צלצול השכמה: על אף תצוגת התכלית שראש הממשלה מציג בכל ערב במסיבת עיתונאים דרמטית, עושה רושם שהמשבר לא מנוהל ברמה הלאומית. צריך לנהל אותו כמו מבצע צבאי, לא פחות.

התפקיד של ראש הממשלה, ומי שעומד בקצה הפירמידה של הרשות המבצעת, הוא לא להסביר לאזרחי ישראל על מרחקי הרסס של הרוק ולא על הצורך להחזיק טישו בכיס (בשביל זה יש את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות שעושה עבודה נפלאה, יחד עם המשנה למנכ”ל ומנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שלהם מגיעים רק שבחים), אלא לנהל את המשברים הכלכליים והבריאותיים שעומדים ליפול על אזרחי ישראל. אנחנו רק בתחילת הדרך.

המשבר הזה מציג את החידלון והכישלון שאליהם ממשלת ישראל הביאה את מערכת הבריאות הישראלית. מערכת הבריאות נתפסה בשפל שלה, שהוא תוצאה של 13 שנה של חוסר עשייה וחוסר השקעה בתקני רופאים ובמיטות חדשות. יש חוסר אדיר ברופאים ובמיטות וזה כבר מתחיל להיות מורגש בשטח.

הצוותים הרפואיים אינם ממוגנים. אנחנו שומעים חדשות לבקרים על צוותים רפואיים שנכנסים לבידוד כיוון שבאו במגע עם חולי קורונה. יש מספיק מיגון בארץ – בימ”חים של צה”ל יש ערכות להגנה בפני לוחמה ביולוגית וכימית. תוציאו אותם ותנו אותם לרופאים. תקימו כמה שיותר בתי חולים שדה ותסבו כמה שיותר בתי מלון שלא בשימוש לטובת מבודדי וחולי קורונה. אל תשביתו בתי חולים מרכזיים. בכל מלון ניתן לתת חדר לחולה ויש במלונות תשתיות אספקה, מטבחים וניקיון קיימות.

קורונה בישראל (צילום: אלוני מור)
קורונה בישראל (צילום: אלוני מור)


ממשלת ישראל נדרשת לכנס את ועדת מל”ח עליונה ולהכריז על מצב חירום לאומי בעורף. תנו לרשות חירום לאומית ופיקוד העורף את האחריות לניהול המשבר בעורף. בקרוב נזדקק לתת מזון לאנשים שייתקעו בבתים ולא יצאו תקופה ארוכה, נהיה צריכים להנגיש שירותי בריאות, סיעוד ורווחה.

במקום לדבר על המרחק שהאזרחים צריכים לשמור אחד מהשני, ראש הממשלה צריך לתת תשובות לציבור של עשרות אלפי מובטלים שהולכים להיות פה בחודשים הקרובים, משבר משכנתאות ושכירויות, עסקים, בעיקר קטנים ובינוניים, שהולכים לקרוס ולא יהיה ניתן להשיב את המצב לאחור. עסק שמוקפא עכשיו לא ניתן להפשיר אותו לאחר מכן במיקרוגל. מי שקורס היום הוא המובטל של מחר, והאחריות תיפול על כתפי המדינה בקרוב.

יש להקים קבינט קורונה וועדת כנסת לעניין משבר הקורונה ולהתחיל לגבש חבילות סיוע אפקטיביות ומהירות לנפגעים, בעיקר לנפגעים הכלכליים, ולא לזרוק סיסמאות נבובות על סיוע, שמאחוריו יש בירוקרטיה הנדרשת לקבלת הסיוע.

יש לגבש תוכנית חירום כלכלית בתמיכה מלאה של כחול לבן וכל סיעות הבית. ניתן להסיט תקציבים ממשלתיים שלא הולכים להיות מנוצלים בחצי השנה הקרובה, כמו תקציב משרד החינוך שהולך להיות בתת־ניצול, ולהפנות אותו לטיפול בפגעי הקורונה.
הנזקים מאירוע הקורונה הולכים להיות בעלי השלכות מרחיקות לכת וחמורים לאין ערוך מכל סבב לחימה שראינו בשנים האחרונות.

הכותב הוא חבר כנסת מטעם מפלגת כחול לבן