עוד מערכת בחירות נגמרה. מספרי המנדטים למפלגות קצת השתנו, אבל דבר אחד עדיין לא השתנה – הייצוג הדל והעלוב של נשים בכנסת. רק רבע מבית הנבחרים הישראלי יתמלא בנשים על אף היותנו כ־50% מאוכלוסיית המדינה.

מדובר בנסיגה לאחור. בכנסת ה־20 כבר הגענו למספר שיא של 35 נשים, עדיין פחות משליש, אבל לפחות בעלייה. שלוש מערכות הבחירות בשנה החולפת דרדרו את הייצוג, תוך כדי שנשים בולטות כמו ציפי לבני, שלי יחימוביץ', זהבה גלאון ושולי מועלם נותרו בחוץ. זאת, דווקא בעידן שבו זכויות נשים נמצאות תחת מתקפה - מהדרת נשים והפרדה במוסדות לימוד ועד הקריאות לאסור או לצמצם שירות נשים בצה"ל.

לנשים קשה יותר בפוליטיקה, זה לא סוד. אם את שקטה את תמימה מדי, אם את רועשת את צעקנית, אם את לא עושה מהלכים פוליטיים את נגררת, אם כן אז את עסקנית, ועוד לא הזכרנו את המאמץ וההשקעה כדי להגיע עד המועמדות לכנסת. כל אלה ממשיכים להרחיק נשים מהפוליטיקה. אבל תפקיד המפלגות הוא להתגבר על זה ולייצג את כלל הציבור הישראלי ולא את חציו. אחת הדרכים לכך היא ההבנה שלא הגענו עדיין לשוויון ושיש לנקוט צעדים פרקטיים כדי להבטיח ייצוג. זה מה שיהפוך את הכנסת שלנו למקום מגוון והגון יותר, ובעיקר מקום שמייצג באמת את כלל מדינת ישראל.

לא, זה לא פוליטקלי קורקט ולא יציאה לידי חובה. נשים צריכות להיות שם לא רק בגלל צדק ערטילאי, אלא כדי להביא נקודת מבט ששולחן גברי בלבד עיוור לה. כשמחליטים לדוגמה לצאת למלחמה שתשבית את הלימודים בדרום, מישהו יחשוב מי ההורה האוטומטי שיישאר בבית עם הילדים? כשאתם מנהלים את תקציבי המשטרה, עולה לכם בראש האלימות הגואה כלפי נשים בישראל?

הרשימה המשותפת לא רשמה השבוע רק את שיא המנדטים שלה, אלא גם את שיא הייצוג של נשים ערביות בכנסת ישראל אי פעם. זה הישג דרמטי שייתן מענה לצרכים וקשיים רבים של נשים ערביות שאיש מחבורת הגברים לא מבין ולא יבין. אבל ההישג, גדול שיהיה, הוא בהחלט לא מספיק. ימינה, מפלגת הציונות הדתית, הכניסה אישה אחת בלבד לכנסת, בכחול לבן יש רק שתי נשים בעשירייה (נושא שלא תוקן למרות ביקורת ציבורית במשך שלוש מערכות בחירות) ובטח שאף אישה בקוקפיט (אפילו בחיל האוויר האמיתי יש כבר טייסות). זאת מבלי לדבר על שתי המפלגות החרדיות שבהן אין כלל ייצוג לנשים מהחברה החרדית.

בקרוב תהיה הזדמנות לתיקון כשיתחיל המשא ומתן הקואליציוני. אז יגיעו נציגי הסיעות וידרשו הישגים פוליטיים עבור הסיעות שלהם, תפקידי שר ותיקוני חקיקה. אנא, שלבו בצוותים האלה נשים. נשים שיודעות להתעקש גם על נושאים שחשובים לנשים, על נושאים מגדריים, על שוויון מלא. וחשוב לא פחות, לאזן את הייצוג הנמוך של נשים בכנסת באמצעות ייצוג שווה בממשלה בתפקידי שירות. 

הכותבת היא חברת כנסת מטעם העבודה־גשר־מרצ