כותרות היומונים המרכזיים בזירה הפלסטינית בשבוע האחרון מעידות על השינוי שמתחולל בסדר העדיפויות של הרשות. בעקבות כינון ממשלת האחדות בישראל, העיסוק האינטנסיבי במשבר הקורונה מתחלף בהדרגה בחשש מפני סיפוח שטחים באיו"ש - המלווה באיומים פלסטיניים לביטול ההסכמים המדיניים.

השבוע האחרון שיקף מקבץ תזכורות מהעבר הלא כל כך רחוק בהקשר הפלסטיני: פיגוע באיו"ש; מתח בין ישראל לרשות סביב החלטה להקים מעלית במערת המכפלה ("ייהוד האתר בחסות הקורונה", לטענת הפלסטינים); מות אסיר פלסטיני בכלא הישראלי, שגרם לתסיסה ציבורית; ומאמץ ישראלי לבלום פעילות פלסטינית במזרח ירושלים. לכך נלווים הלחץ החברתי והחרדה הכלכלית הגבוהים ממילא במהלך עידן הקורונה, שגורמים להצטברות מתח בזירה הפלסטינית.

נוכח מכלול ההתפתחויות, ובמיוחד החשש מסיפוח, הרשות נוקטת עד כה קו מתריס אך זהיר. כל עוד המהלך המדיני יגולם במילים (למשל, הכללת הסיפוח בקווי היסוד של הממשלה או קידום חקיקה בנושא), יינשאו נאומים חריפים מהצד הפלסטיני ויגויס לחץ בינלאומי על ישראל, אך לא יקודמו מהלכים מעשיים.

קורונה: השוק במזרח ירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: השוק במזרח ירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

הבעיה המרכזית תתבטא בהקרנת ההכרזות על השטח, שכבר עתה טעון בעקבות ההסתה המתמשכת ברשות ברוח "ההדבקה המכוונת של ישראל את הפלסטינים בקורונה". המשך אמירות חריפות עלול להתפרש כ"אור ירוק" על ידי בודדים, לרבות בפת"ח ובמנגנוני הביטחון, לנקוט אלימות - דבר שעלול לגרום להסלמה.

גם ברצועת עזה ניכרה השבוע "חזרה לשגרה". זו גולמה ב"טפטופי" בלוני נפץ - ככל הנראה איתותים מצד חמאס לגבי אי־שביעות רצון באשר לקצב ההתקדמות במשא ומתן בנושא האסירים, או באשר להיקף הסיוע שמוגש לרצועה בנושא הקורונה, שבפועל דווקא גדל בהדרגה, ובכך למעשה מחליש את מנוף הלחץ הישראלי על חמאס בנושא עסקת אסירים.

תהליך היציאה של ישראל ממשבר הקורונה משמעו גם חזרה אל הבעיות הקודמות שלה, ובראשן זו הפלסטינית. אלא שהפעם המצב רגיש יותר מאשר לפני חודשיים, נוכח ההרעה במצב הכלכלי, שהופכת את הרחוב הפלסטיני - שעד כה לא גילה התלהבות יתרה מהצטרפות למהלכים אלימים - לנפיץ הרבה יותר. הדבר יחייב את ישראל לזהירות רבה במהלכיה המדיניים, ובמיוחד באלה הכלכליים, שלהם כאמור השפעה מכרעת על שאלת ההתפרצות הרחבה בזירה הפלסטינית.

הכותב הוא ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב