הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי, ולמרות שישראל לא חיבבה במיוחד את קודמתו בתפקיד, פדריקה מוגריני, ייתכן שישראל תתגעגע ותשתוקק לחזרתה, מאחר ומינויו של פונטלס צפוי להיות אף בעייתי יותר.


בירושלים לא חיבבו במיוחד את מוגריני, שברוב המקרים קיצצה אותה מן הלולאה המזר תיכונית בגלל היותה פרו-פלסטינית. כמו כן, מוגריני לא ביקרה בישראל מזה ארבע שנים במסגרת עבודתה, למרות שהשתתפה בהלוויתו של שמעון פרס בספטמבר 2016.

הפעם האחרונה שבה פגשה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הייתה במהלך פגישה קרה בבריסל בדצמבר 2017, בעקבות הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד  טראמפ כעל ירושלים כבירת ישראל, מדובר במהלך שהיא לאת תמכה בו, ודרשה שהאיחוד האירופי יגנה. מהלך זה נכשל, בשל חוסר יכולת להגיע להסכמה על הנושא בין כל 28 מדינות האיחוד האירופי.

בסוף 2015, בעקבות החלטת האיחוד האירופי לתייג מוצרים מהתנחלויות, השהה ראש הממשלה בנימין נתניהו את הקשרים הדיפלומטיים עם האיחוד האירופי לצורך "הערכה מחודשת". למרות שישראל ביטלה את ההשעיה, היחסים עם מוגריני מעולם לא התאוששו.

מוגריני ומנגנון מדיניות החוץ של האיחוד האירופי בראשותה נתפסו בירושלים כבעלי אופי פרו-פלסטיני מובהק וכמעודד לעסקת הגרעין האיראנית, גם לאחר נסיגתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממנה בשנת 2015.

היא תיכננה טיול בישראל ביוני 2018 כדי להשתתף בפורום הגלובלי של הוועד היהודי האמריקאי, אך ביטלה כאשר הוברר שנתניהו לא ייפגש איתה. כאשר מוגריני נכנסה לתפקידה בשנת 2014, מעטים מחוץ לארצה של הפוליטיקאית האיטלקייה שמעו עליה. את זה לא ניתן לומר על פונטלס הספרדי, 
המכהן כשר החוץ של ארצו מ-2018. בירושלים הוא לא יזכה לאהדה, סביר להניח, לאחר שבעניין הפלסטיני, הוא צידד במדינות האיחוד האירופאי ותמך בהכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית.

סוכנות הידיעות הספרדית, EEU, דיווחה בספטמבר כי הוא מוביל את המאמצים להביא את מדריד להכיר ב"פלסטין" כמדינה. "האיחוד האירופי תומך עדיין בפתרון של שתי מדינות למדינה באזור הסכסוך, אך שר החוץ הספרדי וממשלתו מאמינים כי הגוש צריך "לבחון מחדש את הנושא ולקבל החלטות בדחיפות".

במאמר חריף שפורסם בעיתון הדיגיטלי הספרדי "רפובליקה" במאי 2018, לאחר אירועי "יום הנכבה" בגבול רצועת עזה שהובילו למותם של עשרות פלסטינים, נכתב כי פונטלס התייחס לאירועים שהיו בעזה באותו יום "יום שני השחור" אשר "משקפים את הדה-הומניזציה של הפלסטיניים על ידי חלק גדול מהמעמד החברתי והחברה הישראלית ".

בראיון שנערך בפברואר אמר פונטלס כי "צריך להתרגל לעובדה שאיראן רוצה להשמיד את ישראל". כשנשאל על הסכם הגרעין,  ואם זה היה מת, ענה בורל:"האמריקאים החליטו להרוג אותו, באופן חד-צדדי כמו שהם עושים דברים בלי שום התייעצות קודמת, בלי לדאוג לאינטרסים של האירופים".

בתשובה לשאלה האם ארה"ב יכולה "לנקום באיראן", אמר: "אנחנו לא ילדים. יש לנו לקוחות פוטנציאליים, אינטרסים ואסטרטגיה ואנחנו נמשיך לעבוד עם איראן. יהיה לנו רע מאוד אם היא תמשיך לפתח נשק גרעיני.  איראן רוצה למחוק את ישראל, אין שום דבר חדש בזה. צריך לחיות עם זה".

ב -6 בנובמבר, יום אחרי שארה"ב החזירה את הסנקציות  על איראן, הצטרף פונטלס לשר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, בתקיפת ארה"ב על המהלך. השר הצרפתי אמר כי הוא דוחה "כל סוג של עמדה הדומה לאולטימטום מכל אחד וגם מארה"ב".

ביום השנה ה-40 למהפכה האסלאמית שחל בפברואר האחרון אמר הדיפלומט הספרדי: "היום מציינים 40 שנה למהפכה האסלאמית של איראן, כוח אזורי זה השתנה הרבה בתקופה זו". איראן היא מדינה מרכזית באזור המזרח התיכון. יש לה תפקיד חיוני במלחמה בסוריה,  היא עוזרת לאסד בזמן שהאמריקאים יוצאים ".

עוד אמר, כי  "איראן נותרה אובססיבית לממשלת ארה"ב. עדיין אין להן יחסים דיפלומטיים, וגם טראמפ נסוג מברית הגרעין והטיל סנקציות. אין ספק שאיראן תוכל לשרוד את הסנקציות אם טראמפ לא ייבחר מחדש. אחרת, המשטר יוכל להפעיל מחדש את תוכנית הגרעין לצרכים צבאיים ולהכפיל את התערבויותיו באזור".

דעות אלה על איראן מהוות מקור לדאגה בירושלים, אך גם במדינות אחרות באזור. פונטלס אמר ב-2005 כי "ישראל היא לא ארץ זרה בשבילי, אמר. "לפני שלושים ושש שנים, ב -1969, באתי לארץ לעבוד בקיבוץ  בעקבות צעירים אירופאים אחרים". פונטלס פגש בקיבוץ את אשתו הראשונה. מינויו של פונטלס צפוי להיות מאושר בקרוב.