הסדר למניעת ניגודי עניינים נשמע כמו עוד אחד מאותם המושגים שאין להם שום נגיעה אמיתית לחיינו, שרק למשפטנים אכפת מהם, ולכן הם גם מרבים להתפלפל עליהם עד בלי די.

אבל זה ממש לא המקרה. המציאות הישראלית הפכה תזזיתית ומוטרפת, מערכת בחירות אחת רודפת את השנייה, ובדיוק כשחשבנו שהממשלה לא יכולה להגיע לשפל נוסף – מגיע יום חדש. משבר הקורונה, המיתון הכלכלי, סרטוני הזוועות מגני הילדים, מעשי אונס אלימים, עננת הבחירות שמרחפת מעלינו - בתוך כל אלו נדמה כי נתניהו מצליח, בלי שנשים לב, לנגוס בעוד חלק מהיסוד של המנהל התקין, כמו הכלל למניעת ניגודי עניינים.

העיקרון שלפיו עובד ציבור צריך להימנע ממצב שבו אינטרסים אישיים שלו עומדים בקונפליקט עם אינטרסים מקצועיים שלו עומד על אמיתה פשוטה שנראה כי מזמן שכחנו: עובדי ציבור, כשמם כן הם - עובדים עבור הציבור, עבורנו. האינטרס הציבורי אמור להוות נר לרגליהם, שיקול ראשון במעלה.

סירובו של נתניהו לחתום על ההסדר למניעת ניגודי עניינים, וערעורו על סמכותו של היועץ המשפטי לממשלה לנסח לו הסדר כזה (סמכות שמעוגנת היטב בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה ובשורה ארוכה של פסקי דין), הם שלב נוסף ברמיסת מערכות שלטון החוק, אשר עוברות מתקפה משולבת וחסרת רסן בשנים האחרונות.

לא ניתן להפריז בחשיבותו של גורם מבקר שימנע מנבחרי הציבור שלנו להימצא במצב שבו עליהם להחליט בין טובתם האישית או טובת הקרובים להם ובין טובתו של הציבור. כאשר האדם שעומד בראש ומקבל עבורנו החלטות באחת התקופות הקשות ביותר שידענו מנהל בו זמנית את קרב חייו בבתי המשפט - הגורם הזה חשוב פי עשרות מונים.

אף שנדמה לעתים כי ייתכן שנתניהו תופס את עצמו כמישהו שהוא מעבר ל"בן אדם", עדיין דומני כי קשה לצפות ממנו שהחלטות שעליו לקבל בנוגע לחיי היומיום שלנו - כמו אם יהיו בחירות, איפה יוטל סגר, האם בתי משפט יפעלו כרגיל, להיכן יועברו תקציבים - יגיעו ממקום נקי ונטול שיקולים זרים כשאימת הדין מרחפת מעליו, וישנו סיכוי ממשי שעתידו יכלול עונש מאסר.

אנחנו חייבים להתעורר. לא הכל זה עניין של שמאל וימין, לא הכל זה או שאתם בעד נתניהו או שאתם נגד. יש סוגיות שהן עוגנים בשלטון מתפקד, ובסוגיות אלו על כולנו להרים קול זעקה. הרי יבוא יום אחד שבו נתניהו כבר לא יעמוד בראש המדינה, והחובה שלנו היא לוודא שלא תישאר מאחוריו אדמה חרוכה, שבה שרידיו של מה שהיה פעם דמוקרטיה. 

הכותבת היא חברת כנסת מטעם סיעת יש עתיד־תל"ם