מבצע "חגורה שחורה", שבתחילתו חוסל מפקד החטיבה הצפונית בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, השיג לישראל מספר הישגים אסטרטגיים. מדובר בחיסול שהיווה הישג צבאי מרשים ברמה המודיעינית, הטכנולוגית והמבצעית.
ראשית, המבצע מנע פגיעה משמעותית בישראל. אל-עטא לא רק היה מעורב בהסלמות האחרונות, אלא היווה "פצצה מתקתקת" - הוא תכנן להוציא פיגועים נגד ישראל בתקופה הקרובה, באמצעות שיגורי רקטות, ירי צליפה בחיילים או אזרחים, ושיגור רחפני נפץ. שנית, החיסול יאפשר לחמאס חופש-פעולה רב יותר במגעים להסדרה מול ישראל, שכן אל-עטא, בהובלת חלקים בג'יהאד האסלאמי, שם לעצמו למטרה לסכל את ניסיונות המגעים להסדרה בין ישראל וחמאס. אשר על כן, אין לפסול את האפשרות שארגון הטרור חמאס מתאבל על לכתו בטרם עת. 
ישראל הצליחה גם במטרתה להפריד במבצע הצבאי הנוכחי בין הג'יהאד האסלאמי לבין חמאס, ולהשאיר את האחרון מחוץ למשחק. אפשר כי יהיו לכך השלכות על "חדר המבצעים המשותף" - גוף המתכלל את כלל ארגוני הטרור ברצועת-עזה. בישראל צריכים להיות ערוכים לאפשרות של התדרדרות ביחסים בין חמאס והג'יהאד האסלאמי, שעלולים להוביל בעתיד לכרסום במעמדו של חמאס כריבון ברצועת-עזה. מציאות כזו תהיה בעייתית עבור ישראל, שכן אם יוסכם בעתיד על רגיעה ברצועת-עזה לזמן מסוים, הג'יהאד עלול לקרוא תגר על חמאס, לחבל בהסכם או לא ליישר איתו קו.

הישג נוסף נעוץ בהרתעה הישראלית שהתחזקה מול הג'יהאד האסלאמי, ובעקיפין מול חמאס, שראה מהצד את העוצמה הישראלית פוגעת באופן משמעותי בפעילי ובבכירי הג'יהאד האסלאמי. הפגיעה בשורת בכירים ובעשרות פעילי טרור בשורות ארגון הטרור, צפויים לפגוע בו ברמה המבצעית ובתחום המחקר-והפיתוח של אמצעי הלחימה שלו. בסבב הצבאי הנוכחי ניכר שינוי מדיניות ברור - צה"ל מימש את אחת המטרות שהציב הרמטכ"ל אביב כוכבי עם כניסתו לתפקיד – הפעלת צבא קטלני שמציב לעצמו מטרות ברורות לחיסול פעילי טרור.
הג'יהאד האסלאמי ניסה להשיג בסבב הצבאי הנוכחי "תמונת ניצחון", וכשל בכך. תמונה כזו הייתה עלולה להתממש על-ידי טעות מצד אזרחים שלא נשמעים להוראות הבטיחות של פיקוד העורף, או התמקמות מוטעית של חיילים וחשיפתם לירי צלפים או שיגור טיל נגד-טנקים. העורף האזרחי הראה אחריות והציג חוסן לאומי, והייתה לכך חשיבות אסטרטגית, ולא רק אישית.
סיום הסבב הצבאי הנוכחי הושג בדיוק כמו בסבבים הצבאיים האחרונים - בהובלת מצרים, שלה השפעה ומנופי לחץ על הג'יהאד האסלאמי, כגורם מאזן להשפעה האיראנית. לטהרן יש אכן השפעה רבה על הג'יהאד האסלאמי, אולם אין בכך כדי לקבוע כי ארגון הטרור העזתי מחויב לכל הוראה וגחמה איראנית. ישנם גורמים בתוך הג'יהאד האסלאמי המכוונים להיצמדות לחמ"ל המשותף ולתיאום עם חמאס, ויש גורמים - כמו אל-עטא – שמשכו ומושכים יותר לכיוון של הסלמה והיצמדות לקו האיראני. אין זה מקרי שישראל ניסתה על-פי מקורות זרים לחסל במקביל גם את אכרם עג'ורי בסוריה, הנחשב לסגנו של ראש הארגון זיאד נח'לה, ומהווה בורג חשוב בשיתוף-הפעולה ובתיאום עם איראן. אל-עטא ככל הנראה היה חלק מאותו ציר איראני פנימי. מכאן שהחיסול וניסיון החיסול היה למעשה איתות ישראלי מובהק גם לאיראן, שעמדה מאחורי חלק מההסלמות האחרונות, אף כי ככל הנראה אינה מעורבות בסבב הנוכחי.
הכותב הינו חוקר ב"מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון"