אנו נמצאים בעיצומה של המהפכה הדיגיטלית. המהירות והזמינות של הפעולות שאנחנו עושים הפכו לגבוהות מאי פעם. המהפכה הדיגיטלית מעניקה לנו הזדמנויות הרבה יותר גדולות ממה שאנחנו מממשים כיום. דווקא משבר הקורונה מהווה הזדמנות להחיל תפיסה שונה במגוון תחומים. בימים אלה אנחנו מבינים איך נראים החיים כשרבים מאיתנו נאלצים לשהות בבתים ולתפעל מרחוק שגרת תעסוקה או לימודים. היום אנחנו מתמודדים עם הנגיף קורונה, אך עד החזרה לשגרה ישנם אתגרים גדולים, והטכנולוגיה יכולה להוות להם פתרון מצוין.

תחום החינוך כבר צועד קדימה, אבל עלינו להמשיך את המעבר לדיגיטל, ובעיקר להבין איך אנחנו רוצים לראות את מערכת החינוך בשנים הקרובות. למידה דיגיטלית היא אפקטיבית יותר, מדויקת יותר ואישית יותר. מערכת החינוך צריכה להציב את הדיגיטל כיעד, בלי קשר לקורונה. תלמיד שלומד באופן אינטראקטיבי עם תכנים מותאמים לו, באופן עצמאי ובקצב שלו הוא תלמיד הרבה יותר טוב. קיימים כלים מצוינים שמהווים הזדמנות אדירה. באתר CampusIL שפיתחנו במטה ישראל דיגיטלית קיימים קורסים אקדמיים. עד לפני כמה שנים אף אחד לא היה מאמין שהאקדמיה תעבור לקורסים אינטראקטיביים בדיגיטל, אבל אפילו האנשים השמרנים ביותר באקדמיה מבינים כיום את ההתאמות שיש לבצע.

גם בתחום המסחר כולם מבינים שהקמת עסק כיום כוללת יצירת פלטפורמה דיגיטלית. עסקים שהשכילו לעשות זאת, יוכלו לעבור בצורה טובה יותר את משבר הקורונה. גם עסקים קטנים וותיקים, שבעליהם רגילים לעבוד מפה לאוזן ובשיטות ישנות אחרות, צריכים לצאת מאזור הנוחות ולהבין שללא פעילות דיגיטלית לא יוכלו להתמודד בתחרות. בימים אלו אנחנו מקימים קורסים מקוונים לעסקים קטנים בתחומי מסחר מקוון, כדי לספק תמיכה ממשלתית לעסקים שטרם הצליחו לפרוץ את התחום.

אנחנו מקיימים ישיבות עבודה באמצעים דיגיטליים. הקורונה איננה הסיבה היחידה לנטוש את חדר הישיבות הפיזי. קיום ישיבות באופן מקוון, ובכלל עבודה מרחוק יכולים לצמצם את העומס התחבורתי, לשפר את פריון העבודה ולמנוע זיהומים והידבקות במחלות. מדובר בפוטנציאל התייעלות בהיקף של מיליארדי שקלים בכל שנה. אגב, ישיבת הממשלה אתמול התקיימה באמצעות שיחת וידיאו.

גם השירותים הממשלתיים עוברים לדיגיטל. מטה ישראל דיגיטלית בראשותי מרכז את הטרנספורמציה הדיגיטלית של השירותים הממשלתיים. אין צורך לפחד מהמושג – אנחנו בסך הכל דואגים שכדי לקבל שירותים מהמדינה תצטרכו בסך הכל לפתוח את האפליקציה. הבנו שאם המגזר הפרטי כבר שם, גם אנחנו צריכים להיות שם.

הקורונה היא משבר עולמי, אך מהווה גם הזדמנות להבין שנושא הדיגיטל איננו רק השימוש בטיקטוק או הצפייה בנטפליקס. הדיגיטל הוא פתרון להרגלים שעלינו לשנות, ואם משבר הקורונה יתרום להאצת השינוי המיוחל אז לפחות בנקודה הזאת הרווחנו. 

הכותבת היא השרה לשוויון חברתי והממונה על מטה ישראל דיגיטלית.