ממשלת השינוי החדשה יכולה וצריכה להיות ממשלת הזדמנות. למרות הבדלי הגישות, ניתן לקדם בממשלת אחדות לאומית שורה של נושאים שלא תמיד אפשר בממשלה צרה יותר ולעשות זאת במהירות.

במישור הערכי והשלטוני: ראשית, החזרת האמת והיושרה לחיים הציבוריים, ובכלל זה דרישה לגישה ממלכתית מכל נושא משרה ציבורית, הגדלת השקיפות בכל הנוגע להקצאות תקציב ונטרול השפעות פוליטיות על מינויים. שנית, השבת ההערכה והציות למערכת המשפט ולשלטון החוק, לרבות כלל היסוד שמקור הסמכות העליון הוא חוקי מדינת ישראל ולא תורת ישראל.

הבטחה שמשפט נתניהו ימשיך להתקדם ללא עיכוב ומורא עד לסיומו, לשבט או לחסד. שלישית, הגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות, וראשי רשויות מקומיות לשלוש, והקמת ועדות חקירה ממלכתיות לאסון הר מירון ואסון גבעת זאב, ולמהומות בערים המעורבות.

במישור המדיני־ביטחוני: ראשית, ייצוב הפסקת האש עם חמאס על ידי הסכמה למתן סיוע הומניטרי מיידי, אך התניית סיוע לשיקום עזה בהקמת מנגנון בינלאומי לפיקוח על אופן חלוקתו ולמניעת התחמשותו מחדש של חמאס. במקביל, בנייה של הרשות כשותף הפלסטיני על ידי העברת הסיוע ההומניטרי דרכה ומתן סיוע בינלאומי ייעודי לגדה.

שנית, הצלת היחסים הקורסים עם ארצות הברית. בסקר של "פוקס ניוז" לאחרונה הביעו 51% בלבד מאזרחי ארצות הברית תמיכה במכירת אמצעי לחימה לישראל, מול 44% מתנגדים. על ראש הממשלה הנבחר להיפגש במהרה עם הנשיא ביידן ולהבהיר שבכוונתו להימנע מכל עימות וליישר קו עם ארצות הברית ככל הניתן כי בנפשנו היא.

שלישית, מיקוד תשומת הלב הבינלאומית באיום האיראני על ידי הסטת תשומת לב מישראל. לצורך זה, צמצום משמעותי בהתנגדות הפומבית למאמצי ביידן לחזור להסכם הגרעין, שלמרות מגרעותיו מהווה החלופה הטובה מבין אלה הניצבות בפנינו.

במישור החברתי־כלכלי: ראשית, גיבוש לראשונה מזה שלוש שנים של תקציב דו־שנתי, עם מחוללי צמיחה ותעסוקה מובהקים, צמצום תשלומי ההעברה למגזרים בלתי יצרניים, הגברת התחרות במשק וצמצום השפעת הקרטלים החונקים. שנית, שיקום היחסים עם המגזר הערבי והשבת תחושת הביטחון שלו, על ידי מאבק עיקש בפשיעה, הרחבת ההשקעה בתשתיות ואימוץ תוכנית לחיזוק השלטון המקומי ולהסדרת הבנייה.

שלישית, ביצוע רפורמות של השקעה מסיבית בתשתיות התחבורה, תוך עידוד רכב חשמלי ועבודה מהבית; חינוך חינם מגיל שלושה חודשים; חובת ההוראה של מקצועות הליבה; יישום הלקחים החיוביים מהקורונה במערכת החינוך; הגדלת תקציבים ותקני רופאים וסטודנטים לרפואה במערכת הבריאות; קידום חוק הסייבר והמלצות הצוות המיוחד לבינה מלאכותית, להבטחת מקומה של ישראל בחזית הטכנולוגיה העולמית.

לבסוף ומעל לכל, יש לאחות את השסעים בעם ולהציל את הדמוקרטיה הישראלית. מדינה אינה יכולה לתפקד כאשר השנאה ההדדית הופכת לגורם מאחד מרכזי. המתינות והפשרה הן אושיות הדמוקרטיה. הממשלה החדשה כנראה לא תהיה התגשמות המאוויים של אף אחד מאיתנו, ובנושאים רבים השיתוק מובנה. עם זאת, קיימת הזדמנות היסטורית לעצור את תהליכי ההידרדרות המסוכנים המתרגשים עלינו וליטול מחדש את השליטה על גורלנו הלאומי. זו מהות הציונות. 

האלוף (מיל') גולן היה סגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד הצפון ופיקוד העורף וכיום הוא ח"כ מטעם מרצ וחבר ועדת החוץ והביטחון. ד"ר פרייליך היה סגן ראש המל"ל, הוא מרצה באוניברסיטת תל אביב ומחבר הספר "תפיסת הביטחון הלאומי של ישראל: אסטרטגיה חדשה לעידן של תמורות".