נגד הביטול: החופש יחזיר לשגרה \ ד"ר ניבה דולב

בין הפתרונות למערכות הרבות ששותקו כמעט לגמרי בזמן הסגר, עלה הפתרון של ביטול החופש הגדול. על פניו, הוא נראה הגיוני לחלוטין.
לתלמידים, הלימודים בחופש הגדול יאפשרו לחזור למסגרת, להשלים את הלמידה שהייתה חלקית בלבד, להעשיר את עצמם ולבלות עם חברים (להורים ממילא נגמרו הרעיונות והאנרגיות).

נשמע טוב לכולם. עם זאת, חשוב גם לזכור שהתקופה הזאת לא הייתה קלה לאף אחד. דאגות כלכליות, אישיות ומשפחתיות, תחושת סיר לחץ ושעמום אינם מתכון למנוחה ולמילוי מצברים. לכן, בעוד הארכת הלימודים אל תוך החופש תאפשר לחזור לשגרה ולהשתקם, חופש חשוב גם ליכולת להשתקם ולהחזיר חוסן אישי ורווחה נפשית, לבנות חוויות משפחתיות חיוביות (שעם כל הרצון הטוב לא היו בכל בית).

מלבד זאת, צריך לראות מה יהיה אופן הלימוד האפשרי בקיץ, שכן לפתרונות חלקיים של שתי משמרות או מספר ימים מצומצם תהיה השפעה על המשפחות והמשק אף היא, והיא עלולה ליצור לחצים נוספים, ובייחוד עם הסבים והסבתות עדיין יהיו בהסגר או ירצו לנפוש.

ולבסוף, המורים. צריך לזכור שלאורך התקופה הם לימדו באופן מקוון, מה שדורש השקעה רבה, עם ילדים משלהם בבית. ההחלטה ללמד כל הקיץ עלולה לשחוק אותם ולפגוע בעקיפין גם בילדים שלנו. הכותבת היא ראש המחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת.

בעד הביטול: חייבים לחזור לעבודה \ נירית צוק

בימים האחרונים הרוחות סוערות סביב השאלה אם לבטל או לא לבטל את החופש הגדול. בעוד משרד החינוך מתנגד לביטול מלא של החופש ביולי־אוגוסט, משרדי האוצר והבריאות דווקא טוענים כי חשוב לבטלו. אין ספק כי מבחינת ההורים זו תהיה בשורה קשה למדי אם החופש הגדול יתנהל במתכונתו.

אנחנו, ההורים, יושבים בבית זה חודש שלם עם הילדים. רובנו לא עובדים, לחלקנו לא ברור אם יהיו בכלל משרות לחזור אליהן בקרוב. אלו שעובדים מהבית מנסים ללהטט בין דרישות העבודה, הבית, הטיפול בילדים, ריצות להורים המבוגרים לאספקה זו או אחרת ועוד.

לא פלא שאנחנו מותשים, מותשים מאוד. וכל זאת, בלי לדבר על הלמידה המקוונת במתכונתה הנוכחית ועל הניסיונות החוזרים ונשנים של ההורים לעזור לילדים לשבת מול המסך כדי להכין שיעורי בית ועבודות או כדי להתכונן לבגרויות. והמצב לא פשוט לא רק עבורנו, אלא גם עבור הילדים שבימים מורכבים אלו נתונים בבדידות חברתית, וחלק גדול מהם סובל מחרדות.

לכן התקווה היחידה היא לדעת שבקרוב הלימודים יתחדשו, במתכונת זו או אחרת, ושלפחות עד החגים נוכל ללקק את הפצעים ולנסות לחיות באופן מסוים של שגרה, הן עבורנו והן עבור ילדינו. הכותבת מתמחה במחקר תרבות נוער.