בסוף השבוע האחרון קיבלה מדינת ישראל תזכורת לכך שהקורונה עדיין כאן, כשדווח על התפרצות של הנגיף בקרב תלמידים במודיעין, בבנימינה ובבית שאן. אין ספק כי מדינת ישראל נמצאת במצב מצוין, על אחת כמה וכמה בהשוואה למתחולל בעולם – הן מבחינת שיעור המתחסנים והן מבחינת היקף התחלואה. עם זאת, לאור ההתפרצות האחרונה, ההקלות במגבלות, ובהן הסרת החובה לעטות מסכות בחללים סגורים, והעלייה במספר הנוסעים לחו"ל – אסור לנוח על זרי הדפנה.

על פי הנתונים העדכניים של משרד הבריאות, בישראל יש כ-5.5 מיליון איש שקיבלו לפחות מנה אחת של חיסון נגד קורונה. כלומר, יש עוד
כ-3.5 מיליון איש שלא חוסנו – רובם המכריע הם ילדים ובני נוער, שרק לאחרונה ניתן האישור לחסן גם אותם. בבחינת נתוני ההדבקה בקורונה בשנה האחרונה, קל לראות שהקבוצה עם שיעורי החיוביים הגדולה ביותר היא בקרב בני 19-10.

יש הטוענים במידה מסוימת של צדק, כי התחלואה בקורונה בילדים אינה משמעותית כמו התחלואה במבוגרים. אף כי אינה חמורה, התחלואה בילדים ובבני נוער קיימת וכוללת מחלה חריפה עם סימפטומים נשימתיים, חום, קוצר נשימה ושיעול. יתרה מזאת, גם אם אינה חריפה, יכולה התחלואה בקורונה בילדים ובבני נוער להוביל לתסמונת MISC -  תסמונת דלקתית כלל מערכתית, כולל דלקת של שריר הלב; ולתסמונת LONG COVID, הכוללת תופעות מתמשכות, עד מספר חודשים, של המחלה, ובהן עייפות, סחרחורות, אי סבילות לכל מאמץ, כאבי ראש ובעיות ריכוז. על פי נתונים מאירופה, עד 15% מהילדים ומבני הנוער שיידבקו בקורונה יסבלו מתסמונת LONG COVID.

הורים המתלבטים אם לחסן את ילדיהם צריכים לדעת כי החיסון של פייזר נחשב בטוח ועבר סדרת ניסויים רחבה בבני 16 ומעלה וניסוי בהיקף קטן יותר בבני 15-12. תופעות הלוואי שנרשמו בניסויים היו מינוריות ובוודאי פחותות בהשוואה למחלה החריפה של קורונה ולתסמונות העשויות ללוות אותה.

בימים אלה משרד הבריאות עדיין עוסק בעיבוד הנתונים על עלייה בשיעור בני הנוער שלקו בדלקת שריר הלה בעקבות החיסון, אבל על פי נתונים המגיעים מארה"ב נראה כי מדובר בתופעת לוואי נדירה יחסית. נכון ל-20 ביוני 2021, כשמונה מיליון בני נוער בגילים 18-12 בארה"ב חוסנו לפחות במנה אחת ושישה מיליון בשתי מנות - רובם עם החיסון של פייזר. על פי הדיווחים, לא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות.
אף כי הקורונה משפיעה קצת פחות על חיינו בימים אלה – היא עדיין כאן. האם לחסן את הילדים ואת בני הנוער? בשלב זה, נראה כי אין את הדחיפות לביצוע החיסון כפי שהייתה בחורף האחרון, אך יחד עם זאת, ניתוח הנתונים מצביע בבירור שיש לשקול בחיוב ביצוע החיסון.

הכותב הוא סגן מנהל בית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא