על ח"כ עמיחי שיקלי מסיעת ימינה להתפטר מחברותו בכנסת ישראל, להחזיר את המנדט לסיעת ימינה ולהעבירו לבא אחריו ברשימה.

ח"כ שיקלי, שהתנגד לחוק האזרחות בניגוד לעמדת סיעתו והפיל את החוק, הוא התגלמות של סטייה מהשיטה הדמוקרטית שלנו, ומי שהיום זורע את זרעי האנרכיה לעתיד.

אם הוא פועל על פי שיקולים של מוסר, מצפון ותפיסה ערכית אישית, הוא צריך גם להסיק את המסקנה האישית הנכונה ולפרוש מסיבה מצפונית מכנסת ישראל.

בשיטה הדמוקרטית הנוהגת בישראל חברי כנסת אינם נבחרים אישית, כמו בשיטה אזורית. הם לא נבחרים ישירות על ידי הבוחר מכוח אישיותם או פועלם בעבר או בהווה.

הם נבחרים על שום שהם חלק מקבוצה. במרבית המקרים הציבור אפילו אינו יודע מיהם חברי הכנסת הכלולים בסיעות. הציבור מכיר בעיקר את מי שעומד בראשות הסיעה ומה פחות או יותר השקפת עולמה של אותה סיעה.

עמיחי שיקלי  (צילום: מרק ישראל סלם)
עמיחי שיקלי (צילום: מרק ישראל סלם)

אסור שיהיה מצב בכנסת ישראל שבו חבר כנסת יחיד יוכל לפעול על פי מצפונו ועל פי השקפת עולמו האישית. כל חברי הכנסת מחויבים גם למשמעת סיעתית וגם למשמעת הקואליציונית, אחרת אנו נידרדר מהר לאנרכיה בשיטה הדמוקרטית, שגם כך היא שיטה בלתי יציבה.

ח"כ שיקלי אינו נעלה יותר מחברי כנסת אחרים, ומצפונו אינו יקר יותר משלהם. אם מה שמותר לו לעשות יהיה מותר גם לחברי כנסת אחרים, איבדנו את יכולת תפקודה של הכנסת. חברי כנסת בהרבה מקרים מצטרפים להחלטות סיעתיות וקואליציוניות, לא בהכרח על פי השקפת עולמם האישית. הם מוותרים.

כמי שכיהן כחבר כנסת אני יכול לומר שהיו לא מעט מקרים שבהם ויתרתי על השקפת עולמי האישית והצבעתי בניגוד למצפוני מתוך אחריות לקואליציה שלה הייתי שותף ולמפלגה שמכוחה נבחרתי.

אפילו במקרה של גיבוש חוק שבו השקעתי השקעה אדירה, כמו חוק הבחירה הישירה, הצבעתי בסיבוב ראשון, על רקע החלטה מפלגתית, בניגוד למצפוני.

חילוקי דעות יש להביא בתוך הסיעה ולא מחוצה לה. ולאחר שמתקבלת החלטה סיעתית או קואליציונית, היא צריכה לחייב את כל חברי הכנסת השייכים לסיעה או לקואליציה, אחרת יהיה לנו פרלמנט משותק.

ואם ח"כ שיקלי רוצה לסלול את דרכו אל סיעת הליכוד, זה בהחלט אפשרי, על התוצאות הנובעות מכך. אבל סיעת הליכוד תצטרך לשקול היטב אם היא מוכנה לקבל לסיעתה חבר כנסת שאינו נאמן לסיעתו.

לא השקפת עולמו של ח"כ שיקלי איך צריכה להיראות הקואליציה ולא הסבריו בתוכניות טלוויזיה משעשעות - הם שקובעים. אם אלה הדברים החשובים בעיניו, הוא יכול להביעם באקדמיה, בכתיבת מאמרים וגם בכנסת ישראל, אבל לא על חשבון המשמעת הסיעתית.

ח"כ שיקלי לא שיקף בהתנהגותו דמות מוסרית וערכית. הוא, לאמיתו של דבר, טמן זרע של אנרכיה בישראל; ומוטב שכולנו נשים לב לזאת. 

הכותב כיהן כיו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת ה־12