אני המומה ומזועזעת מאסון השיטפונות בגרמניה. בימים האחרונים נספו בגרמניה יותר מ־150 בני אדם כתוצאה מהשיטפונות שפקדו את המדינה, מעל 600 בני אדם נפצעו. תמונות התשתיות שנהרסו לחלוטין, הבתים שקרסו, ובני האדם שעמדו ליד הריסות החיים שבנו לעצמם כלא מאמינים גרמו לי זעזוע עמוק.

ממדי האסון עדיין לא התבררו, השליטה במצב מושגת לאט ובהדרגה. גם שכנותינו האירופיות בלגיה והולנד נפגעו מהשיטפונות. במהלך ביקורה באזורי האסון בגרמניה הבטיחה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סיוע מהיר לקורבנות: "אנו עומדים לצדכם".

אני אסירת תודה על הנכונות העצומה להגיש עזרה שמפגינים כה רבים בישראל נוכח האירועים. זה כולל אין ספור הצעות תמיכה מצד גורמים בפוליטיקה, בחברה האזרחית ובמוסדות האחראים לניהול משברים. נשיא המדינה הרצוג העביר לנשיא גרמניה שטיינמאייר את תנחומיו בשם מדינת ישראל.

אני עצמי קיבלתי הודעות אישיות רבות מחברים, עמיתים ומכרים: אנשים רבים משתתפים בצער. כמחווה גדולה של סולידריות האירה העיר תל אביב ביום ראשון בערב את בניין העירייה בצבעי דגל גרמניה. גם בתוך גרמניה נכונות האנשים לעזור– אם זה בכסף, מזון או בבגדים – הינה עצומה.

האחווה האנושית הזו מעניקה נחמה ותקווה. אולם, בזמן שאנו מתרכזים במשבר הבוער, אל לנו לשכוח את הסיבות ארוכות הטווח שגרמו לו, בעיקר שינוי האקלים. ישנם סימנים רבים המצביעים על כך שעקב ההתחממות הגלובלית יתגברו תנאי מזג אוויר קיצוניים בכל העולם בעתיד.

גם גרמניה וישראל תיפגענה מהתפתחות זאת. לכן הדגישה הקנצלרית מרקל ביום ראשון שבעתיד יזכה נושא האקלים להתייחסות גדולה אף יותר בפוליטיקה הגרמנית. כמדינה עשירה תצליח גרמניה לעזור כספית לאנשים שנפגעו. מדינות עניות רבות לא מסוגלות לעשות זאת, ולכן הפגיעה בהן כתוצאה משינויי האקלים תהיה אף קשה יותר בעתיד.

על כן מזכיר לנו האסון באופן קיצוני וביתר שאת שעלינו לנהל את המאבק נגד שינויי האקלים בנחישות מרבית, בטכנולוגיות חדשות – גרמניות וישראליות – ועם אנרגיה יצירתית. נוכל לנצח בו אך ורק אם כולנו נשתף פעולה.

הכותבת היא שגרירת גרמניה בישראל 

שגרירת גרמניה בישראל (צילום: עמרי מירון/שגרירות גרמניה בישראל)
שגרירת גרמניה בישראל (צילום: עמרי מירון/שגרירות גרמניה בישראל)