איזה כותב טורים בתקשורת יימנע השבוע מלסכם את 2020? איך שלא תסתכלו על השנה הנוראה שתסתיים מחרתיים, לא תוכלו להימנע מההגדרה הזאת, "שנת הביבי", אפילו בסוג של גימטריה, 2020 = ביבי (ב=2, י=10). יהיו, רבים כנראה, שיאמינו בכל רמז על־תבוני כזה, מיסטי או קוסמי, כמופת וכהוכחה לצדקת אמונתם במשיחיהו. רבים משוכנעים שהכל נקבע בידי שמיים ושהכל נעשה בדברו (של הקב"ה. לא של נתניהו), כולל שלטון הביבי על כל גילוייו החיוביים והשליליים, הישגיו, כישלונותיו הוודאיים וכתב האישום נגדו. אבל גם מתנגדיו, הרואים בו אסון שמוליך מדינה שלמה לתוהו, יודו שנתניהו (עם קומץ של משת"פים נאמנים, מוכשרים מאוד או מפוקפקים יותר) עשה, לטוב ובעיקר לרע, את השנה שהייתה שנת הביבי.

נתניהו: "תוך חודש אנחנו יכולים לצאת מהמגפה"

זו הייתה שנה שבה שלט השליט המלכותי הנ"ל, בעזרת צמיתיו הנ"ל, בכל מערכות ההפעלה (או בשפה הישירה, אחז באשכי המדינה), בדרך לשלטון היחיד המקוּוה, בלי מערכות משפט וחקיקה עצמאיות, לא מן הנמנע בנוסח אורבן בהונגריה, ארדואן בטורקיה (שפתאום מנסה להתיידד איתנו, בנוסח חבר מביא חבר) ובולסונרו בברזיל. הוא די הצליח בכך. הוא המחליט הבלעדי בכל עניין מרכזי, לטוב ולרע - הקשרים עם האמירויות ומרוקו, הוויתור על הסיפוח, ההתקפות, לפי דיווחים זרים, על תומכי איראן בסוריה, הסגר הראשון, השני והשלישי, שספק אם חלקים משמעותיים בציבור ייענו לו; הבאת החיסונים בהקדם לישראל והפעלת המערכות לחיסון המוני (הישג למנהיג, שביטחון האומה חייב להעסיקו 24/7; בעיקר מנהיג שכשל לחלוטין בניהול המלחמה במגיפה בתשעת החודשים האחרונים, ושבאחד משלביה הגיעה ישראל בהנהגתו גם לשיא: מספר המתים הגבוה ביותר למיליון נפש בין מדינות ה־OECD). ההליכה לבחירות רביעיות בשנתיים; סגירת המשק ושליחת כמיליון מועסקים ועצמאים אל האבטלה ואל העוני; האכיפה העלובה על מפירי המגבלות בקורונה, כולל החרגת המגזר החרדי מכלל הציבור; הכלכלה המידרדרת, ההסתה, השיסוי, השנאה - ועד לריגול, העיקוב והלכלוך לכאורה על יריביו, כמו שהוצגו בתחקיר "עובדה". כשהכל נעשה בדברו (של נתניהו) ולמענו.

אבל בינתיים לא הצליח להיחלץ ממשפטו וכשל בניסיונות לעצור את אלפי המפגינים נגדו ולא מנע בקיעים בבייס שלו, אך הצליח לפורר את כחול לבן, האלטרנטיבה המפתיעה, שהתפוררה בעטיו של מנהיגה הנאיבי השימושי. כמסית מושבע נגד ערביי ישראל הצליח נתניהו למצוא לו שיתוף פעולה פוליטי מאנשי התנועה האסלאמית ולחמוק, בינתיים, מוועדות חקירה על חלקו לכאורה בפרשיות הצוללות, המניות והמלחמה בקורונה - והצליח להתקבע בעיני רוב העם, אלה בתיעוב ואלה בהערצה, כשקרן ומניפולטור כרוני ולהתגלות במלוא ערוותו האידיאולוגית, המנהיגותית והאישית.

"המשך כהונתו של נתניהו מסוכן למדינת ישראל", אמר עליו זאב אלקין, איש סודו, מתווך, מתרגם ויועץ נאמן לו, שגנב איתו סוסים ביחד, כמאמר העם, במשך שנים. "הרסת את הליכוד והבאת למפלגה אווירה של פולחן אישיות, חנופה, פחד וחצר ביזנטית. ריסקת את הדמוקרטיה בתנועת הליכוד. מפחדים ממך”, פנה אליו והוסיף, "אי אפשר להשאיר את המדינה ואזרחיה כבני ערובה של האינטרסים האישיים שלך". לא האמנתם לכל אלה שטענו כך כל השנים. אולי תאמינו לאלקין, שיודע על מה הוא מדבר.