בבירות ערביות מתבוננים בדריכות ובדאגה גדולה בירושלים, שם מבשל ראש ממשלת ישראל את דייסת הסיפוח. באבו דאבי, עמאן וריאד כבר התבטאו בחריפות נגד התוכנית של בנימין נתניהו להכריז על סיפוח חד־צדדי בתחילת יולי והכריזו שהצעד הזה לא יעבור בשקט. בירדן מבטיחים "משבר רציני" ובאמירויות מזהירים מפני פגיעה ניכרת ביחסים שהלכו והתפתחו במהלך השנים האחרונות.

השליטים הערבים אינם דואגים רק לפלסטינים. הם דואגים בעיקר לעצמם וליציבות משטרם. מבחינתו של המלך עבדאללה, הסיפוח משול לרעידת אדמה. האווירה בממלכה ההאשמית קשה. המשבר הכלכלי הולך ומחריף, והמצוקה של האזרחים הירדנים גוברת. הסיפוח עלול להיות הקש שישבור את גב הגמל ויגרום גם להחלשתו של משטר ידידותי כלפי ישראל וארה"ב ולסיום של שיתוף פעולה פורה בין כוחות הביטחון הירדניים לישראליים.

 מבחינתם של הסעודים והאמירויות, שמעוניינים בהתקרבות הדרגתית לישראל גם בגלל האיום האיראני, אך לא רק בגללו, הסיפוח שומט קרקע מתחת לרגלי השליטים. סיפוח עלול להוריד לטמיון את כל העבודה שנעשתה במהלך השנים האחרונות במישור הדיפלומטי והביטחוני - וכמובן להחליש את החזית האנטי־איראנית במזרח התיכון.

ומי ירוויח מהסיפוח, בין אם הוא ייצא בקרוב לפועל ובין אם ימשיך לחיות בנאומים של פוליטיקאים ישראלים? איראן, חמאס, חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי והאחים המוסלמים על כל גווניהם. הסיפוח מחליש את המתונים – הרשות הפלסטינית, ירדן, מצרים ומשטרים ערביים במפרץ - ומחזק את הקיצונים. אסור להיות שאננים ולסמוך על כך שהשקט שממנו ישראל נהנית כעת ישרור כאן גם אחרי מהלך הסיפוח. המהלך הזה פסול מוסרית ומסוכן לביטחון ישראל.

הכותבת היא ח"כ לשעבר (המחנה הציוני), עמיתת מחקר בכירה במכון למדיניות ואסטרטגיה (המרכז הבינתחומי) ומכון מתווים