לייב ביבי: בנימין נתניהו שוב המציא את עצמו מחדש השבוע. כמי שקובע בשנים האחרונות את קצב הקמפיינים הפוליטיים, דמותם ותצורתם - פצח ראש הממשלה בקמפיין הלייב פייסבוק שלו. אולפן הבית של הליכוד TV ננטש לטובת הלייב פייסבוק הכמעט יומי. לא עוד מראיין אוהד מהצד השני אלא פנייה ישירות לציבור, ומכל מקום. 
 

לאורך הקדנציות שלו נתניהו לא הרבה להתראיין ולא שש לאפשר לעיתונאים לשאול שאלות, למעט בתקופת בחירות. גם אז ניצל את הראיונות למתקפה על התקשורת כחלק ממכונת הקמפיין. עכשיו נתניהו מדליק מצלמה ועונה על שאלות של הציבור בשידור חי. 
 

בפעם הראשונה עשה זאת נתניהו ב־9 באפריל, יום הבחירות, במשך כמה שעות. ראה כי טוב, והפך את כל קמפיין בחירות 2019 מועד ב' ללייב פייסבוק אחד גדול. זה התחיל לכאורה בספונטניות בחוף קיסריה בשבוע שעבר. בערב שבת, במשך למעלה משעה ורבע הסתובב נתניהו בחוף, פגש רוחצים ודיבר עם גולשים. במהלך הצילומים אמר לצוותו כי היה רוצה שאירוע פייסבוק כזה יקרה בכל שבוע. ביום ראשון, לפני ישיבת הממשלה הוא חזר לשידור החי, הפעם מקפה "דובשנית" בירושלים. בערב התמקם בחצר הבית בבלפור וענה על שאלות הגולשים.
 

כמי שעשה קריירה מתקיפת "התקשורת השמאלנית", העלה נתניהו את המאבק שלו בתקשורת מדרגה נוספת. כאשף תקשורת הוא יודע מה חשוב למהדורות החדשות: הראשוניות. הרגע החשוב ביותר לפני מהדורות החדשות הוא חצי השעה שלפני שמונה בערב, והחשש שמנקר אצל כל עורך וכתב הוא שהסיפור המרכזי ידלוף. נתניהו יודע זאת, ולכן לפחות פעמיים השבוע הוא התייצב בפני מצלמת הפייסבוק שלו לפני המהדורה המרכזית ו"שרף" לגיא פלג מחדשות 12 את הסיפור שלו. 
 

מעטים הבחינו במהלך החדש. היה זה השר זאב אלקין שהעיר השבוע בשיחה סגורה שפייסבוק לייב הוא הדרך היחידה לקיים קמפיין בחום יולי־אוגוסט, כשהישראלים לא בארץ. באמצעות חשבון הפייסבוק של ראש הממשלה, שיש לו יותר מ־2.4 מיליון עוקבים, הוא מדלג מעל כל מכשול שמציבים בפניו אמצעי התקשורת ומתקשר עם בוחריו הפוטנציאליים שנופשים בחו"ל. הכל כלול בקיץ 2019: חופשה וקמפיין אישי של ראש הממשלה ישירות לנייד. 
 

הקשר הישיר עם הבוחרים הפוטנציאליים גורם לנתניהו הנאה רבה. לעתים נדמה שהוא נהנה יותר מהקמפיין מאשר ממטרתו הסופית: לאפשר לו לנהל את המדינה. מי שעוד נהנה מהקמפיין הוא אהוד ברק. המצב בסקרים מאוד לא משכנע, אבל ברק פה כדי ליהנות ובעיקר לגרום לראש הממשלה להזיע. ברק עוד יגיע ללייב פייסבוק ובינתיים הוא בעולם הסרטונים המשעשעים והוויראליים עם המסרים המחודדים נגד נתניהו. הוא לא חוסך במילים. חנה בבלי לא לוקחת חלק בקמפיין הבחירות של אהוד ברק. 
 

מגמדים את גנץ

נתניהו הפך את ברק לאויב העיקרי שלו מתוך החלטה אסטרטגית מחושבת היטב: הוא תוקף את ברק ובכך מגדיל ומעצים אותו ובמקביל מתעלם מבני גנץ. בכך הוא מרוויח פעמיים: ממריץ את בוחרי הימין להתלכד סביבו נוכח חזרתו של ברק, הנחשב לסדין אדום בעיניהם, תוך שהוא מגמד את מי שקיבל מנדט אחד יותר ממנו במועד א' ובנה קמפיין שלם סביב צמד המילים "מפלגת שלטון" או אלטרנטיבה שלטונית. נתניהו יודע שברק לא מאיים על ראשות הממשלה. רוב הקולות שיביא הם על חשבונו של בני גנץ יו"ר כחול לבן. לכן נתניהו מעצים את ברק, כדי שיגדל על חשבון כחול לבן. 
 

בבחירות 2013, כאשר נפתלי בנט תקף את נתניהו ישירות, נתניהו החזיר לו. היה קרב מדמם בנגמ"ש הימין. התוצאה הייתה שנתניהו גרף 31 מנדטים, והציונות הדתית הגיעה להישג מדהים של 12 מנדטים. בבחירות 2015, כשבנט חיבק את נתניהו ושר לו סרנדות בכיכר רבין עם גיטרה, הוא ירד ל־8 מושבים בלבד. נתניהו יודע שמתקפה שלו מגדילה את היריב. ברק חזק יקטין את גנץ. התוצאה שנתניהו היה רוצה לראות היא ליכוד אחד גדול מול שתי מפלגות קטנות־בינוניות שרבות ביניהן על בוחרים. זה קמפיין המגמד את המועמד הגבוה על פי גישת נתניהו.
 

בעוד נתניהו וברק נהנים מהקמפיין, בני גנץ נראה סובל. הוא עדיין לא ממוקד, המסרים לא ברורים וחדים, תגובות הקמפיין אטיות ונרפות. רק השבוע נתן התחייבות שלפיה ממשלה בראשותו תעביר את האחריות על מעונות היום למשרד החינוך, וזאת בעקבות פרשת המטפלת המתעללת כרמל מעודה. לנתניהו נדרשה עוד כיממה לקבל את ההחלטה הזו - שכלל אין לה ערך לנוכח ממשלת המעבר - ולמהר להודיע עליה בפייסבוק. לייב. איפה אנשי הקמפיין של גנץ שיקבעו: גנץ מוביל - ביבי נגרר. גנץ קובע - נתניהו מבצע. בכחול לבן היו צריכים לומר: "גנץ מצליח להוביל את נתניהו מהאופוזיציה". 
 

איש בכחול לבן לא התעורר לנהל את הקמפיין ברוח הזו, ונטרולו של יאיר לפיד בוודאי לא עוזר להם. במועד א' לפיד נלחם יותר משלושת הרמטכ"לים ביחד, וכעת תרדמה בקוקפיט. נראה שהחניך התורן עדיין לא עבר באוהלים להעיר את הלוחמים.  
 

גנץ מתעקש להישאר ממלכתי ובין ביבי לברק נעלם ונאלם. אולי צדק נפתלי בנט? אולי המדיניות שהובילו גנץ, גבי אשכנזי ומשה יעלון בצבא ובממשלה היא מדיניות של תיקו? אולי הם בעצם מחפשים תיקו מול נתניהו? מה שהם צריכים לשאול את עצמם בקוקפיט הוא אם הם שכחו איך לנצח, או שמא הם לא יודעים איך לנצח בקרב הפוליטי.


המבוגר האחראי 


בעוד ברק מסתמן כילד השובב והבועט של הקמפיין, עמיר פרץ הגיע למועד ב' שלו כיו"ר מפלגת העבודה כשהוא בשל ואחראי. מאז היבחרו פועל פרץ להגדלת המחנה שאבי גבאי כמעט מחק. פרץ נפגש ומדבר עם כולם, מבין את גודל השעה ומנסה ליצור את החיבורים הנדרשים משמאל לכחול לבן. כמי שמאמין שהוא יכול לקחת קולות מהימין פרץ נזהר בינתיים מחיבור עם מרצ, וקורא לאורלי לוי, לציפי לבני וגם לאהוד ברק להתאחד בצל קורתו הנדיבה. 

עד 1 באוגוסט, מועד הגשת הרשימות לכנסת, יש לפרץ הזדמנות להגדיל את המחנה, והוא יעשה הכל כדי שיירשם על שמו הישג אלקטורלי שיכפיל לפחות את התוצאות הדלות שהשאיר אחריו איש העסקים אבי גבאי.

הכותב משמש ראש הדסק הפוליטי בכאן חדשות, תאגיד השידור הציבורי
 

tguvot@maariv.co.il