המאמצים הבלתי נדלים והאנרגיות העצומות שראש הממשלה נתניהו משקיע במאבק על הישרדותו מעוררים תהייה לצד הערכה. נתניהו ניצב איתן ויציב למרות החשיפות, ההאשמות, הביקורות הקשות והבלתי פוסקות. כפרד עקשן הוא ממשיך ללכת בתלם ההישרדות הזה, כשלא אחת ההתנהלות שלו נראית כאובססיה לשררה ולשלטון. הוא מתייצב למאבק הזה בלבוש משתנה: פעם כנרדף על ידי התקשורת השמאלנית שמשרתת כביכול את השמאל הבוגדני, ופעם אחרת כמשיח גואל, כראש הממשלה הימני והנחוש ביותר שהיה כאן, כמי שירחיב התנחלויות, לא יוותר על אף שעל ביהודה ושומרון וכמי שיודע לתת מענה לכל איום ואויב שניצב בשער.
 
בעיניי, הדרך שנוקט נתניהו כדי לשרוד במעון ראש הממשלה היא תופעה שכמוה לא ראינו כאן מאז קום המדינה. עולה השאלה: מה דוחף את נתניהו להתמודד בנחרצות כזו על ראשות הממשלה? מה שברור לי הוא שלא מדובר בדבקות במדיניות או באידיאולוגיה שאותה הוא מוביל - הרי כבר ראינו לא אחת שהוא מוכן להתחבר לכל מי שרק יכול לסייע לו לשרוד. אם אכן נתניהו יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה, הוא ייאלץ להתמודד עם לא מעט קשיים שאותם לא הצליח לפתור במהלך עשר שנות הקדנציה שלו, כמו ההתמודדות עם חמאס ועזה; הגירעון המצטבר; בעיות הדיור הלא פתורות; יוקר המחיה הנוסק; החקלאות הגוועת; הפערים ההולכים ומתרחבים בין עשירים לעניים; וכמובן החשדות לפלילים נגדו ונגד חבריו לקואליציה, בהם חיים כץ, דוד ביטן, אריה דרעי ויעקב ליצמן.
 
לאוסף הבעיות של ממשלת נתניהו, אם תקום, תצטרף ההתמודדות עם תוכנית המאה של טראמפ, שעל פי הדלפות תהיה לא פשוטה לממשלת הימין. ספק אם ממשלת ימין תוכל לקבל את התוכנית הזו. לכל אלה יש להוסיף את ההתחייבויות הבעייתיות של נתניהו לחרדים, למשה פייגלין, לחבריו בליכוד ולהתיישבות ביהודה ושומרון.
 

הנושא הראשון שיעסיק את נתניהו, אם אכן כאמור יקים את הממשלה הבאה, יהיה להעביר בכל מחיר את חוק החסינות כדי להוריד מעל כתפיו את שק ההאשמות ואת סכנת ההדחה. זהו נושא שעלול לגרור את מערכת המשפט בישראל לכאוס ולחולל רעידת אדמה בכל תחומי החיים, שיהיו לה השלכות על כלל המערכות, והיא עלולה להחריף את הקרע בעם.
 
מכל זה אפשר להסיק מסקנה אחת: נתניהו הוא הבעיה; אם הוא ירכיב את הממשלה הבאה, זה יהיה בעייתי. מצד שני, אחרי הבחירות הקרובות עלול להיוותר מצב שבו שוב לא ניתן יהיה להרכיב ממשלה. אז נתניהו יוכל להיות גם הפתרון. אם באמת אכפת לו מהמדינה ואזרחיה, הוא יהיה צריך להודיע על פרישה עד לסיום בעיותיו המשפטיות. בכך הוא יאפשר הקמת ממשלת אחדות איתנה ופרגמטית בעזרת הליכוד וכחול לבן, שתיתן מענה לכל תחלואי המדינה בעת הזו. ד