חיסולו של ד"ר מוחסן פח'ריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראני, המיוחס לישראל, היה מעבר להתנקשות. זו היתה הריגה סמלית ועקובה מדם. עפ"י התמונות שפורסמו ברשת, הוא לא רק נהרג - אחת המכוניות בשיירה נהרסה עד היסוד, ואחרת - מכוסה כולה בחורי קליעים. זו היתה התנקשות בסגנון החיסול של המאפיונר פול קסטלנו בניו יורק בשנות השמונים. מדובר בחיסול רציני, שמראה את כוחם הרב של העומדים מאחוריו, ומראה שניתן לאתר ולהרוג כל אחד מהאיראנים הקשורים לתוכנית הגרעין.

סרטון איראני מזירת החיסול. צילום: רשתות חברתיות

מדובר היה בחיסול ברור ואכזבי לאור יום, של דמות איראנית מוכרת וידועה, ולא במכה חשאית. פח'ריזאדה לא היה אדם מוכר כמו שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, לא איש שמנסה להתחבב על פוליטיקאים מערביים, תוך שהוא לובש חליפות יפות - אלא אדם המוכר היטב לגורמי המודיעין העוקבים אחר המתרחש באיראן. הם טוענים כי הוא לא היה מוכר במיוחד, אך המעורבים בתוכנית הגרעין האיראני (הנמצאת לכאורה בהקפאה מאז הסכם הגרעין שנחתם ב-2015) הכירו אותו טוב.  כאמור, בטהרן הגדילו בשנים האחרונות את מספר הצנטריפוגות המתקדמות הנמצאות בבעלותה, וכן העשירה אורניום. עם זאת, אחד מאתרי הגרעין המשמעותיים ביותר שלה, המתקן בנתנז, הותקף ביולי האחרון. 

אנחנו יודעים לומר שהמדען היה גם מח"ט במשמרת המהפכה האיראניות, ובגרדיאן נכתב כי הוא שמר על דרגתו הבכירה גם לאחר שהפך למדען. שמו הוזכר לראשונה על ידי הגורמים הבינלאומיים המפקחים על הגרעין האיראני, והוא "חזר לכותרות" בשנת 2018, כאשר הוזכר במהלך הדברים שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת חשיפת מסמכי ארכיון הגרעין האיראני. פח'ריזאדה היה חשוב ומשמעותי מאוד עבור תוכנית הגרעין האיראנית, ולמותו יש השפעה רבה על המדינה, יותר מאשר התנקשויות במדענים אחרים - בהם אירועים שהתרחשו ב-2010 ו-2012. 

החיסול גרם למבוכה רבה במשטר האיראני, שכן הוא מתרחש באותו החודש בו פורסם על חיסולו של בכיר אל-קאעידה במדינה. טהרן לא מצליחה לשמור על המחבלים מאל-קעאידה הנמצאים בשטחה, או על המדענים והגנרלים שלה. איש אינו בטוחה כבר בזירה האיראנית. ההתנקשות בבכיר האיראני מהווה אירוע חדשותי מרכזי ברחבי העולם, המציב את טהרן במבוכה. יש המשווים אותו לחיסולו של ראש כוח קודס, קאסם סולימאני, ע"י ארצות הברית בתחילת השנה. מדובר כאמור, בשני אנשי מפתח משמעותיים מאוד - אחד עבור הכוחות האיראנים הנמצאים במדינות שונות (בהן עיראק וסוריה), בעוד שהשני היה משמעותית מאוד עבור תוכנית הגרעין, המהווה מקור גאווה למדינה. 

קאסם סולימאני, ארכיון (צילום: רויטרס)
קאסם סולימאני, ארכיון (צילום: רויטרס)

ההתנקשות מתרחשת ימים ספורים לאחר שמשמרות המהפכה מאבדים מספר חיילים במהלך תקיפות אוויריות (המיוחסות לישראל) בסוריה. המשמעות היא, שאיראן נמצאת בלחץ רב, והדבר ממחיש עד כמה איראן פגיעה - למרות טענותיה כי היא מעצמה חזקה באזור. מצד אחד - היא מחפשת כוח הגמוני, תוך שליטה או סחיטה של עיראק, תימן, סוריה ולבנון.

מדובר בכוח חזק בקרב בעלות בריתה, דבר שנבנה החל משנות ה-80. עם זאת, ברחובות טהרן, אנשי משמרות המהפכה פגיעים. למרות ההתקדמות של איראן, המפתחת מזל"טים ומכ"מים - נראה שהיא אינה יכולה להגן על עצמה ברמות הגבוהות ביותר, כאשר מדובר בחיסולים בסגנון ישן, בדומה לשנות ה-80.