8,000 ילדים ובני נוער בסיכון לא יפתחו את שנת הלימודים, כך הודיע השבוע משרד החינוך. זאת, בשל מחסור בתקציב לתכניות התומכות בנוער נושר. בעוד המנהיגים שלנו רבים על התקציב, אלפי בני נוער בסיכון צפויים להיפלט ממסגרת לימודים תומכת ויבלו את זמנם ברחוב. הידיעה על פגיעה בתקציב החינוך לנוער בסיכון היא עוד סימפטום לחוסר תפקוד המערכת. היא מצטרפת לידיעות קודמות על קיצוץ בתקציב לכיתות אתגר ואומץ, לתכנית למניעת נשירה ולפרויקט מחשב לכל ילד, דווקא בתקופה בה ברור כי הלמידה המקוונת רק תלך ותגדל.

כל הפעולות הללו ממחישות עד כמה סדרי העדיפויות בניהול המדינה השתבשו באופן חמור - אנו בחרנו בנבחרי הציבור כדי שינהלו עבורנו את המדינה בצורה מיטבית, והם מאכזבים אותנו. ובתוך כך, אף נציג של משרד החינוך לא הגיע לדיון שנערך בנושא בכנסת, למרות שדנו גם בקיצוצים נוספים, ביניהם הקיצוץ בתקציב תנועות הנוער, קרן קרב וסל תרבות. 

נהיר לכל בר דעת כי תקציב החינוך הוא השקעה לטווח ארוך - כל שקל המושקע כיום בילד במערכת החינוך יישא דיבידנד כפול ומשולש כאשר אותו ילד יגיע לבגרות. כל שקל אשר יקוצץ כעת מתקציב החינוך עבור בני נוער בסיכון או מתגבור לימודי לתלמידים מתקשים, יעלה לקופת המדינה בריבית דה ריבית כאשר אותם צעירים ימצאו עצמם ברחוב. במקביל, נהיה עדים לפגיעה בהישגי הזכאות לבגרות, אשר תמנע המשך ללימודים אקדמיים ושדרוג כוח העבודה במשק. 

להשקעה בחינוך השפעה ישירה על נושאים הקשורים בעוני ושוויון: היא שתקבע את עתידנו כאן, החינוך הוא הבסיס. רק השקעה תקציבית בשיפור תמונת החינוך והפערים בו תאפשר לנו לחיות חיים טובים יותר ובחברה טובה יותר לעוד שנים רבות קדימה. אנחנו חייבים לצפות מנבחרי הציבור שלנו להיות מחויבים לחינוך, הרבה לפני נושאים אחרים. אנחנו חייבים לדרוש מהם להעמיד את נושא החינוך בראש סדר העדיפויות הציבורי. הגיע הזמן שנבחרי הציבור יניחו את האינטרסים הצרים בצד, יעברו לתכנן לטווח רחוק ויבינו שיש כאן מדינה לנהל.

תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל קרן אייסף לחינוך