"רוסיה התערבה במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 באופן פעיל על מנת לסייע לניצחונו של דונלד טראמפ" - זו הייתה המסקנה של שירותי הביון בארה"ב, של חקירות בקונגרס ושל החקירה של התובע המיוחד, רוברט מולר, שחשפו כיצד גורמים המקורבים ביותר לנשיא ולדימיר פוטין הפעילו מנגנון של האקרים וטרולים שקידמו קמפיינים ברשתות החברתיות ופרצו למחשבי המפלגה הדמוקרטית במטרה לפגוע במועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון, ולסייע ליריבה הרפובליקני. 

על אף ניסיונותיו של טראמפ להדוף את הטענות על ההתערבות הרוסית ולכנות אותן "ציד מכשפות" או "המצאה", הפרשה ממשיכה ללוות אותו עוד לפני שעמד על מדרגות גבעת הקפיטול ונשבע אמונים כנשיא ה-45 של ארה"ב. גם פגישותיו עם פוטין, שחלקן היו בארבע עד שש עיניים או התגלו רק בדיעבד בשולי ועידות פסגה, לא תרמו להפרכת העננה בדבר הקשר החזק בין הצדדים, על אף שלא התגלו ראיות לתיאום וקשירת קשר. 

כעת, פחות מתשעה חודשים לפני שהאמריקאים שוב הולכים לקלפיות, הסיפור הרוסי חוזר לכותרת. תחילה היה זה הניו יורק טיימס עם הדיווח שאנשי הביון הזהירו שמוסקבה שוב מנסה לסייע לבחירתו של טראמפ, ולאחר מכן הוושינגטון פוסט שדיווח שבמודיעין האמריקאי גם חושדים שרוסיה פועלת לסייע לסנאטור היהודי, ברני סנדרס, שצובר תאוצה בפריימריז הדמוקרטיים.

לא מדובר בחששות פתאומיים, בכירים בקהילת המודיעין ואכיפת החוק האמריקאית הזהירו לא פעם בשלוש השנים האחרונות שרוסיה, וגם מדינות אחרות, לא מפסיקות את הניסיונות להתערב ולהשפיע על ההצבעה בדמוקרטיה החשובה בעולם. על אף שלא נאמר בדיווחים החדשים כיצד מתבצעת ההתערבות הנוכחית, אפשר לשער שגם הפעם מדובר בשילוב של קמפיין אגרסיבי ברשתות החברתיות, על אף הניסיונות של ענקיות הטכנולוגיה להטיל מגבלות, לצד השגת מידע פנימי שיסייע לפגוע ביריבים המרכזיים של המועמדים "המועדפים". 

אפשר לראות את הפרסומים החדשים כאיתות לרוסיה שבקהילת המודיעין מודעים למעשיה, אולם ייתכן שמדובר גם בהדלפות מכוונות כחלק ממאבק מחודש של שירותי הביון בנשיא. החשיפות החלו ביום חמישי, שעות ספורות אחרי שטראמפ הודיע כי הוא ימנה את השגריר בגרמניה, ריצ'רד גרנל, למנהל החדש בפועל של קהיליית הביון, מינוי שאינו קבוע ולכן אינו מצריך אישור בסנאט. 

גרנל, שחסר כל ניסיון מודיעיני קודם, ידוע כאחד התומכים הגדולים ביותר של טראמפ, מי שעורר סערה בגרמניה אחרי שקרא לחזק גורמים בעלי דעות ימניות גם באירופה, אך הוא גם יצא לא פעם נגד החקירות בעניין המעורבות הרוסית. ייתכן שאנשי המודיעין הדליפו את הפרטים החדשים כדי להרתיע את גרנל מהשתקת החקירות החדשות, אולם בינתיים נראה שהמאמצים לא צולחים – גרנל כבר ביקש לבחון בעצמו את כל המידע החדש, ובנוסף הוא מינה ליועץ בכיר את קאש פאטל, שמילא תפקיד מפתח בניסיונות של הרפובליקנים לסכל את החקירה של מולר. 

בשבועות ובחודשים הקרובים, אנחנו צפויים לראות פרסומים נוספים על ההתערבות הרוסית, לכאורה או שלא לכאורה. השאלה היא מה יקרה מאחורי הקלעים – האם טראמפ וגרנל יאפשרו לשירותי הביון לסכל את הניסיונות הזרים להשפיע על ההצבעה ולפגוע יותר בדמוקרטיה האמריקאית, או שמא חוסר האמון של טראמפ ומקורביו כלפי קהיליית המודיעין יכניס טריז בין הצדדים כאשר המרוויח הישיר ממנו יהיה היושב בקרמלין?