ח"כ בני גנץ יטיב לעשות אם ישמור מקומות בממשלת האחדות גם לסיעת יש עתיד, וח"כ יאיר לפיד יטיב לעשות אם ישקול ברצינות, נוכח המצב הנוכחי, הצטרפות לממשלת האחדות יחד עם חוסן לישראל. גנץ, על שום שיזדקק לכך כדי לשמור על כבודו ומעמדו; ולפיד, על שום שזוהי הדרך הנכונה לקדם ערכים בחברה.

האם לחלוטין נסגרו הדלתות? לא. כפי שגנץ מצא את הדרך לחבור לבלוק הימין הוא יוכל למצוא את הדרך לחזור וללכד את כחול לבן. ההיסטוריה הפוליטית של ישראל עתירת דוגמאות של מקטעי מפלגות שפרשו מסיעת האם ושבו אליה. זה קרה במפא”י ההיסטורית וזה קרה גם בתנועת החרות ההיסטורית.

על פני ההיסטוריה האנושית למדנו על אומות שאיבדו ערכים, הרשו לריקבון להתפשט מבפנים וירדו ממפת העולם; אבל הכרנו גם אומות קטנות ששמרו על ערכים והושמדו על ידי כוח אכזרי וגדול מהם. אומה צריכה לשאוף גם לשמור על כוחה וגם לשריין את ערכיה; ובכן, כיצד ניתן לחזק ולשריין את הערכים בישראל? התשובה פשוטה מאוד. לא דרך האופוזיציה אלא דרך הקואליציה. לאופוזיציה יש את היכולת להצהיר על ערכים בעוד לקואליציה יש את הכוח לייצר ערכים.

האם שמירה על חייהם וביטחונם של תושבי המדינה היא ערך? לדעתי ערך מאוד גבוה. הלוא זכות האדם לחיים, שלמותו הגופנית ושמירה עליהם מפני פשיעה, רשומה במפורש בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ומי מקדם ערך זה, האופוזיציה? לא. השר לביטחון פנים מהקואליציה. אותו הדין בשמירה על רכוש האדם. והאם מאבק בתאונות הדרכים הוא ערך חשוב בחברה? בוודאי שכן. זוהי אחת הדרכים לשמירה על חיי האדם ולהגנתו מפני נזק גופני. ומי עושה זאת, האופוזיציה? לא. שרי התחבורה וביטחון הפנים שהם חלק מהקואליציה. והאם שמירה על חייהם של עובדי הבניין זה ערך? בוודאי שכן. ומי אמור לעשות זאת, האופוזיציה? לא. האחריות היא של שרי השיכון והעבודה. ואת מניעת גירושם הבזוי של אמהות עובדות זרות יחד עם ילדיהן, על שום שאין הן יהודיות, מי מבצע, האופוזיציה? לא. הכוח נתון למשרד הפנים שאף הוא חלק מוצק מהקואליציה.

אני יכול לתת עשרות דוגמאות לערכים שאותם אנו רוצים לקדם ולבסס, לפחות חלקנו; מי יכול לעשות זאת, האופוזיציה? לא, אבל כן מי שניתן להם כוח הביצוע ואלה הם משרדי הממשלה. מי שרוצה להיאבק על קידום ערכים בחברה שיצטרף לעולם המעשה והביצוע, ובמשטר דמוקרטי זה מצוי בקואליציה. כך לפחות אני מאמין וכך עשיתי בהיותי יו”ר ועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת ה־12 כחלק מן הקואליציה.

האופוזיציה תוכל לספק לנו הצהרות ומחאות נאות, אך לא תוכל ליצור ערכים של ממש. מי ששואף באמת לקדם ערכים בחברה שיוותר על נוחות המיקום באופוזיציה ויצטרף אל מבחן התוצאות והמעשים.