האנחנו בעיצומו של משבר עולמי. אך כמו כל משבר, גם הוא יסתיים ונהיה חייבים להמשיך ולתכנן את עתידנו כחברה וכמדינה. בימים כאלו צריכה הנהגת המדינה לתכנן את היום שאחרי, אבל גם לנקוט צעדים מיידיים. הרי מה יעשו יותר ממיליון מובטלים שאיבדו ומאבדים בכל יום את מקום עבודתם כתוצאה ממשבר הקורונה? בשבוע אחד נסגרו סקטורים שלמים, ענפים כמו תיירות, תעופה, מסעדנות, בילויים ואחרים. כל תחום הפנאי עבר להקפאה מלאה, ותחומים רבים אחרים נפגעו בצורה ניכרת.

כאחראי על ענף הבנייה בהסתדרות, ברצוני להזכיר לכולנו שענף זה הוא קטר צמיחה מסורתי למשק. עוד בימים של טרום משבר הקורונה, היה מחסור קיצוני של עובדים מקצועיים בענף הבנייה. חסרים בו יותר מ־25 אלף עובדים ו־3,000 מנהלי עבודה. כדי למלא את החסר, מצאנו דרך יעילה ומוכחת: מסלולי הכשרה מקצועית.

חשוב לציין כי קיים מנגנון להכשרות מקצועיות: הקרן לעידוד ענף הבנייה הקימה, בשיתוף משרד העבודה ויחד עם האגף להכשרת חיילים משוחררים במשרד הביטחון ובהשתתפות השלטון המקומי, מסלולי הכשרה למקצועות ענף הבניין. מדובר במסלולי הכשרה שמטרתם לדאוג לעתיד תעסוקתי לאלפי צעירים ישראליים, ובמקביל - לשמור על ענף הבנייה מתפקד ולענות על צורכי הדיור של כלל תושבי ישראל. במסגרת המסלול כבר הוכשרו מאות עובדים בשנים האחרונות, אך כעת, בזמן חירום, עלינו לעשות הרבה יותר.

אתר בנייה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אתר בנייה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


כדי לצאת ממיתון כמה שיותר מהר, הנהגת המדינה חייבת לתכנן ולבצע מהלכים על מנת לדאוג לתעסוקה ולחזק את קטרי הצמיחה במשק. מובן שזה לא רק בענף הבנייה, אך זהו אחד הענפים החשובים בכל כלכלה מודרנית. במשברים כלכליים קודמים שאירעו בעולם, למדנו לא מעט פעמים שתנופת בנייה היא זרז צמיחה משמעותי, שיכול לשנות את הכיוון של כלל המשק.

בגל בהלת הקורונה גם כמעט נשכחה תופעה שהייתה למכת מדינה, והיא ניתנת למניעה. התאונות הרבות בענף הבנייה, שבחלקן נבעו גם ממחסור בעובדים מקצועיים. אנו ממשיכים לבנות גם בעת הסגר הכפוי, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אנחנו מתריעים שחסרים אמצעי מיגון, אבל גם דואגים לחדד את נוהלי הבריאות, כמו מרחק של שני מטר מעובד לעובד, מתחם לינה נפרד לעובדים ועוד.

משום כך היה מאכזב לגלות שדווקא בשעה קשה זו הוחלט במשרד האוצר להפסיק את פרויקט ההכשרות המבורך שקיימנו עם הקרן לעידוד הבנייה, שלו כבר אושר תקציב "צבוע" של 72 מיליון שקל. במסגרת פרויקט מוצלח זה, שגובה בהחלטת ממשלה משנת 2011, הוכשרו רק בשנתיים האחרונות  מאות עובדים ישראלים חדשים בענף החיוני הזה.
יצחק מויאל (צילום: פרטי)
יצחק מויאל (צילום: פרטי)

בחודש מרץ השנה, עמדו להצטרף 120 ישראלים נוספים למערך ההכשרות. מדובר בישראלים מכל שכבות האוכלוסייה, מכל העדות והמגזרים של החברה הישראלית. נכון, הגבלות ההתכנסות כיום לא היו מאפשרות לנו להמשיך בתהליך ההכשרה המתוכנן, אבל אפשר היה לעשות את זה בהוראה מקוונת ולהשאיר את ההכשרה המעשית לסיום המשבר.

דווקא עכשיו אנו חייבים להמשיך בכל הכוח, כי התקציב כבר קיים, וזאת כדי לשמור על מה שיש ולהצמיח מחדש את הדור החדש של הצעירים שמעוניינים לבוא ולעבוד בענף הבניין ולחזק את הכלכלה הישראלית. נכון להיום, יש 18 מכללות להכשרה, שבהן נקלטו עשרות מדריכים שאפשר להפעילם מיידית באמצעות תוכנות הלמידה מרחוק - ולהגביר את הקצב, מיד בתום המשבר.  

אני קורא מכאן למשרד האוצר, שהחל איתנו כבר במגעים בנושא, להמשיך את הפרויקט המבורך הזה. הוא חשוב מכל הבחינות: הכלכלית, החברתית והערכית. אני חייב לציין כי התנאים והמשכורות בענף הבנייה הם מהטובים והגבוהים במשק. ויעידו על כך מאות הישראלים שעברו הכשרות אלו וכבר משולבים בענף וכן אלו שממתינים בקוצר רוח להכשרות הבאות. צריך רק לחשוב טיפה קדימה. הרי הממשלה והאוצר כבר מזרימים כספים רבים להקטנת המשבר, וכאן מדובר בתקציב שכבר אושר. זאת ועוד, אם וכאשר יושלם התהליך, הרי שהזוגות הצעירים שחולמים על דירה משלהם, כמו גם כלל הציבור, עוד יברכו את כולנו על כך בעתיד.

הכותב הוא יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות. 

קורונה- שאלות ותשובות