הנגיף הזעיר 19־COVID חולל משבר עולמי חסר תקדים. מאות אלפים מתו, מיליונים חלו, מיליארדים בודדו. מערכות בריאותיות קרסו, מערכות כלכליות אותגרו, ואומות רבות מצאו את עצמן עומדות בפני מבחן שכמוהו לא ידעו מאז 1945. במשך שבועות ארוכים נדמה היה שהקורונה משבשת את הציוויליזציה שלנו. לעתים התחושה הייתה שהחיים עמדו מלכת. האנושות כולה התמודדה עם אויב חדש ומשותף, אשר איים על הקיום של כולנו.

גם כאשר האביב הביא איתו התמתנות של המגיפה, היה ברור שהאנושות כולה עומדת בפני אתגר ענק. גם כאשר בכל רחבי העולם ממשלות התחילו לפתוח את הסגר והחיים התחילו לשוב - באופן חלקי, הדרגתי וזהיר - עדיין היה ברור שהקורונה שינתה את כולנו ויצרה מציאות היסטורית חדשה.

העם היהודי מצא את עצמו גם הפעם בחזית של ההתמודדות עם אסון כלל עולמי. העיר ניו יורק הייתה עד כה הקורבן העיקרי של המגיפה - ואחדות מהשכונות היהודיות שלה הוכו באופן קשה במיוחד. גם לונדון סבלה קשות - ובאחדות מהקהילות היהודיות שלה מספר החולים והמתים רב. כך גם בערים אירופיות מרכזיות אחרות - קהילות יהודיות חוות בימים אלה אובדן, אימה, מחסור וכאב. אבל הקהילות הללו גם מפגינות עמידות וסולידריות יוצאות דופן. שעתן הקשה היא גם שעתן הגדולה.

אבטחה בשכונות יהודיות בניו יורק (צילום: KENA BETANCUR/GETTI IMAGES)
אבטחה בשכונות יהודיות בניו יורק (צילום: KENA BETANCUR/GETTI IMAGES)

אולם כעת, עלינו להרים את עינינו ולהתבונן אל המחר. כאשר שיא ההתפרצות נמצא כנראה מאחורינו וכאשר התוצאות ההרסניות שלה עדיין מקיפות אותנו - עלינו להבין מה יהיו ההשלכות שלה על העתיד הקרוב ועל העתיד הרחוק של העם היהודי. בתוך כך יהיה צורך להתמודד עם ארבעה אתגרים משמעותיים.

האתגר הראשון הוא זה שכל אומות העולם ייאלצו להתמודד איתו: כיצד לשמור על חיינו ועל בריאותנו, בה בשעה שאנחנו מחדשים פעילות כלכלית ועסקית. על מנת למצוא את האיזון הנכון של חיים בצל הקורונה, נהיה חייבים להפגין גם יצירתיות וגם זהירות, גם חדשנות וגם משמעת עצמית. בה בשעה יהיה עלינו למצוא דרכים חדשות לנהל את חיי הקהילה שלנו ואת חינוך ילדינו. דווקא את הריחוק החברתי שנכפה עלינו צריך להפוך לאמצעי של ליכוד והעצמה חברתית. עלינו לוודא שהחיים היהודיים לא ייחלשו, אלא יועצמו.

האתגר השני יהיה אתגר הסולידריות. כמו כל משפחה, גם המשפחה המורחבת של העם היהודי נבחנת בימי משבר. מצד אחד, הלחץ החיצוני האדיר מעצים מתחים פנימיים ולעתים אף מחדד מחלוקות אשר גולשות לקטטות בין אחים. מצד שני, היום יותר מאי פעם ברור לכולנו שאנחנו תלויים אלה באלה. ברור לנו שעלינו להתגבר על המפריד, לחפש את המשותף ולתמוך איש באחיו.

הנגיף איננו מבחין בין יהודי חרדי לבין יהודי רפורמי. ההאטה הכלכלית פוגעת גם בליברלים וגם בשמרנים. ואילו הצורך לקיים קהילה יהודית אחת, חזקה ומלוכדת, גדל באופן אקספוננציאלי אל מול הסכנות המקיפות את כולנו. על כן, זאת השעה לאחדות ולאחווה. לרנסנס של סולידריות יהודית.

יהודים בניו יורק (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
יהודים בניו יורק (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

האתגר השלישי יהיה אתגר האנטישמיות. בשנים האחרונות חזינו בהתפרצות מחודשת של אחת המגיפות העתיקות ביותר והמסוכנות ביותר שהאנושות מכירה: שנאת היהודים. כעת המצב מחמיר. יש מי שמאשימים את היהודים בהתפשטות הנגיף, ויהיו מי שיאשימו את היהודים במיתון הכלכלי שבפתח. כמו לאורך כל ההיסטוריה, כך גם כעת: מגיפה ביולוגית קטלנית גורמת לכך שמגיפת האנטישמיות מתפרצת מחדש ומסכנת את ביטחונם של היהודים.

בחזית הזאת אין שום מקום לפשרות, ועלינו לעמוד כאיש אחד נגד מבקשי נפשנו ורעתנו. עלינו להגן על כל יהודי ועל כל קהילה יהודית אשר ייחשפו להתקפה - ועלינו להשתמש באופן נמרץ בתרופה היחידה שיודעת למגר את הנגיף של שנאת היהודים: כוח. רק אם נהיה מאוחדים וחזקים, נוכל להדוף את נחשול השנאה אשר שוב קם עלינו.

האתגר הרביעי יהיה האתגר הישראלי. בחודשים האחרונים התמודדה ישראל עם הפנדמיה של הקורונה באופן מרשים למדי. היא זיהתה את הבעיה מוקדם, נקטה צעדי סגר וחיזקה מאוד את מערכת הבריאות המפוארת שלה (אשר מעוררת קנאה והתפעלות בכל רחבי העולם). שוב הישראלים הוכיחו שהם חסונים ועמידים ויודעים להתמודד עם משבר בכישרון רב וכאומה אחת.

יהודים בארה''ב (צילום: סרג' אטאל, פלאש 90)
יהודים בארה''ב (צילום: סרג' אטאל, פלאש 90)

אבל המגיפה יצרה גם מתח מסוים בין המדינה היהודית לבין יהודים רבים בתפוצות. לא מעט חשו תסכול בשל העובדה שבשעת צרה הם לא יכלו לנסוע אל המדינה שאותה הם רואים כביתם השני. אחרים חשו שישראל הייתה יכולה להגיש יותר עזרה לקהילות מוכות אסון. הפער בין סיפור ההצלחה של תל אביב היהודית לבין המצוקה של ניו יורק היהודית (ולונדון היהודית ואנטוורפן היהודית) היה גדול.

על מנת להתמודד עם האתגרים הדרמטיים הללו של 2020, על העולם היהודי להיערך ולהתארגן מחדש. נדרשת יוזמה מיידית אשר תביא סיוע רפואי ישראלי לקהילות יהודיות אשר הקורונה הכתה בהן, ונדרשת יוזמה כלל עולמית שתנהל מלחמת חורמה באנטישמיות בכל מקום שבו היא מתפרצת. נדרשת פעילות מתואמת, שבמסגרתה קהילות יהודיות שמצבן איתן יסייעו לקהילות יהודיות הסובלות מחולי או מחסור. נדרשת פעילות אינטנסיבית בכל קהילה וקהילה, כדי שבני המזל שבינינו יעמדו לצדם של אלה שהגורל התעמר בהם.

אולם מעל הכל, עלינו לחדש את הרוח של אחד־למען־כולם וכולם־למען־אחד. עלינו לחזור אל מושגי היסוד הנצחיים של ערבות הדדית ושל אהבת ישראל. בעולם של אחרי הקורונה, הגלובליות תיחלש והלאומיות תתעצם. על כן, עלינו לעודד כבר עתה רוח יהודית של לאומיות דמוקרטית, נאורה, נדיבה ואנושית. ועלינו לוודא שנתמודד עם כל אשר עדיין עומד לפנינו ביחד, בעוצמה ובנחישות - כמשפחה מורחבת אחת.

הכותב הוא נשיא הקונגרס היהודי העולמי ואיש עסקים