הדברים שלא רוצים שתדעו על נרגילות: מחקר מ-2019, שנערך בקרב 14,000 בני נוער בישראל, הראה כי 39.1% מתלמידי כיתות י"א, י"ב דיווחו כי התנסו בעישון נרגילה, ו-10.5% ציינו כי הם מעשנים נרגילה על בסיס קבוע לפחות פעם בשבוע. אצל בנים בכיתות אלה במגזר הערבי, הנתון מגיע לכמעט 30%, שמעשנים נרגילה על בסיס שבועי. 

הנרגילה לעיתים לא נתפסת כמזיקה או ממכרת ויש הנוטים להקל ראש כשמדובר בעישון נרגילה. יש החושבים כי היא אינה גורמת לנזקים, בגלל הריח המתקתק של העשן או כי הוא "מסונן" דרך מים. יש החושבים כי זה "רק שלב שבן הנוער חווה", ו"מה כבר יכול לקרות".  

האמת היא, שבנרגילה מעשנים תערובת טבק, המכילה את החומר הממכר ניקוטין, בדיוק כמו בסיגריה. כן! נרגילה אכן יכולה לגרום להתמכרות. בנוסף, מוסיפים חומרי טעם וחומרים נוספים, שלא תמיד ידועים מה הם ומהיכן הם מגיעים, כיוון שאין על כך פיקוח. בהדלקת הגחל ושריפת הטבק נוצרים חומרים רעילים ומסרטנים כמו זפת (עטרן), מתכות כבדות, ארסן, כרומיום ועופרת, שנכנסים לגוף המעשן בכל שאיפה.  כמו כן, המעשנים מחדירים לריאותיהם את הגז CO (חד-תחמוצת הפחמן) שהוא גז רעיל, הפוגע באספקת החמצן לרקמות הגוף. 

סיגריות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
סיגריות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

חשוב להדגיש שעישון נרגילה מזיק בדומה לסיגריות, וגורם לנזק בריאותי ולמחלות כגון מחלות לב וכלי דם, מחלות ריאה, פוגע בכושר הגופני והמיני ועוד. העישון מעלה את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים כמו סרטן ריאה, חלל הפה והשפתיים וסרטן שלפוחית השתן. מלבד הרעלים שנספגים מהעישון עצמו, כל הסובבים גם סופגים רעלים לגופם כשהם מעשנים באופן פסיבי.

תהיתם לכמה סיגריות שווה נרגילה אחת? "ראש" נרגילה מעשנים זמן רב יותר מסיגריה, ובכל שאיפה כמות העשן הנכנסת לגוף גדולה יותר מזו שבסיגריה. המים לא מסננים את הרעלים, אלא רק גורמים שתחושת צריבה מופחתת בגרון, מה שמאפשר לעשן יותר. בעישון נרגילה אחת נחשפים לכמות רעלים וחומרים מזיקים כמו שיש בחפיסת סיגריות שלמה! חולקים נרגילה עם חברים? היות והנרגילה מועברת מפה לפה, הדבר עלול לגרום גם להעברת מחלות מדבקות בניהן קורונה, הצטננות ושפעת, הרפס, מחלת הנשיקה ועוד. 

נוסף לכל זה, לא רק שעישון נרגילה מזיק וממכר, ילדים ובני נוער שמעשנים נרגילות נמצאים בסיכון גדול יותר לעשן סיגריות, ולהפוך להיות מבוגרים שמעשנים על בסיס יומיומי. תשאלו אנשים שמעשנים, הם יגידו לכם שאם הם היו יכולים להחזיר את הזמן לאחור, הם לא היו מתחילים עם זה בכלל. לסיכום, יש המון דרכים טובות ליהנות מהחיים. מיותר שהעישון יהיה אחת מהן. 

הכותבת היא מקדמת הבריאות במחלקה לחינוך וקידום בריאות בשירותי בריאות כללית