השר אביגדור ליברמן הצליח בעורמה פוליטית לא קטנה לקבל אחריות כמעט מלאה על ברז התקציבים, כאשר מפלגתו מחזיקה בשליטה הן במשרד האוצר והן בוועדת הכספים. להיות האיש עם היד על שאלטר התקציבים זו אחריות, אבל זה גם המון כוח, וליברמן יכול להשתמש בכוח הזה כדי להביא לשינויים שהוא הטיף ופעל לקידומם שנים ארוכות. 

אחת המשימות הללו הינה קידום הדגל שהוא מניף כבר זה למעלה מעשור: חופש בחירה בנישואים. ליברמן היה מי שיזם ב־2010 את חוק ברית הזוגיות, שאפשר למי שמוגדרים כחסרי דת למסד את הקשר שלא בבתי הדין הדתיים. אלא שהחוק גווע מאז, כאשר מיום סיום הליכי חקיקתו לפני כעשור, רק כ־150 זוגות בחרו למסד את הקשר באמצעותו. 

כעת נמצא ליברמן בעמדה הטובה ביותר שהייתה לו אי פעם כדי לייצר שינוי אמיתי בכל הקשור להפרדת המדינה והדת מהמשפחה. בעבר בחר ליברמן בקידום ברית הזוגיות, שיועדה לתת מענה לציבור קטן של "חסרי דת", גם כדי שלא לפגוע בברית הפוליטית עם המפלגות החרדיות. היום, כאשר הברית הזו נופצה, טוב יעשה שר האוצר אם ינסה ללכת הפעם עד הסוף ולקדם טיפול שורש למערכת, שבראשו הפרדה של הדת מהמשפחה ככל שהנסיבות הפוליטיות יאפשרו. 

בעוד העולם המערבי עובר יותר ויותר להסדרת מעמד הידועים בציבור, ישראל עומדת במקום. בהסכם הקואליציוני של ישראל ביתנו עם יש עתיד, יש התחייבות של שתי המפלגות לפעול "בכל האמצעים העומדים לרשותן, על מנת לקדם פתרון למעמד הזוגי של בני זוג מנועי חיתון, כולל בני זוג מאותו המין, על מנת שיוכרו כנשואים". כעת הגיע הזמן להתקדם לקראת מימוש ההסכם הקואליציוני וגם להרחיב את תוקפו לא רק ל"מנועי חיתון", אלא לכל מי שאינם מעוניינים בחותם הכשרות הדתי לזוגיות שלהם.

ממשלת השינוי אולי לא תוכל להוביל אותנו להסכמי שלום עם הפלסטינים, אבל היא כן יכולה לקדם את השלום הפנימי בינינו ולעשות את המעשה ששנים רבות מייחלים לו: ניתוק המשפחה מהמדינה ובראש ובראשונה מהדת. ממשלות העבר שלא כללו את המפלגות החרדיות כשלו בכך.

האידיאל הוא כמובן מתן האפשרות לכל זוג להחליט בעצמו על זוגיותו, כשהמדינה איננה אלא גוף שתפקידו לאמץ את החלטות הפרטים, אבל ניתן להתחיל ביצירת מציאות שבה כל הזרמים ביהדות זוכים למעמד שווה בכל הקשור להסדרת נישואים, זאת במקביל לביטול רישום המעמד האישי בתעודת הזהות, שגורם מבוכה ועוגמת נפש לרבים. אם הממשלה תצליח לייצר אלטרנטיבה אמיתית למונופול האורתודוקסי ולתת מענה אמיתי למיליוני אזרחים שלא יכולים או לא מעוניינים להינשא בחסות הממסד האורתודוקסי, יהיה זה הישג גדול. 

הכותבת היא מייסדת ארגון "משפחה חדשה".