אתה והמוצר: השוק השחור החדש סוחר בנתונים האישיים שלכם

בעולם שבו השער היציג כבר לא מוערך בדולר או ביורו אלא בתגובות ובלייקים, אלא במידע אישי מהרשתות החברתיות - שנמכר לכל המעוניין

ד"ר לירז מרגלית צילום: פרטי
פייסבוק
פייסבוק | צילום: רויטרס

רוב האנשים מאשרים בלי לחשוב פעמיים, בתהליך שהמפתחים מכנים Next Next Next. כלומר, בלי לקרוא מה בדיוק אנחנו מאשרים.

ניקח לדוגמה אפליקציית ניווט. היא שולחת מידע על המיקום הנוכחי שלך לשרת, על מנת לחשב את זמן ההגעה מהמקום שבו אתה נמצא ליעד הרצוי. אך באותה מידה היא יכולה לשלוח מידע זה לספריות של צד שלישי. לאפליקציה נוספת המותקנת במכשירך סיפקת גישה לאנשי הקשר. אומנם מדובר על שני אישורים נפרדים משתי אפליקציות נפרדות, אך אם שתיהן עושות שימוש באותה ספריית צד שלישי, הספרייה יכולה לחבר בין פיסות המידע השונות.

מחקר שנעשה באחרונה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת הרווארד הצליח לנבא סימנים לדיכאון בקרב משתמשי אינסטגרם. תמונות שפורסמו על ידי משתמשים בדיכאון היו מטושטשות, אפורות וכהות, עם פחות אנשים בכל תמונה. מחקר נוסף הצליח לנבא, בדיוק של יותר מ־70%, את הסיכוי לדיכאון לאחר לידה אצל נשים באמצעות ניתוח פוסטים בטוויטר, ולאחרונה אף הצליחו לנבא נטייה לנרקיסיזם ולסאדיזם מתוך ניתוח תגובות של טוקבקיסטים.

בקרוב, לכל אחד מאיתנו יהיה סטטוס דיגיטלי שיתבסס על העקבות שאנו משאירים בכל אתר, רשת חברתית או אפליקציה, ויועבר לכל מי שחפץ לערוך עלינו בדיקה. הכלכלן הראשי של גוגל, האל ורייאן, צוטט באחרונה אומר שהשער היציג כבר לא מוערך בדולר או בפאונד אלא בתמונות, חברויות, תגובות ולייקים. אז בפעם הבאה שאתם שוקלים אם להוריד אפליקציה, תבינו שהכלל הוא פשוט: אם אתה לא משלם על המוצר - אתה המוצר.

[email protected]

תגיות:
רשתות חברתיות
/
אבטחת מידע
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף