פרשנות: רכבות הבוקר שהיו אמורות לצאת אתמול מפריז ומבריסל ללונדון נתקלו בעיכובים ממושכים ביציאה מהתחנות או בכניסה למנהרה מתחת לתעלת למאנש לפני שהיו יכולות להמשיך בדרכן. באירוסטאר, מפעילת הרכבת המהירה, טענו שהגורמים היו עבודות הנדסיות בתוך המנהרה ותקלה ברמזורים ליד המנהרה.

אי אפשר היה להתעלם מהסמליות שבדבר, כאשר העיכובים התרחשו דווקא בנסיעות הראשונות של הרכבת אחרי שבריטניה עזבה את האיחוד האירופי אחרי 47 שנה. הרכבות אמנם יצאו בסופו של דבר מהמנהרה והגיעו ליעדן בלונדון, אולם עבור הממלכה המאוחדת, הפרישה ביום שישי בלילה הייתה כניסה למנהרה חדשה כאשר עדיין לא ברור כיצד ייראה האור שבקצה השני. 

בעוד שהברקזיט ביום שישי היה טקסי בעיקרו - הורדת דגלי האיחוד לצד הסרת הדגל הבריטי במטה בבריסל, ביטול האזרחים האירופית לבריטים והפסקת ההשתתפות במוסדות האיחוד – כעת יצטרכו צוותי המשא ומתן של בריטניה ושל האיחוד האירופי לגבש הסכם סחר חדש עד 31 בדצמבר, סוף תקופת המעבר, כדי למנוע את חזרתם של תסריטי "הברקזיט הקשה" שליוו את הדיונים הקודמים על הסכם הפרישה.

הברקזיט בלונדון. צילום: רויטרס
הברקזיט בלונדון. צילום: רויטרס


הדלפות ראשונות שפורסמו אמש החלו להכין את השטח לקשיים שצפויים ללוות את השיחות שייפתחו בחודש הבא - עיתון הטלגרף בממלכה חשף שראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, מתכוון להורות על בדיקות מכס מקיפות בגבול על מוצרים של האיחוד החל מינואר הבא אם לא יושג הסכם, כאשר ארגוני הסחר הבריטיים שוב הזהירו מפני פקקים ארוכים ומחסור בחנויות, בעוד שהאובזרבר דיווח שבאיחוד מתכוונים לעמוד לצד ספרד בכל הנוגע למעמדה העתידית של המושבה הבריטית בגיברלטר בכל הסכם חדש.

כישלון בהשגת ההסכם גם יאיים שוב על שלמותה של הממלכה המאוחדת. בתסריט כזה, צפון אירלנד תישאר במסגרת איחוד המכסים האירופי, בניגוד לשאר חלקי בריטניה, והדבר עלול להוביל להקמת נקודות מכס בין החבל לבין האי הבריטי, סוג של ניתוק שיעורר תרעומת מצד היוניוניסטים בצפון אירלנד. לעומת זאת, הקמת עמדות גבול ומכס בין צפון אירלנד לבין הרפובליקה האירית יעוררו את חמתם של הרפובליקנים בצפון ולעורר שוב גל אלימות מצד הבדלנים.

גם סקוטלנד לא תשב בשקט, כאשר ראש הממשלה המקומית, ניקולה סטרג'ן, והלאומנים הסקוטים לא צפויים לוותר על שאיפות העצמאות למרות ההתנגדות של ג'ונסון, דרישה שרק תגבר אם בריטניה והאיחוד לא יגבשו את ההסכם החדש או שההסכם לא יענה על הדרישות של תושבי החבל הצפוני.
 
בנאום לאומה שנשא ג'ונסון ביום שישי בלילה, הוא הצהיר כי יישום הברקזיט הוא "הרגע שבו השחר פורץ והמסך עולה על פרק נוסף בדרמה הלאומית הגדולה שלנו" והבהיר כי "אנחנו רוצים שזו תהיה תחילתו של עידן חדש בשיתוף פעולה ידידותי בין האיחוד האירופי לבין בריטניה אנרגטית".

ג'ונסון, ממובילי הקמפיין למען הפרישה מהאיחוד לפני משאל העם ב-2016, מימש את הבטחת הבחירות שלו וגרם לברקזיט להתבצע, אבל זו הייתה רק תחנת ביניים סמלית. בתור נהג הקטר של הממלכה המאוחדת, עדיין יש לו משימה לא פשוטה כדי לסיים את המסלול במנהרה ולהביא את בריטניה לתחנה המיועדת בשלום ובשלמות מבלי להידרדר מהפסים לעבר עתיד לא רצוי.