ביום האישה אנו נוהגות להאדיר את הנשים שפרצו את תקרת הזכוכית, שכבשו פסגות ושהגיעו להישגים כבירים כנגד כל הסיכויים. בעידן שבו נשים משלבות הורות וקריירה, התמרון ביניהם אינו מובן מאליו, במיוחד לאור פיתוח קריירות משמעותיות בקרב נשים. בחלוף הזמן, אנו עדים לשילוב נשים בתפקידי מפתח בחברה ובתעשייה, כגון מערכת המשפט, ההייטק והניהול. לאחר שתקרת הזכוכית הזאת נשברה, עלינו לוודא כי יותר נשים תשתלבנה בתחום נוסף – החיים הציבוריים.

שילוב נשים במגזר הציבורי הוא הכרחי כדי לוודא שההחלטות המתקבלות והמשפיעות גם עלינו הנשים, יושפעו על ידינו. המערכת הציבורית היא זו שמשפיעה במידה הרבה ביותר על כלל תחומי החיים. ברגע שאנחנו, הנשים, נקבל ייצוג הולם בכנסת ובממשלה נוכל להשפיע באופן ממשי על ההחלטות ולהוביל לשוויון המגדרי המיוחל.

כשנכנסתי לתפקידי כיושבת ראש התאחדות הסטודנטים בישראל ב־2002 זה לא היה מובן מאליו. הייתי האישה הראשונה בתפקיד, אך למעשה עד היום לא נבחרה אישה נוספת. לטעמי, הצלחתי להוכיח שגם אני, כאישה, יכולה לעשות מהלכים משמעותיים ולהוביל את הגוף שבמשך שנים רבות (ולצערי עד היום) נוהל על ידי גברים. כמוני, גם נשים שמתמנות למנכ"ליות ומנהלות בכירות מוכיחות כיום שהן יכולות להביא תוצאות וביצועים לא פחות טובים מכל גבר.

לאחר מערכת הבחירות הנוכחית אנו מגלות שרק 25% מחברי הכנסת המיועדים הם נשים. עלינו לשאול את עצמנו כיצד ניתן לשלב נשים נוספות בכנסת ובמקומות גבוהים ברשימות. מדוע שאלת השתלבות הנשים בפוליטיקה לא מקבלת נפח משמעותי בסדר היום? עלינו, הנשים, להיות מודעות למצב ולהרים את הדגל. אם לנו לא יהיה אכפת ואם אנו לא ניאבק כדי לשנות את המצב הקיים, אף אחד אחר לא יעשה זאת בעבורנו.

בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות השקנו ברשות לקידום מעמד האישה קמפיין ראשון מסוגו, שבמסגרתו ביקשנו מנשים להתמודד בבחירות. הקמפיין כלל מסר ברור: "אם יש לך בעיה, תתמודדי!". וזה הפתרון הטוב ביותר. ככל שיותר נשים תתמודדנה למשרות בחיים הציבוריים, כך הסיכוי שלנו להשתלב יגדל. בתום הקמפיין הנתונים היו מדהימים – חלה עלייה של 40% במספר הנשים המתמודדות לראשות הרשויות המקומיות ועלייה של 20% בקרב המתמודדות למועצות. תוצאות הבחירות הביאו לגידול של 100 נשים במועצות הערים ובמועצות המקומיות ו־14 ראשות ערים (גידול של כ־130% ביחס לבחירות הקודמות). הקמפיין והתוצאות הוכיחו דבר פשוט: רק אם ניזום ונתמודד, נצליח.

תוצאה דומה אפשרית גם בבחירות לכנסת, אך כמו שאני מצפה מנשים להתמודד, כך אני מצפה מראשי המפלגות הממנים את החברים ברשימות, לשבץ יותר נשים במקומות גבוהים יותר, לפחות עד שנשנה את שיטת הממשל. אתגר גדול עומד לפתחנו בייצוג נשים בממשלה החדשה שתוקם. אני מאמינה בחזון של שוויון מגדרי מלא בכל התחומים ובמיוחד במגזר הציבורי. עלינו הנשים להמשיך בכל הכוח למימוש החזון של ייצוג הולם של נשים בכלל המגזרים במדינה.

הכותבת היא השרה לשוויון חברתי וחברת כנסת מטעם הליכוד