לקראת עוד בחירות חוזרות ונשנות, ובמלאת עשור לפרסום ספרו המכונן של פרופ’ יחזקאל דרור ”מנהיג תהיה לנו!”, עולות בלבי מחשבות נוגות על הסתירה בין התובנות המבוססות וההמלצות המשכנעות הנכללות בו לבין התנהלותה של המנהיגות הנוכחית בישראל. הואיל והספר נועד בין השאר “לסייע לאזרחים מתלבטים להחליט מי הם רוצים שינהיג אותם” - יש טעם רב לעסוק בכך עכשיו.

הספר הוא לא רק מעין מורה נבוכים למנהיג הרצוי, אלא גם, ואולי בעיקר, תדריך לאזרחים שטרם החליטו למי לתת את קולם ובעיקר למי לא. קל מאוד להבחין בפער הבלתי נסבל בין משנתו והשקפת עולמו רבת השנים של בר סמכא כדרור, כפי שבאו לידי ביטוי בספרו רחב היריעה, לבין התנהלותו האתית הלא ראויה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנים האחרונות, כמו גם התנהלותו רצופת הכשלים והמחדלים בימי משבר הקורונה.

ועדת הקורונה בכנסת הציגה במאי האחרון דוח כשלים בניהול המשבר המתאר וממחיש את הניהול הלקוי. כלי התקשורת הציבורי “שקוף”, הנאבק בשחיתות ולמען חיזוק הדמוקרטיה וקידום השקיפות במרחב הציבורי, מנה עשרות מקרים וגילויים המעידים על החלטות שאינן מגובות בנתונים וסותרות את ההיגיון הבריא.

“שקוף” מעלה תופעות רבות של היעדר ביקורת בזמן אמת, סתירות פנימיות, חוסר עקביות, אי־לקיחת אחריות, הנחיות לא ברורות, חוסר הפקת לקחים והיעדר נשים, ערבים ומומחי ניהול במעגל מקבלי ההחלטות. גם תנועת אומ”ץ חשפה והעלתה תופעות של פגיעה במנהל תקין ובצדק חברתי ומשפטי, ובכל אלה צף ועולה חלקו של נתניהו.

בין מאות “ההמלצות למנהיג” שדרור מעלה בספרו: “חלה עליך אישית אחריות מלאה למנהיגותך ללא תירוצים והשתמטות”; “עליך לשפר את הפוליטיקה הישראלית”; “עליך לגלות פתיחות לביקורת אישית ועניינית”; “עליך להקפיד ולהיזהר מהסכנות של שיגעון גדלות”; “הכוונה אינה שתהיה אהוד, אלא שיקבלו אותך כמנהיג בר סמכא”; “אתה נדרש למופת אישי ואף משפחתי”; “עליך לדבוק ללא ערעור בערכיה ובעקרונותיה של הדמוקרטיה” ועוד המלצות כהנה וכהנה. לכן מעניין וגם תמוה שרבים וטובים עדיין מתלבטים במי לבחור ובעיקר במי לא לבחור.

בפרק המסכם של ספרו היטיב דרור, בפראפרזה לשירו של ביאליק “אכן חציר העם”, לנסח זאת: “חציר המנהיגות, שטוחה היא עד אין קץ”. ועוד הוסיף בהשראת המשורר הגרמני פרידריך שילר: “עידן אדיר הולידה המאה, ראוי הדור לרגע הגדול אך מנהיגותו גמדית יותר מכל”.

יש לקוות שמאות ההמלצות המבוססות והמשכנעות והציטוטים המכוננים שהועלו בספר יסייעו לאזרחים המתלבטים לזהות היום את הסכנה בהמשך קיומה של המנהיגות הבעייתית הנוכחית בישראל. 

הכותב הוא חבר הנהלת תנועת אומ"ץ, לשעבר יו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי