אחד המרכיבים המרכזיים בחזרה לשגרה לאחר הסגר השני הוא פתיחת מערכת החינוך מחדש, לפי מספר החולים החדשים, אחוז המאומתים ומקדם ההדבקה. אף שיש דעות שונות בנוגע למהירותה ולהיקפה של החזרת מערכת החינוך לפעילות סדירה, דבר אחד מוסכם על הכל: השלבים בחזרת התלמידים אל מוסדות החינוך מותאמים לשכבות הגיל - תחילה גנים, לאחר מכן כיתות נמוכות, בהמשך כיתות גבוהות, וכן הלאה.

ח"כ יפעת שאשא ביטון בדיון על החזרה ללימודים (קרדיט: צילום מסך מערוץ הכנסת)

מדוע בעצם ברור לכולם שהראשונים לחזור הם הילדים הצעירים? אף אחד לא ערער על ההנחה הזאת, שבהחלט ראויה לחשיבה נוספת. שני השיקולים העיקריים, המובאים כאן בחשבון, הם הכלכלי והבריאותי. ראשית, החזרת הילדים הצעירים למערכת החינוך מאפשרת את פתיחת מקומות העבודה.

בעוד ילדים גדולים יכולים להישאר לבד בבית, הישארותם של הילדים הקטנים מחייבת את היעדרות של הוריהם מהעבודה, ואם רוצים להניע את הכלכלה, הכרחי לספק מסגרת חינוכית לילדים הקטנים יותר. שנית, סכנת ההדבקה בקרב הילדים הקטנים פחותה כנראה מזאת של הגדולים.

שני השיקולים הללו חשובים ללא ספק, אולם חסר כאן שיקול שלישי שבוודאי חשוב לא פחות. משרד האוצר דואג להגעתם הסדירה של ההורים לעבודה, ומשרד הבריאות מופקד על מניעת הדבקה המונית. מי שצריך היה להביא קול נוסף לדיון הוא משרד החינוך, שאמור היה לדבר על הוראה ולמידה; גם בתקופת הקורונה אמורים תלמידי ישראל לרכוש ידע ולפתח מיומנויות במגוון תחומים, ויש לתת את הדעת על התקדמותם.

ממשרד החינוך היינו מצפים שיבקש להסדיר את חזרתם של התלמידים לגנים ולבתי הספר לפי המטרות החינוכיות והלימודיות של שכבות הגיל השונות.

בתקופת הקורונה נפגעה שגרת הלימודים של ילדי ישראל בצורה ניכרת. כבר זמן רב שמערכת החינוך אינה מתנהלת כסדרה, ההספק הלימודי קטן בהרבה מהרצוי, והפערים הלימודיים בין תלמידים ממשפחות מבוססות למשפחות חלשות רק הולכים ומעמיקים. כאשר דנו בשאלה מי צריך לחזור ראשון לספסל הלימודים, היה משרד החינוך חייב להשמיע את קולם של היעדים החינוכיים, תוכניות הלימודים וההישגים בתחומי הדעת - קול שבפועל לא נשמע אז. מערכת החינוך מחויבת להשלים בהקדם את השגת המטרות החינוכיות, שנפגעו במידה ניכרת.

 על משרד החינוך להתעקש על חזרת תלמידי כיתות י"א־י"ב ללימודים כדי לאפשר להם להתכונן כראוי למבחני הבגרות. גם תלמידי חטיבת הביניים צריכים להיות קודמים לצימרים ולבתי המלון בגלל התהליכים החינוכיים החשובים של ראשית גיל ההתבגרות. על משרד החינוך להיאבק בסדר השלבים העתידי להמשך פתיחת הסגר, שכן החזרת תלמידי הכיתות הגבוהות צריכה להיות בקדימות גבוהה יותר מפתיחת קניונים, חדרי כושר או מסעדות.

למרבה הצער, בכל מקרה צפויה פגיעה בידע ובמיומנויות של ילדי עידן הקורונה, אך אם משרד החינוך לא יעשה דבר כדי לצמצמה, היא תחמיר. משרד החינוך צריך לעשות כל שאפשר כדי להציל את ההוראה של ילדי ישראל. 

הכותב הוא נשיא המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום בשדות נגב