שלב הפאניקה עבר: בשלב הראשון של התפרצות הקורונה, כל מדינה ניסתה למנוע את חדירת והתפשטות הנגיף בתחומה. לכן, בשלב זה, היה מקום להנחיות מחמירות, כולל מניעת כניסה או הסגר עצמי (בידוד בית) לאנשים שהגיעו מאזור נגוע.

לאור הממצאים בסוף השבוע נראה שאנו נמצאים בפתחו של השלב הבא, של העברה מקומית בישראל ושל התפרצות עולמית. שלב זה מחייב גמישות מחשבתית לשינוי המדיניות. למשל, צמצום משמעותי של ההודעות לתקשורת על אזורים שבהם שהו החולים וביטול הצורך בבידוד בית של מגעים לא הדוקים. הודעות אלו עלולות לגרום לבהלה המונית, ויש ספק לגבי ההצדקה עבורן בשלב של העברה מקומית. בנוסף, יש מקום לשקול מחדש את מדיניות סגירת הגבולות, אשר עלולה לגרום לבידוד ישראל. 

אוהל בחירות למבודדי הקורונה  (צילום: ועידת הבחירות המרכזית)
אוהל בחירות למבודדי הקורונה (צילום: ועידת הבחירות המרכזית)


בשלב הבא של העברה מקומית חיוני אף יותר שההנחיות יהיו מדויקות ומידתיות, על בסיס ההמלצות של מומחי בריאות הציבור, תוך מניעת התערבות של שיקולים פוליטיים בהחלטות המקצועיות. בצד ההגנה על בריאות הציבור, יש להימנע מתגובת יתר, בהלת יתר ופגיעת יתר בחברה, בכלכלה ובשגרת החיים. החובה המוסרית של כל אחד ואחת מאיתנו היא למלא אחר הנחיות משרד הבריאות, גם אם הן מקשות, על מנת להגן על בריאותנו ובריאות הזולת, ומתוך תפיסה של ערבות הדדית. 

חשוב שנבחר מחר מנהיגות פוליטית שתוביל בקור רוח ובאחריות, ללא פאניקה, את מערכת הבריאות ואת מדינת ישראל, בחירום ובשגרה. אין סיכון לקורונה דווקא בהצבעה בקלפי, ואסור ששמועות, ככל שיהיו, ירתיעו אותנו מלממש את זכותנו וחובתנו להצביע.

הכותב הוא יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית ופרופ' לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית