כשעה לאחר השבעת הממשלה החדשה בישראל בירך נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את נפתלי בנט, מסר כי הוא מצפה לשיתוף הפעולה איתו, והדגיש כי "לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב". זו לא הייתה עוד ברכה פורמלית. בשיחת הטלפון הזו ביידן ביקש להעביר מסר ברור גם לבנימין נתניהו וגם לבנט.

ראשית, התזמון. ביידן, שהמתין כחודש לפני ששוחח עם נתניהו לאחר השבעתו, לא המתין יותר משעה כדי לברך את בנט. בעת מסע הבחירות של נתניהו שוחח ביידן עם לא מעט מנהיגים בעולם - והתעלם ממנו במופגן. בניגוד לקודמיו דונלד טראמפ וברק אובמה, ששוחחו עם ראש הממשלה הישראלי ימים ספורים לאחר השבעתם ובכך אותתו על החשיבות הרבה שהם מייחסים למערכת היחסים עם ישראל, ביידן התמהמה לפני שיצר קשר.

המסר היה ברור: נשיא ארה"ב מעוניין לתת לראש ממשלת ישראל להזיע, כדי להבהיר שמה שעבד עם טראמפ לא יעבוד איתו; שכהונתו פותחת עידן חדש, ושבניגוד למערכת היחסים שבנה נתניהו עם טראמפ, שבה קיבל גיבוי מלא, ביידן פותח מחדש את הקלפים בנוגע למגוון סוגיות, כמו הגרעין האיראני, הפלסטינים, כמו גם כלפי השאלה מהי מידתיות במערכה.

בנוסף, ביידן גמל לנתניהו על כך שראש הממשלה חיכה כמה ימים לפני שבירך אותו על ניצחונו בבחירות בנובמבר, ועל כך שדיבר אז באופן מסויג ולא התייחס לביידן כ"נשיא הנבחר". כעת ביידן שולח מסר ברור כשמש לבנט, שעל פיו כדאי לו להיות בצד הנכון. ייתכן שבממשל האמריקאי הרכיבו פרופיל אישיותי של ראש הממשלה החדש שממנו עולה כי בנט הינו ככל הנראה אדם הניתן "לעיצוב" שעשוי לפתח תלות באנשים סמכותיים לצדו.

לאורך כל קמפיין הבחירות שלו בנט לא הסכים לומר בשום ראיון שלא יישב עם נתניהו; התנהגות שהובילה לביקורות רבות מהתקשורת, אבל יותר מכך - גרמה לפליאה והשתוממות. רבים התקשו להבין מדוע, על אף שיש לו הזדמנות פז להחליף את נתניהו, הוא לא תופס אותה בשתי ידיים. הכתובת הייתה על הקיר: בנט היה במצב של תלות פסיכולוגית. במצבים אלה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לפעול באופן עצמאי.

בנוסף לחוסר יכולתו לקבל החלטות עצמאיות, בנט הפר את הבטחת הבחירות שלו לטובת הקמת ממשלה עם יאיר לפיד. זה גרם לאמריקאים להבין שהמוטיבציות שלו אינן אידיאולוגיות, אלא נובעות משאיפה עצומה לזכות בתפקיד הנכסף של ראשות הממשלה, מה שמעיד על סף פיתוי נמוך. מדובר בדפוס אישיות שקל לעצב, אם יודעים לנתח את המוטיבציות שלו וללחוץ על הכפתורים הנכונים.

ראש הממשלה נפתלי בנט בשיחה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: אריאל זנדברג)
ראש הממשלה נפתלי בנט בשיחה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: אריאל זנדברג)

המקל והגזר

בהודעת הבית הלבן נמסר שבשיחה שלח ביידן "ברכות חמות" לבנט על כניסתו לתפקיד, ונמסר כי השניים סיכמו שהצוותים שלהם יקיימו התייעצויות "על כל הנושאים הקשורים לביטחון האזור – כולל איראן". עוד נמסר מהבית הלבן, כי "בשם העם האמריקאי אני מברך את ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד וכל חברי הממשלה החדשה. אני מצפה לעבוד ביחד עם ראש הממשלה בנט, ולחזק את כל ההיבטים של מערכת היחסים ההדוקה והמתמשכת בין שתי המדינות שלנו".

בהודעה זו ממשל ביידן רמז למעשה שהוא מתכוון לקחת את ראש הממשלה החדש תחת חסותו ולהפעיל את שיטת המקל והגזר. התחלה חדשה, מתחילים ברגל ימין - כל עוד בנט ישחק לפי הכללים. הממשל מבין היטב שבנט ישחק יפה כל עוד הוא יקבל את החיזוקים שהוא צריך. ותסמכו על הממשל האמריקאי, על שלל יועציו השונים, שהוא יידע לספק לבנט את החיזוקים הנדרשים לכך שהוא ישחק לידיהם.

ביידן הדגיש כי אין עוררין על התמיכה האמריקאית בביטחון ישראל. "הקשר המאחד את העמים שלנו הוא עדות לערכים המשותפים שלנו ולעשורים של שיתוף פעולה הדוק", נמסר בהודעה. "בשעה שאנו ממשיכים לחזק את השותפות שלנו, ארה"ב נותרה איתנה בתמיכה בביטחון ישראל. הממשל שלי מחויב במלואו לעבוד עם ממשלת ישראל החדשה לקידום הביטחון, היציבות והשלום למען ישראלים, פלסטינים ואנשים בכל האזור".

הודעת ביידן נועדה להוציא את בנט טוב בעיני בוחריו. בהצהרה זו האמריקאים מצד אחד מנטרלים את העמדות הקיצונית של בנט, שירצה להמשיך לקבל את החיבוק מוושינגטון, ומצד שני מספקים לו מעטפת הגנה מאנשי הימין היותר רדיקליים, בכך שהם מדגישים את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל. בהצהרתו לא הזכיר ביידן את ראש הממשלה היוצא. זה היה מסר נוסף לכך שארה"ב נוטרת טינה, ושכמו שהיא מחקה את נתניהו, היא יכולה לנהוג באותו אופן כלפי בנט. ראש הממשלה הישראלי, ככל הנראה, מתכוון להקשיב קשב רב לאיתותים.

הכותבת היא חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, המרכז הבינתחומי הרצליה

[email protected]