כאשר הגבולות הפיזיים בין המדינות עולים מחדש, והיכולת לנהל מגע בלתי אמצעי בין אנשים הופכת לכמעט בלתי אפשרית, ענף אחד, הדיפלומטיה, אשר התבסס על קשרים אישיים ישירים, צריך להמציא את עצמו מחדש - בזמן שהעולם מתמודד עם אחד המשברים החמורים מאז מלחמת העולם השנייה.

במשך שנים הדיפלומטים טענו שהיתרון היחסי של הדיפלומטיה ותרומתה לביטחונה הלאומי של מדינה הם בקשר האישי שאותו הם יוצרים ובכישורים המיוחדים שלהם ליצור קשרים ישירים בשטח.

מגיפת הקורונה רק מעצימה את המשבר שבו מצוי מקצוע הדיפלומטיה. אך מהמשבר ניתן גם לצמוח. הקשר הבינאישי מפנה מקום לקשר אישי מסוג אחר. כיום, בעזרת הטכנולוגיה, ניטור וכלי מדידה, ניתן להבין את הרצונות, תחומי העניין והצרכים של אנשים, ולעצב מסרים ותכנים שישפיעו עליהם ושייתנו מענה ממוקד לצורכיהם. זה נכון ברמה האינדיבידואלית, אבל עוד יותר ברמות חברתיות, קבוצתיות, ועד לרמת המדינה.

לכל מדינה יש צרכים ואתגרים ייחודיים, אשר להם היא צריכה לתת מענה. הדיפלומטיה כיום חייבת להשתמש בטכנולוגיה כדי לאתר את האתגרים האלה ולתת מענה מותאם אישית לכל אחד מהם. ישראל מובילה את העולם בניתוח ביג דאטה למטרות כלכליות תוך הבנת רצון הצרכן. כעת עליה לרתום יכולות אלה לטובת הדיפלומטיה.

ישראל מובילה את העולם גם בכריית וניתוח מידע רפואי. קיימת בה מערכת רפואה ציבורית מתקדמת ולצדה מערכת רפואה צבאית. לישראל ניסיון מבצעי, שבא לידי ביטוי בהפעלת  חמ"לים 24 שעות ביממה. וכאשר המדינה לא יכולה לעשות את מה שהיא רגילה לעשות - לשלוח משלחות חילוץ ולפתוח בתי חולים שדה - ניתן לייצא את הידע הרפואי הזה וכך לסייע לעולם בשלט רחוק.

לאחר שישראל והעולם כולו יתאוששו ממגיפת הקורונה, שירות החוץ יצטרך להמציא עצמו מחדש. את אותם יתרונות יחסיים של ישראל שהוא ינצל בזמן חירום - יהיה עליו לנצל גם בזמן שגרה. על מנת למצות את היכולות של ישראל, יש למנות בכל שגרירות נספח מב"ט - מידע, ביג דאטה, טכנולוגיה. מקצוען זה יידע לשלב בין העולמות הטכנולוגיים לדיפלומטיים, ולשווק את הפתרונות הישראליים לצרכים העולמיים. כשם שישראל מסייעת בימים אלה למטיילים בפרו ושולחת מטוס מיוחד לחלץ אותם, כך היא מקפידה, בימים רגילים, לסייע לאלה שצריכים זאת בכל העולם, בעתות משבר או אסונות טבע, וזה מה שהעולם צריך לראות.

אלה רק דוגמאות מעטות של פעולות חדשניות, שמתגברות על האיסור לקיים מפגשים אישיים וממציאות מחדש את העשייה הדיפלומטית. על שירותי חוץ בכל העולם להבין שמשבר הקורונה הוא שעון מעורר. אם הם לא יקומו ויפעלו, הם עוד עלולים לשמוע את הצפצוף הרצוף של מכונות ההחייאה.

הכותב הוא ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית במרכז הבינתחומי הרצליה, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל באו"ם