א' שימש ביום הבחירות לכנסת מזכיר קלפי בבית ג'אן בגליל. בניגוד לשאר בעלי התפקידים, שאת עדויותיהם תקראו בהמשך, הוא לא נשלח למשימה זו על ידי מפלגה. מזכירי הקלפי הם עובדי מדינה ובאים מטעמה. הוא מתגורר בצפון, ואלה הבחירות השניות שהוא ממלא בהן תפקיד. בפעם הקודמת שובץ בכרמיאל. "בהתחלה, ביקשתי מוועדת הבחירות שלא להשתבץ ביישוב ערבי, אחרי כל מה ששמעתי על הבחירות הקודמות. אבל בוועדה שכנעו אותי שהם ערוכים לכל תרחיש, שיהיו במקום שוטרים, שיש נציגים של הוועדה שיסיירו בקלפיות ושהכל יהיה בסדר. הגעתי בשש וחצי בבוקר, התחלתי לסדר את הקלפי, ואז התברר שאין חשמל בחדר הקלפי. התקשרתי לוועדת הבחירות והסברתי שכשתיגמר לי הסוללה בטלפון לא יהיה לי איך להיות בקשר איתם. הם ביקשו שאתן להם טלפון של מישהו אחר מהוועדה שיוכלו להיות בקשר גם איתו.



"די בהתחלה התחיל בלגן. התחילו להגיע אנשים שסיפרו סיפורים על כל מיני אנשים שלא יכולים להצביע, ואמרו לי שהם באו להצביע במקומם. 'אבא שלי בחוץ וקשה לו', 'סבתא שלי בחוץ והיא לא יכולה להיכנס'. מישהו ביקש שאתן לו להצביע במקום הבת שלו, כי היא בלימודים. מישהו אחר רצה להצביע בשביל אשתו שבבית חולים. מתחילים ויכוחים, מתחילות קללות וכולם מצטרפים. אני מעריך שבמהלך היום היו לפחות 40 איש שניסו להצביע בשביל אחרים שלא הגיעו פיזית לקלפי. הסברתי להם שזה אסור. אמרתי להם שגם שתי הסבתות שלי לא מצביעות בדיוק בגלל זה, כי הן לא מסוגלות ללכת לקלפי. כלום לא עזר. כולם התחילו לקלל אותי, 'אתה לא מכבד זקנים'.



"בשלב מסוים זה החריף. חברי ועדת הקלפי איימו עליי. שניים הצמידו אותי לקיר. וצעקות. שקשקתי מפחד. כשהגיעה המפקחת מוועדת הבחירות, אמרתי לה 'תצלמי', והיא ענתה 'אני חייבת לקבל אישור'. לא יודע אם היא צילמה או לא. מתישהו הגיעו שוטרים, גם הם דרוזים. התקשרתי בנוכחותם לוועדת הבחירות, שמתי על ספיקר ונתתי להם לשמוע איך לפי ההוראות, מי שלא בקלפי לא יכול להצביע. המפקחת הייתה משהו כמו שעה ויצאה. אחרי עוד שעה היא חזרה שוב. הכתבתי לה שתרשום בדוח שהמזכיר מרגיש מאוים. אני עצמי פחדתי לרשום משהו בפרוטוקול. כשאנשים באו מבחוץ ולחצו עליי, רציתי לסגור את הדלת אבל לא הייתה ידית.



"אחרי הצהריים התחלפו חברי ועדת הקלפי והגיעו כמה חבר'ה צעירים ממש, חבר'ה בעייתיים. היה שם גם שוטר לשעבר שהיה בסדר. בערך בשעה ארבע נכנס לקלפי חבר הכנסת לשעבר סלאח סעד (תושב בית ג'אן, עד לפני חצי שנה ח"כ מטעם מפלגת העבודה - ק"ל) והתחיל לצעוק עליי. הגיע כמו אבו עלי, התכופף מעליי וצעק 'אתה באת לפסול אותנו בכוונה. אתה גזען. אתה תאפשר לכולם להצביע'. הוא רצה שאתן להצביע גם עבור מי שלא נוכח בקלפי. כלומר, שמישהו מהוועדה ייצא החוצה, יחזור ויגיד שהוא זיהה את האנשים. זו הייתה הפעם השנייה. גם קודם לכן, בצהריים, הוא הגיע וצעק עליי. הוא היה חלק גדול מהזמן בחוץ, בין המארגנים.



"בשלב מסוים קיבלתי החלטה שזהו, אני לא יכול לריב לבד עם כל העולם. השוטרים לא עוזרים לי, הסוללה של הטלפון שלי נגמרה וכדי לטעון הייתי צריך ללכת לאוטו שלי, בחוץ. אין לי עם מי לדבר. מהרגע הזה, כל מי שרצה להיכנס להצביע בשביל מישהו אחר, נכנס והצביע. וכל זה קורה כשברקע כל הזמן איומים - 'חכה, מה נעשה לך בערב', 'נראה אם תצא מכאן'. עשרות אנשים איימו עליי במהלך היום. לא הייתה לידי שום קלפי אחרת. הייתי לבד.



"בעשר בערב הסדרן פותח את הקלפי ועוד רגע מתחיל לספור. אסור לו לעשות את זה. התיישבתי על הקלפי כדי לא לתת לו. אחר כך התחלנו לספור. רציתי לספור את המעטפות כדי לראות שיש איזון בין מספר המעטפות לבין מספר האנשים שסימנו שבאו להצביע, אבל לא נתנו לי. היה לי ברור שלא יהיה איזון. איך שגמרנו לספור, כל החבר'ה ברחו הביתה. אין מי שיחתום על הפרוטוקולים.



"בשעה שתיים בלילה, אחרי הספירה, הגעתי לוועדת הבחירות האזורית בעכו. הייתי בסערת רגשות. בהמתנה לשופטת ישבה לידי מזכירה מקלפי אחרת שסיפרה לי איך איימו גם עליה. התעקשתי להיפגש עם השופטת. סיפרתי לה מה קרה והיא שאלה אותי: 'לא זיהית חלק מהמצביעים?'. הסברתי לה שלפחות 40־50 אנשים לא זיהיתי. היא אמרה 'זו בעיה. חכה'. חיכיתי. אחרי שעה הגיע הפרוטוקול חתום על ידה. אישרה את הקלפי".



ח"כ לשעבר סלאח סעד מסר בתגובה: "הבל הבלים, לא היה ולא נברא. ביקרתי בכל הקלפיות בבית ג'אן. בכל הקלפיות היו מזכירים מחוץ ליישוב ופקחים של ועדת הבחירות. לא צעקתי על איש, להפך. בירכתי אותם וביקשתי שינהלו מערכת בחירות טהורה ונקייה". תגובתה של ועדת הבחירות המרכזית: "א' היה בקשר עם נציגת הוועדה האזורית מספר פעמים במהלך היום וציין בפניה שקשה לו, מבלי שפירט דברים אחרים. היא הציעה לשלוח עזרה, אך הוא אמר שלמרות הכל הוא מסתדר ואין צורך בכך. בביקור של מפקחת טוהר הבחירות בשעה 14:15 ובטופס הדיווח שמילא א' ועליו הוא חתום מצוין כי אין אירועים חריגים בקלפי.



"בהמשך, בשעה 17:02, הוא התקשר שוב לוועדה ודיווח: "יש בלגן, והסדרן לא מצליח לנהל את הכניסה באופן תקין". כן עולה כי הוא ציין בפני המפקחת כי המצביעים וחלק מחברי ועדת הקלפי אינם מכבדים את חוקי הבחירות. "א' לא הזכיר איומים או ניסיון לזייף. רק כאשר הגיע לוועדת הבחירות האזורית, בתום יום הבחירות, דיווח לראשונה כי הצביעו אנשים שאותם לא זיהה". הערה: א' השמיע לכותב שורות אלה הקלטה וממנה עולה כי כבר אחר הצהריים התלונן בפני שוטר על ניסיונות הצבעה בשמם של מי שכלל לא הגיעו לקלפי.



"מצאנו בקלפי שלי בסכנין מעטפות שלא אני חתמתי עליהן". צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
"מצאנו בקלפי שלי בסכנין מעטפות שלא אני חתמתי עליהן". צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



# # #


אם הכתבה הזאת מזכירה לכם משהו, אינכם טועים. אנחנו נפגשים כאן אחרי כל מערכת בחירות עם תיאורים דומים. אותם סיפורים על ניסיונות לזייף, על אלימות, על הטיית הבחירות. המגזר הלא יהודי - ערבי, דרוזי ובדואי - הוכיח את עצמו במהלך השנים ככזה שמחייב תשומת לב מיוחדת ובקרה קפדנית. גם הפעם, כמו במערכות הבחירות האחרונות, ניהל שגיא קייזלר ממשרד קייזלר־ענבר עבור הליכוד מערך ענקי של פיקוח שהתפרס על 1,200 קלפיות במגזר הערבי. הדוח שהעביר ח"כ דוד ביטן עם תום הבחירות לוועדת הבחירות המרכזית כלל את פרטיהם ותמצית עדויותיהם של 113 מחברי ועדות הקלפי שפעלו במערך של הליכוד. יש שם סיפורים על ניסיונות לשכנע את חברי הוועדה לאפשר זיופים, על אירועים שבהם הוכנסו כמה מעטפות יחד לקלפי, על איומים ועל חוסר התאמה בין מספר המצביעים שהגיעו לקלפי למספר המעטפות שהתגלו בספירה.



בחלק גדול מהמקרים, הנוכחות של חברי ועדה מטעם הליכוד ביישובים ערביים סיכלה ניסיונות זיוף. בכמה מקרים הביאו האירועים את השופט חנן מלצר, יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, לפסול קלפיות. בשבוע באחרון ראיינתי שורה של חברי ועדה כאלה. חלק קטן מהעדויות מופיעות כאן, בקיצור מתחייב. אין כוונה לטעון שהתנהלות זו הביאה לתוספת מנדט למישהו או להפחתת מנדט ממישהו. מדובר בטענה יומרנית, שנוכח ערפל הנתונים והעובדות אי אפשר לטעון אותה ברצינות.



אז למה בכל זאת חשוב לפרסם את הדוגמאות הללו, מתוך עדויותיהם של חברי ועדות הקלפי? שתי סיבות עיקריות. הראשונה, מי שמעוניין לקיים כאן בחירות טהורות וישרות ולדעת שמה שאזרחי ישראל שלשלו לקלפי זה בדיוק מה שיוצא בשורה התחתונה בתום הבחירות, צריך לדעת שיש בישראל מקומות שבהם משימה זו לגמרי לא פשוטה. השנייה, צריך להזכיר שבסיבוב הבחירות הקודם היו עשרות עדויות על זיופים ועל ניסיונות זיופים ללא טיפול. משטרת ישראל, כפי שחשפנו כאן, לא התעניינה בתלונות שהוגשו לה וכמעט איש מהמתלוננים לא זומן למסירת עדות.



ועוד הערה חשובה - בליכוד מציינים לזכותה של ועדת הבחירות, או לזכותו של השופט מלצר, בהתייחס למערכת הבחירות הקודמת, את העובדה שבחלק גדול מאוד מהקלפיות שסומנו כמועדות לבעיות, הוצבו הפעם שני מזכירים במקום אחד. גם העובדה שבמהלך היום הסתובבו בקלפיות מפקחים שניתן היה לפנות אליהם בתלונות פנים אל פנים, במקום להמתין לפתרונות טלפוניים, סייעה ללא ספק להפחית את היקף הזיופים. את הדברים הללו חשוב לי לציין, ודווקא על רקע הביקורת שנמתחה כאן על התנהלות ועדת הבחירות בהיבטים אחרים. אז הנה מדגם מהעדויות:



ח', יו"ר ועדת הקלפי, טובא־זנגריה: "היינו שני יהודים בקלפי. אני והמזכיר, שהיה בחור בן 18 או 19. הייתה איתנו בקלפי משקיפה מטעם בל"ד, שפעם בכמה זמן ניגשה לשולחן כדי לבדוק מי עדיין לא הצביע, כדי שהם יוכלו לדעת את מי צריך להביא מהבית. בשלב מסוים זה התחיל להפריע לנו. המזכיר ביקש ממנה שתפסיק, ואז היא יצאה החוצה והלכה לקרוא למישהו שהיה אחראי עליה, איש של בל"ד. כשהוא נכנס, המזכיר ביקש ממנו לצאת כי הוא לא אמור להיות בקלפי. כשהוא לא רצה, המזכיר אמר לו שאם לא תהיה לו ברירה, הוא ייאלץ לקרוא למשטרה. הבחור מבל"ד, איש גדול כזה, אמר לו 'אני אחליט אם אתה תהיה פה בכלל או לא', ואז הרים עליו את היד ונתן לו מכה חזקה בכתף או בעורף.



"המזכיר נבהל בטירוף ורץ החוצה לקרוא למשטרה, ואני נשארתי עם ההוא בפנים, כשהוא ממשיך לצעוק ולעשות בלגן. קראתי לסדרן שהיה בחוץ שיבוא להוציא אותו, אבל הבחור נתן מבט מפחיד בסדרן וזה הוריד את העיניים ופחד להסתכל עליו. ממש פחד. "בשלב הזה הבחור מבל"ד התקרב אליי עם משהו חד כחול ביד והתחיל לאיים. הוא אמר לי 'אני אדקור אותך, אני אוציא לך את העין, אני אהרוג אותך'. כיוון שלא באתי לשם כדי להילחם, החלטתי לשבת בצד ולחכות שהמשטרה תגיע. בסוף היום המשטרה החליטה כנראה לא לקחת צ'אנס. הם אספו את כל החבר'ה היהודים מכל הקלפיות והוציאו אותנו מהכפר בשיירה, עם ליווי שלהם".



מ', יו"ר ועדת קלפי, ביר אל־מכסור: "באיזשהו שלב ראינו מישהו שבא להכניס כמה מעטפות לקלפי. זה משהו שקרה כמה פעמים. בהתחלה, מכיוון שהמעטפות החתומות היו לידינו, חשבתי שהם הביאו מעטפות לא חתומות ממקום אחר והחלטתי לא לעשות בלגן. זאת בהנחה שממילא במהלך הספירה, בסוף היום, נוכל להוציא החוצה את המעטפות שלא חתומות. פעם אחת, כשתפסנו מישהו כזה שמנסה להכניס כמה מעטפות, הוא חטף את תעודת הזהות שלו שהייתה על השולחן שלנו וברח החוצה.



"בערך בשעה שש בערב החלטתי להשוות בין מספר האנשים שכבר רשומים אצלנו כמי שהצביעו לבין מספר המעטפות שדיווחנו בטופס שחתמנו עליהם, כדי לבדוק אם יש התאמה. גיליתי שיש פער של 36 מעטפות. התברר שחסרות 36 מעטפות שהיו אמורות להיות על השולחן ושלכאורה עדיין לא הצביעו בהם. הבנתי שמישהו כנראה גנב אותן מהשולחן וחילק אותן לאנשים שעומדים בחוץ, כדי שכשהם נכנסים לשלשל את הפתק שלהם, יוכלו לשלשל עוד מעטפה חתומה עם עוד פתק. לא ידעתי כמה מהמעטפות האלה כבר שולשלו לקלפי, אבל עצרנו הכל ומיד הרמנו טלפון לוועדת הבחירות. בוועדה אמרו לנו להפסיק את ההצבעה ולחכות לאיש שלהם.



"בינתיים מסביב התחילו המקומיים לאיים עליי. 'מה הבעיה. היינו מסתדרים ומוסיפים גם לך. למה אתה סתם מסבך פה את כולם'. הייתה אווירה לא נעימה. בינתיים הגיעה מפקחת ל'טוהר הבחירות' עם מצלמה ואחרי חצי שעה ועדת הבחירות אמרה לפתוח שוב את ההצבעה. בשלב הזה כבר היה שוטר צמוד לקלפי רוב הזמן.



"שני חוקרים מהמשטרה באו לחקור אותי שם. אמרתי להם שנראה לי שאחד מחברי הוועדה גנב את המעטפות מהשולחן, מול העיניים שלנו. בסופו של דבר, בספירה, התברר שהיו חמש מעטפות יותר ממספר המצביעים בקלפי, מה שאומר שתפסנו את זה יחסית בזמן, ושברוב 36 המעטפות שנגנבו עוד לא הספיקו להצביע".



ד', יו"ר ועדת קלפי, טייבה: "הייתי היהודי היחיד בקלפי. עד לפנות ערב הכל עבר חלק. בערך בשעה שש, כשהתחילה נהירה אל הקלפי, הגיע אליי הרכז של הרשימה המשותפת שם ואמר לי: 'תעזור לנו, נעזור לך. ממילא אין כאן הרבה ליכוד'. הוא רצה שאני אעזור לו בספירת קולות. זה בחור שכל כמה זמן הגיע אלינו עם כתב מינוי אחר והכניס לנו אנשים כמשקיפים. היו שם כאלה שהתחילו כמשקיפים של המשותפת, ובמהלך היום הגיעו מטעם כחול לבן או העבודה.


"כשניסיתי להוציא מהקלפי אנשים שלא קשורים, אמר לי מישהו באיום: 'מי שמחפש בעיות, מוצא בעיות. לא תעשה בעיות, לא יהיו לך בעיות'. כל הזמן היו שם אנשים שלא היו צריכים להסתובב בפנים. היה לי קשה להשתלט. הגיעו להצביע אנשים שנראו לי מוכרים, והייתי בטוח שהם כבר הצביעו קודם. כל פעם שאחד כזה הצביע, כולם מסביב היו צוחקים עליי. מגיע בחור בן 18 או 19 עם תעודת זהות שבה כתוב שהוא יליד 48', ונותנים לו להצביע. אחרי שעה הוא מגיע עם כובע על הראש ונותנים לו שוב להצביע, עם תעודה אחרת.



"בשלב מסוים, בגלל שלא הייתה קליטה בקלפי, יצאתי לצלצל להתלונן וביקשתי שישלחו פקח לספירה. הגיע פקח עם מצלמה של ועדת הבחירות, כשמסביב כל החבר'ה המאיימים של הכפר. פתאום הגיע איש ענק, איזה שני מטר, מפחיד, עם כובע שחור על הפנים. הוא קלט שאני הבאתי את הפקח, הסתכל לי עמוק בעיניים והביא בוקסים למשקוף. פחדתי שחבל על הזמן. מתישהו הגיע שוב האחראי של המשותפת. הוא התיישב בקלפי עם איזה שישה משקיפים לפחות, כולם שלו, לקח את הטופס של הוועדה והתחיל לספור מי כבר הצביע. כשהפקח של ועדת הבחירות הגיע, הם ניסו לשכנע אותו שהוא בכלל צריך להיות במקום אחר, כדי שלא ייכנס לקלפי שלנו. בסוף היום חיכיתי למג"בניק שהיה שם כדי לצאת איתו. אחרי כל מיני רמזים על מה שיקרה לי בחוץ, לא רציתי לצאת לבד".



ה', סגן יו"ר ועדת קלפי, מוסמוס: "הייתי בתפקיד רק בחצי השני של היום, כך שאני לא יודע מה היה לפניי. בשעות שאני הייתי היו כמה אירועים חריגים. לדוגמה, פעם אחת ראיתי את מזכירת הקלפי כשהיא מכניסה לכיס שלה מעטפות כחולות. לא יודע מה היא תכננה לעשות איתן, אבל הערתי לה והיא הוציאה. בסוף ההצבעה עשינו השוואה בין טופס 1000 שזו טבלת מספרים שמוחקים בה את המספר הסידורי של כל מי שבא להצביע, לטופס השני שזה האלפון, שבו צריך למחוק במקביל את השם של כל מי שהצביע. בסוף היום היו המון סתירות. עשרות, למיטב זיכרוני. עשרות בודדות. מכיוון שאני הייתי אחראי לספירת המעטפות וסיימתי לספור לפני שהחברים האחרים ספרו את המצביעים אצלם, אז אחרי שאמרתי להם כמה יצא לי בספירה, הם עשו התאמות. כלומר, הם מחקו אצלם ברשימות כדי שזה יתאים למספר המעטפות ולא תהיה סתירה. הם עשו את זה לפי שיקול דעתם. חוץ מזה, במהלך הספירה קלטתי כמה פעמים שהמזכיר מוציא מעטפה של כחול לבן או שס או מרצ, וכשהוא מקריא בקול, הוא קורא 'ודעם', שזה האותיות של הרשימה המשותפת - והקול נרשם למשותפת. בפעמים שהערתי על זה, הוא תיקן".



קייזלר. פיקוח על 1200 קלפיות במגזר. צילום: גור דותן
קייזלר. פיקוח על 1200 קלפיות במגזר. צילום: גור דותן



ב', סגן יו"ר ועדת קלפי, עראבה: "במהלך היום היה בסך הכל בסדר, הייתה גם אווירה טובה. ברבע לעשר בלילה, לקראת הסוף, התחלתי להסתובב בקלפי רק כדי לראות איך מתארגנים, כדי שנוכל לסגור את העניינים זריז. במהלך היום אני הייתי אחראי על המחברת של הסימוני 'וי' של מי שכבר הצביעו, והקפדתי שהיא תהיה אצלי כדי שלא יהיו רמאויות. כשחזרתי לכיסא שלי לקחתי את המחברת, ופתאום אני קולט שהדף שהיה פתוח, שעזבתי אותו חצי ריק לפני רגע, כולו מלא סימוני 'וי', ואני רואה את המזכיר מחזיק אותו לידו ורושם לעצמו את הפרטים של כל מי שהוא סימן להם 'וי'. הוא רשם לעצמו איזה מספר סידורי יש להם, כדי שיוכל למחוק אותם גם במחברת השנייה, כדי שזה יתאים. ראיתי כמה שמות כאלה שהוא הספיק למחוק. לקחתי את כל המחברות אליי ואמרתי 'מעכשיו אני עושה הכל'. אז התחילו כולם להתווכח איתי. אמרו לי 'עזוב, הכל היה בסדר מהבוקר, למה לעשות מהומה, זה רק שישה קולות. זה כלום'. כל החבורה הצטרפה אליו נגדי. בסוף היום התברר שזה היה רק חלק מהעסק. כשספרנו את הקולות התברר שיש חוסר התאמה בין מספר הסימונים לרישומים שלנו, וגם בין הרישומים לבין עצמם. האמת היא שהם הצליחו להעביר את זה איך שהוא, בלי ששמתי לב. רק בהמשך, כשהקלפי הזו נפסלה בגלל הפער הזה, למדתי מהפרסומים שהיו שם חוסר התאמות כאלה".



ש', סגן יו"ר ועדת קלפי, סכנין: "היה איתי חבר ועדה ערבי, שלמיטב זיכרוני היה נציג של כחול לבן. היה איזה קטע שהוא לא רצה לתת למישהו מקומי לזייף, או ליתר דיוק להצביע בשביל מישהו שנשאר בבית, ובתוך שנייה כל החדר היה באוויר. התחילו קטטה ומכות, שולחנות וכיסאות עפו. אני חושב שחוץ מהתיבה של הקלפי, שום דבר בחדר לא נשאר במקום. חוץ מזה, במהלך היום אני הייתי זה שחתם על המעטפות שהוצאנו, ובסוף היום, בספירה, גילינו שיש חוסר התאמה בין מספר המעטפות שאישרנו לבין מספר המעטפות שהיו בקלפי. היה פער של משהו כמו 15־10 מעטפות. כשבדקנו שוב, מצאנו שיש מעטפות שבכלל לא אני חתמתי עליהן ובמקום זה היה קשקוש, לא יודע של מי. היו שם פתקים של ש"ס מבחירות קודמות. הרוב הגדול היה ש"ס. לדעתי, זה היה היו"ר, כי הוא בדק את הגבולות לכל אורך היום. הוא התחיל להתווכח איתנו, אבל בסופו של דבר הקולות האלה לא נרשמו".



א', קלפי בסכנין: "הייתה בקלפי שלנו מזכירה יהודייה וחוץ מזה כולם היו ערבים. הבלגן התחיל על הבוקר. ממש בדקות הראשונות באה אישה ורצתה להיכנס עם עוד מישהי להצביע. היו בהמשך עוד מקרים שאנשים רצו להצביע בשביל אחרים שלא הגיעו, אבל זה סיפור שהיה על ההתחלה. היו"ר אמר 'תנו לה'. המזכירה התנגדה. כשניסיתי להתערב, הוא התחיל לצעוק עליי 'אל תתערב, שב בצד וסתום את הפה'. היו"ר עשה את כל הבלגן. אחרי כמה דקות הוא התחיל להגיד לי 'באת עם ביבי להפיל אותנו', 'כל הכסף הולך לישיבות שלכם', ואז עבר לאיומים: 'אתה לא תגיע הביתה היום. זה מקום מסוכן, סכנין'. כל היום היו איומים. פחדתי מאוד. גם אלה שנכנסו להצביע קיללו אותי. היה הרגשה מפחידה. פעם בשעה הוא היה זורק לי 'אתה לא תגיע הביתה היום'. היו מלא תקריות. הוא העיף שולחנות, צעק על מזכירת הקלפי. אפילו עצרו את הקלפי כמה פעמים והביאו משטרה, אבל הוא נשאר כל היום".



"כשראיתי מישהי מנסה להכניס שתי מעטפות, רציתי לדווח. התחילו לצעוק עליי 'אתה לא רואה טוב'. חוץ מזה, אני סימנתי את מי שהגיע. היו אנשים שאמרתי 'רגע, אבל הוא כבר רשום. הוא כבר הצביע'. כל פעם הם צעקו עליי 'יש לך טעות'. אז נתתי להם להצביע. אני במגננה. אני לבד שם מול כולם. לא יכולתי יותר. הייתה תחושת עוינות קשה כל היום. הרגשה שאני מפריע להם כל היום לזייף. זו ההרגשה שקיבלתי. כשהתחילה הספירה, היושב ראש אמר לי 'זהו, נגמרה העבודה שלך, אתה יכול ללכת'. הוא רצה שלא אשאר בספירה. בספירה היה הבדל בין המעטפות לבין מה שהיה מסומן. בהתחלה היו 50 קולות פער. היו 616 מעטפות כחולות לעומת 556 אנשים שהצביעו. אחר כך הם ספרו שוב, ואז איכשהו אמרו שהפער צומצם ל־30. בגלל זה הוחלט בסוף לפסול את הקלפי. הייתה אווירת שכונה. בלגן גדול. חדר הקלפי היה מלא אנשים כל הזמן. פחדתי שיעשו בי לינץ'".



מוועדת הבחירות המרכזית נמסר בתגובה: "במבצע טוהר הבחירות נבדקה קלפי מס' 9 בסכנין - ואכן נמצאו בה מספר פערים המעלים חשד לזיוף. במשך כל יום הבחירות היו בקלפי שני מזכירים, ובפנקס הבוחרים שהיה ברשותם (פנקס הסימונים) אכן סומנו כ־25 בוחרים פחות ממספר הבוחרים שנמחקו בפנקס שהיה ברשות נציגי סיעות הכנסת. לאור זאת הוחלט להעביר את הקלפי לחקירת המשטרה".



ד', חבר ועדת קלפי, דיר חנא (מתוך התלונה של הליכוד): "ניסו מדי פעם לשכנע אותי לצאת החוצה. לפני ספירת הקולות יצאתי לשירותים לדקה, וכשחזרתי - היושב ראש היה עם שני פתקים של הרשימה המשותפת ביד והתכוון להכניס אותם למעטפות. כשראה אותי, הוא קימט וזרק אותם".



ב', חבר ועדת קלפי, ערערה: "מתישהו במהלך היום ירד העומס. חלק מחברי הוועדה יצאו או הסתובבו, ופתאום אני קולט את המזכיר משלשל שתי מעטפות לתיבה של הקלפי. הוא לא ראה אותי. התלבטתי עם עצמי מה לעשות, וכשאמרתי לו שראיתי אותו, הוא הודה בפניי. התייעצתי עם האחראים עליי בליכוד, כי לא רציתי לעשות מהומות כשאני לבד. כשהאחראי הגיע, קראנו לשוטר והתלוננו. חקרו אותנו בכיתה צדדית. שאלו אותי, שאלו אותו, לקחו אותו לאיזה שעה ואז, כאילו כלום לא קרה, החזירו אותו לספירה. התאכזבתי מאוד".



ר', חבר ועדת קלפי, סכנין: "בספירת קולות, כשפתחנו את המעטפות, התברר שהיו יותר מעטפות ממה שהיה רשום שהצביעו בחלק מהרשימות. פער של בין 20 ל־30, אולי אפילו קצת יותר. ניסינו להתחיל לספור שוב, ואז המזכיר שהיה שם הציע שפשוט נעשה התאמות כדי שלא יהיה פער. אחר כך היה מאוחר כבר, וככה זה נשאר. הנחתי שבוועדה ישימו לב אם יהיה פער. לא חשבתי שיש מה לעשות".



פ', סחנין: "היו לנו כמה מקרים שבהם אנשים הצביעו במקום מישהו אחר, בטענה שהוא לא יכול להצביע. נגיד שבן מגיע ואומר שהאבא שלו הזקן יושב בחוץ באוטו והוא לא יכול להיכנס. אז המזכיר יצא החוצה, חזר ואמר שהוא הלך לראות וזה באמת הוא ונתן לבן שלו להצביע. אין לי שום מושג מה היה שם בחוץ, ואם בכלל היה שם מישהו או שהוא סתם אמר. היו אולי חמישה מקרים כאלה. שאלתי 'מה, זה מותר?', והם אמרו לי שזה בסדר".



ג', חבר ועדת קלפי, סכנין: "ברוב היום היה בסדר וכולם היו נחמדים. אני הייתי אחראי על האלפון וסימנתי מי הגיע להצביע. לקראת סוף היום, בערך בשמונה, יצאתי לשירותים והשארתי את האלפון אצל אחד מחברי הוועדה. כשחזרתי, ראיתי שהוא סימן את כל בעלי זכות הבחירה שמופיעים בעמודים הראשונים, אני מעריך משהו כמו 20־25 סימונים. זה היה לא הגיוני שבדיוק כשהייתי בשירותים הגיעו להצביע לפי סדר הרשימות רק הראשונים. השוויתי את האלפון שלי לרשימה של המזכיר, וגיליתי שיש פער גדול. בזמן אמת לא הבנתי מה זה עוזר לו, אבל אז כשסיימנו וספרנו את הקולות, יצא שהצביעו 562 לפי האלפון הנכון, ובקלפי היו 588 מעטפות. זה, חוץ מלא מעט מקרים שבמהלך היום חסמנו אנשים שבאו להצביע כי תעודת הזהות שלהם לא נראתה מתאימה לגיל שלהם". ג' הציג לפניי תלונה ששלח בעניין לוועדת הבחירות. עד כה איש לא חזר אליו.



ט', חבר ועדה, כפר כנא: "במהלך היום ניסו לגרום לי לצאת מהקלפי. בהתחלה אמרו לי 'אתה מסריח, בוא תצא החוצה, ניתן לך בחוץ דיאודורנט, יש לנו שם בושם בשבילך'. זה קרה בדיוק כשרצו שאישה מסוימת תיכנס ותצביע במקום מישהי שלא באה. בסוף היום, כשספרנו את הקולות, היה פער של שמונה מעטפות בין מה שיצא מהקלפי למה שסימנו במהלך היום. כלומר היו יותר מעטפות מאנשים שהצביעו. בסוף, בגלל שהם רצו ללכת כמה שיותר מהר, הסכימו שלא נדווח על הפער הזה והם פשוט זרקו שמונה מעטפות לפח".



[email protected]