מהמרים על החיים: התאונה הקשה שאירעה אתמול, ושבה, על פי החשד, נהג צעיר ושיכור פגע בארבעה בני משפחה בקריית גת שצעדו על המדרכה, היא טרגדיה עצומה, והלב יוצא כשרואים את תמונות הרכב על המדרכה לצד כתמי הדם ונעלי הילדות הקטנות
 
נהיגה בהשפעת אלכוהול היא בעיה גלובלית, הגובה קורבנות ברחבי העולם. סקר שערכה עמותת אור ירוק מעלה שאחד מכל שני נהגים מודה כי נהג בהשפעת אלכוהול לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. נהיגה בשכרות היא אחת העבירות המסוכנות והאנטי־חברתיות שיש. אדם שותה אלכוהול ובוחר לעלות על ההגה ולהמר על חייהם של משתמשי הדרך האחרים.
 
ההבדל בין ישראל ליתר המדינות המפותחות הוא שבעוד בשאר העולם המתקדם ממקדות המדינות מאמצים נרחבים בתחום ההסברה והאכיפה, כאן הבעיה נותרת בעינה. לפי נתונים שניתחנו עולה כי כמעט בכל יום מתרחשת תאונת אלכוהול בישראל, ממנה נפגעים בממוצע כמעט שני אנשים, ובכל שנה נהרגים בנסיבות אלו קרוב ל־20 ישראלים.

התאונה בקרית גת. צילום: דוברות המשטרה

 

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים הגדירה את הנהיגה בשכרות כאחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים, לצד נהיגה במהירות מופרזת, היסח דעת ונסיעה ללא חגורות בטיחות. הגיע הזמן להכריז מלחמת חורמה על הנהגים השיכורים שמסכנים את החיים של כולנו בכביש. את פצצות זמן המתקתקות האלה חייבים להוריד מהכביש לפני שהם עולים על ההגה. 
 
נדרש שילוב של כל הגורמים האחראים כדי למגר את התופעה. חייבים לחזק את אגף התנועה בעוד ניידות ובעוד שוטרים שיתפרשו במרכזי הבילוי בכל ימות השבוע, באופן גלוי וברור, כדי לשדר מסר חד לנהגים שמתכוונים לשתות אלכוהול ולנהוג כי הם ייתפסו. על שופטי בתי המשפט להחמיר בענישה, כפי שהחוק מאפשר להם, וליישר קו עם המשטרה במאבק בנהגים השיכורים שמסכנים את החיים של כולנו. את המהלך הזה חייבים להוביל במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים תוך כדי הגברת ההסברה והמודעות לסכנות שבנהיגה בשכרות. חברה נורמטיבית לא יכולה להסכים להמשך הפגיעה בחפים מפשע, ועליה לדרוש מהמדינה לקחת אחריות ולהגן עלינו.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק