הבחירות האחרונות היו מבחינות רבות סצינת הסיום בתהליך קליטתה המוצלח של העלייה מברית המועצות בחברה הישראלית. העולים לשעבר ובני הדור השני שמו על סדר היום את סוגיית הפרדת הדת מהמדינה כפי שלא נעשה מעולם. אביגדור ליברמן, שזיהה את הסנטימנט מתעצם ומתחבר לאווירה הכללית בציבור, המציא מחדש את האג׳נדה של בחירות 2019 מועד ב'.



מאז תחילת שנות ה־90 ועד שנת אלפיים הגיעו לארץ כמיליון עולים שעברו חבלי קליטה קשים. רבים מהם עבדו בעבודות שלא תאמו את כישוריהם. אני זוכרת ראיון עם עולה חדש, שומר במרכז קניות, שהיה טייס בעברו. העולים חרקו שיניים והמשיכו בתהליך ההשתלבות. זו הייתה עלייה חילונית משכילה שנאבקה למצוא מקום ראוי, ובצד המאמצים נחבטה שוב ושוב על ידי הממסד הדתי. משאלות מי הוא יהודי, דרך קשיים בלתי נגמרים בגיור, בנישואים ובגירושים ובכל מה שקשור לרבנות, ועד לקבורה מחוץ לגדר. העולים שסבלו בברית המועצות מאנטישמיות בגלל יהדותם - גילו שבישראל יהדותם לא מספיקה.
 
השבר היה גדול, אבל העולים לא ויתרו, נשענו על משמעת הברזל שלהם ופרשו את התשתית ודחיפת המרץ האדירה למה שייקרא לימים הסטארט־אפ ניישן, הקימו את תיאטרון גשר, ולראשונה החלו להיפתח בישראל עוד ועוד מרכולים לא כשרים, אבל נושאי דת ומדינה המשיכו להעכיר את היומיום.
 

בהיותם מזוהים עם הצד הימני של המפה הפוליטית, הסנדול שלהם היה כפוי. קואליציית ימין הייתה תמיד שילוב ידיים עם המפלגות הדתיות, וכך נושאי הדת והמדינה נדחקו שוב ושוב. עד לקיץ 2019. בשנים האחרונות ליברמן אומנם זכה בקלפי לכתף קרה מקהילת העולים הוותיקים ובני הדור השני, אבל כל סקר עומק העלה מיד את התסכול שחש הציבור הרוסי בענייני הכפייה הדתית. 
 
הניצוץ נדלק כשהוא חבר לתחושת המיאוס בציבור על אי־השוויון בנטל, סוגיית הנישואים האזרחיים והתחבורה בשבת. הצורך חיפש בית פוליטי, וליברמן בנה לא בית, אלא תחנת חלל. הרגש הזה, שהבשיל לכדי כוח פוליטי, היה הרבה בזכות אותה עלייה ששברה את הפרדיגמה שכדי להיות ימנים חייבים להיות כבולים בשלשלאות לאינטרסים הדתיים. במערכת הפוליטית הישראלית אין מפלגה ימנית חילונית מובהקת, שחותרת להפרדה בין דת ומדינה בלי להתנצל, למצמץ או לקרוץ.
 
תפיסת הימין החילוני, שנבטה בשכונות העולים מרוסיה, הגיעה לידי ביטויה המלא במערכת הבחירות הזאת, וכך למעשה יצא לדרך תהליך הפרדת הדת באופן פרקטי.
 
נכון שעוד ייקח זמן עד שבישראל תופרד הדת מהמדינה בעצם הגדרתה כמדינת העם היהודי, אבל ציבור העולים הצליח להשתמש בכוח הפוליטי שלו כדי לעצב שחקן חדש במגרש הפוליטי בדמות הימני החילוני שמתעקש על חילוניותו ודורש את מימושה. הרכב הממשלה הבאה יסמן במידה לא מבוטלת אם אנחנו על סיפה של מהפכה חילונית מהחשובות בישראל. 
 
הכותבת היא עיתונאית בחדשות 13