האם "ישראל מעל לכל" הייתה רק ססמת בחירות מוצלחת? שאלה זו מופנית לראשי ארבע הקבוצות שהתאגדו תחת השם המחייב כחול לבן. אך בעיקר היא מופנית לחבר היחיד בקוקפיט שקבוצתו מונה חבר אחד בלבד ושאינו גורר אחריו שובל של חברי כנסת שהוא מינה וששואבים את מעמדם ממנו, תלויים בו להמשך כהונתם, ולכן סרים למרותו המוחלטת ומשמשים כעין תיבת תהודה, האמורה להעניק נפח ומשקל לדבריו. רב אלוף במילואים גבי אשכנזי ויתר על להקת מעודדות המחרה מחזיקה אחריו והסתפק במשקלו הסגולי. יש מי שיאמרו שזו לאו דווקא הסתפקות במועט, ולכן ממנו מצפים ליותר. זו הסיבה שאליו בחרתי להפנות את דבריי הפעם.
 
ברור לך, רא"ל אשכנזי, שאם ליברמן לא ישוב לביתו הפוליטי או יאפשר ממשלת מיעוט אנטי־דתית בתמיכת הרשימה המשותפת האנטי־ציונית, אנו נגררים למערכת בחירות שלישית, שתיצור שיאי קרע שלא היו במקומותינו מעולם. כיו"ר ועדת החוץ והביטחון, השותף לכל הסודות, אתה מודע למה שמתחולל מסביבנו. היום, לא אתמול. כך שאתה יודע שלא מדובר בקריאות "זאב זאב" אלא בזאבים, כאן, בפתח ממש. וכדי להתמודד עם האיומים בניקיון דעת, צריך ממשלה, לא מערכת בחירות. 
 
עד כאן, אני מניח, אין מחלוקת. מכאן והלאה ייאמרו דברים שקשה לי להאמין שאתה לא מודע אליהם, אבל כמו חבריך, מול המיקרופונים אתם מזמרים זמירות אחרות, למשוש לבם של מצביעיכם. אתם נהנים מתשואותיהם הרמות כל כך, עד שלאט־לאט אתם מתחילים להאמין בזמירות האלה, שגנץ, בעיקר, משמיע שוב ושוב. 
 
שר תעמולה ידוע, שאינני רוצה לזהם את הטור הזה באזכור שמו, אמר בזמנו שכאשר חוזרים על שקר אלף פעם, אנשים מתחילים להאמין שהוא אמת. זה נכון רק בכל הנוגע לקהל היעד. האיש שמשמיע את השקר מתחיל להאמין בו הרבה קודם, כמו האמירה שאתם ניצחתם בבחירות. 
 
נכון, קיבלתם מנדט אחד יותר מהליכוד, בדיוק כמו קדימה ב־2009, אבל היום, כמו אז, זהו נתון טכני, מקרי וחסר משמעות, הנובע מהתפלגות פנימית בגושים. תסכים שזה לא רציני. שהרי אינך רוצה באמת להשעין טענת ניצחון על טיעון, לפי צדו השני של המטבע, שלו ש"ס היו מפסידים מנדט לליכוד והעבודה הייתה לוקחת מנדט מכם, הייתם הופכים, לשיטתכם, למפסידים בבחירות. הרי באותה מידה ניתן להכתיר מנצח על פי הטלת מטבע. 
 
בפועל, המנצח בבחירות הוא הצד שגייס יותר ח"כים נבחרים שהתחייבו לכהן בממשלתו. לפי אמת מידה זו, לנתניהו יש 55 תומכים ולכם 44. לפי כל קנה מידה מקובל, לא ניצחתם בבחירות - אלא הפסדתם. המחנה השמרני־ימני הניב 63 חברי כנסת המסכימים ביניהם על הכל למעט בנושאי דת ומדינה. אבל הודות לליברמן, יש לכם הצעה לקבל את ראשות הממשלה ברוטציה, לשנתיים.

רוחאני והצמרת הצבאית האיראנית. האיום מטהרן הולך ומתעצם. צילום: רויטרס
רוחאני והצמרת הצבאית האיראנית. האיום מטהרן הולך ומתעצם. צילום: רויטרס

גורל המדינה על כף המאזניים. נוכח האיום האיראני ההולך ומתעצם בקצב מפחיד צריך לגייס את מרב היכולות ולהשתחרר מרעשי רקע ומשיקולים משניים. אם אתה סבור שגנץ, מישהו אחר בליכוד או כל אחד אחר יכול לגייס בשנתיים הקרובות קואליציה בינלאומית לסיכול האיומים כמו נתניהו או טוב ממנו, לכו עליו. אבל אם אתה סבור שהיום לנתניהו יש יותר כלים לגייס את טראמפ, פוטין, האיחוד האירופי, האו"ם, המפרציות, סעודיה, ובעיקר את דעת הקהל העולמית, ובמיוחד האמריקאית, ראוי לתת לו את השנתיים הראשונות ברוטציה לתפקד מלא־מלא, גם אם זה מצריך חסינות (אפילו מוגבלת בזמן). שהרי ההיגיון מכתיב שנתניהו יחנוך את גנץ וירעיף עליו מניסיונו המדיני והבינלאומי ולא להפך.
 
אתה וחבריך טוענים שאינכם מוכנים להתפלל עם עבריינים באותה ממשלה, ובייחוד אינכם מוכנים להתפלל בהנהגת חזן שעננה פלילית רובצת עליו, ולו גם לכאורה. יש בטענה זו יותר משמץ של מוסר כפול. שהרי אתם משתבחים בנאמנותכם לחוק, והנה אתם מבקשים להתעלם מהוראות חוק יסוד "הממשלה", המאפשרות לראש הממשלה לכהן בתפקידו כל עוד הוא בחזקת חף מפשע. 
 
אבל זו לא רק חזקת החפות שעומדת לו. מותר לרדת למהותה של האשמה המיוחסת. מי כמוך יודע איך נולדות חקירות במערכת. איך סיטואציות המקובלות בקונפליקטים ביחסי שלטון, ניהול ותקשורת, נשלפות מהקשרן ומסביבתן הטבעית ומנופחות מעבר לפרופורציות, בין היתר באדיבותם של מקורבים היוצאים מגדרם לרצות, ובתוך כך חוצים גבול או שניים בלי לשאול רשות, ומרוב אהבה כמעט מכשילים ומסבכים אותך באחריות שילוחית לעשיית יתר, שאותה לא היית חולם לאשר, לא בגלגול הזה ולא בגלגול הבא. 
 
שלא כמו אחד משותפיך, שכתב בחייו בכישרון לא מבוטל הרבה יותר מילים מכפי שקרא, אתה איש שלמד בלי לחפש קיצורי דרך. אתה הרי יודע שאברהם לינקולן עסק בזמן מלחמת האזרחים בארה"ב בעיקר בחיזור אחר כל מי שהיו  לו יד ורגל בתקשורת כדי לקבל סיקור אוהד. בכך שימש לווינסטון צ'רציל כמודל לחיקוי. האם כדי לגייס תמיכה במלחמה עד הניצחון? האם כדי לנצח בבחירות הבאות? סביר שגם וגם. מה לעשות, בדמוקרטיה פוליטיקאים נבחרים כל פעם מחדש על ידי ציבור רחב, לא על ידי ועדת איתור או במכרז פנימי, ואין להם קביעות. ואל הציבור קשה להגיע כשכל התקשורת נגדך.
 
לכן התנגד בן־גוריון תקופה ארוכה לשידור יומני חדשות, כי יש בהן הקלטות קוליות שהוא אינו יכול לערוך, כמו את מהדורות החדשות שהובאו לאישורו מראש. ראשי ערים מרעיפים כל טוב על מקומוניהם תמורת כיסוי מלטף ואפס ביקורת. אפילו אלופי צה"ל שחושבים רחוק אירחו עיתונאים לסיורי צ'ופר מוטסים ושאר פינוקים.
 
מנהיגות היא לעשות לא מה שקל ופופולרי אלא מה שנכון. לא מה שהציבור שלך רוצה, אלא מה שרצוי לו. מי שידליק את הלפיד הזה יגלה, להפתעתו, שלא רק שלא ייכווה, אלא שהלפיד יבער זמן רב מהצפוי. ולכבוד חג החנוכה המתקרב, אולי תהיה לנו ממשלת אחדות שתצעיד אותנו אל פך השמן שבקצה המנהרה.