בולטות בהיעדרן: מזה כחצי שנה מכהנת בישראל ממשלת מעבר, שהמשפטנים החליטו כי אל לה לבצע מהלכים דרמטיים ומהפכות גדולות וממילא אין לה רוב בכנסת לשום מהלך חקיקתי. הפרשנים והפוליטיקאים ברובם קוראים למצב שנוצר "אין ממשלה" ומקוננים על מר גורלם של תושבי המדינה בגלל בעיה זו, במיוחד על רקע היעדרה של כנסת מתפקדת שאינה מתקינה חוקים מזה זמן רב.
 
מעניין שדווקא אלו הקובלים על ביורוקרטיה ועל מעורבות היתר הקלוקלת, לדעתם, של הממשלה - בעיקר בתחום הכלכלה, הם המתלוננים הגדולים על היעדרה של ממשלה מתפקדת.
 
העניין הוא שבכלכלה הבנויה מזה שנים על יוזמה פרטית, שמתבססת על מקוריות וחדשנות של אזרחים, העובדה שאין ממשלה רק תורמת לשגשוג, כי אין מי שיפריע למוח הישראלי להמציא עוד ועוד פטנטים, ועוד מיזמים כלכליים מעוררי קנאה. מזה חצי שנה אין שר שיתקע את היוזמות האלה וינסה לקלקל כדי לקבל עוד שורה בעיתון כלכלי. בינתיים התברר שמאז שאין ממשלה קבועה, ירדה האבטלה לשפל חסר תקדים ולרמה כזו שהלוואי על כל מדינות העולם. השקל מתחזק מדי יום, מה שמעיד על חוזקה של הכלכלה באין ממשלה שתפריע.
 

אז יש מי שטוען שמצב מערכת הבריאות נורא. לזה באמת יש קשר לממשלה. השאלה אם ידה של ה”אין ממשלה” במעל או דווקא של קודמותיה, אלו שלכאורה תפקדו.
 
גם בתחום הביטחוני לא נראה שהיעדר ממשלה מפריע. מצבם של תושבי עוטף עזה ואפילו אשקלון לא השתנה לרעה מאז שאין ממשלה. אומנם שיפור אין, אבל מאחר שאנחנו במערכת בחירות אינסופית, לפחות ההצהרות והקריאות לשיפור מצבם מתרבות, אולי גם זו התחלה. בינתיים מונה שר ביטחון חדש, שמנסה להוביל שינויים במדיניות הביטחון, הגם שממשיכים לירות מעזה ואף שגופות חיילינו לא הוחזרו. 
 
זאת ועוד: מפי התקשורת למדנו לפני כחודשיים, שהיועץ המשפטי לממשלה מנע פעילות צבאית ישראלית שיזם ראש ממשלת המעבר (כאמור הממשלה שאינה קיימת), יוזמה שעלולה הייתה להידרדר למלחמה. אז גם בביטחון לא נורא שאין ממשלה.
 
והכנסת שלא מתפקדת, מה עליה? מורי ורבי שמעון פרס נהג לומר לי כי ריבוי חקיקה, למעשה, הוא ריבוי מגבלות על הציבור. כל חוק ומגבלותיו. אז לא מטילים כבר חצי שנה מגבלות חדשות ולא מוציאים כסף שאין על חוקים סקטוריאליים שנועדו לקחת כסף מציבור עמל אחד ולהעניק אותו לציבור אחר שמסרב לקחת חלק במעגל העבודה. לא נורא.