תמיד אומרים שהוועדה למינוי שופטים - שתתכנס ביום שני בראשות סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער - מצויה בפני החלטות חשובות ומשמעותיות. אולם נראה שהפעם זה נכון שבעתיים.

עד יוני 2023 ימונו ארבעה שופטים לבית המשפט העליון במקום שופטים שפורשים (חנן מלצר, ניל הנדל, מני מזוז וג'ורג' קרא) ועוד ארבעה שופטים ימונו במחצית השנייה של הקדנציה של הממשלה (עם פרישת הנשיאה אסתר חיות, ענת ברון, עוזי פוגלמן ויוסף אלרון).

על כן, לא יהיה זה מוגזם לומר ששורת המינויים האלה יכולה לעצב את פני בית המשפט העליון לשנים ארוכות.

על רקע זה, המאבק על צביונו של בית המשפט העליון - בין הזרמים האקטיביסטיים לשמרניים - צפוי גם הוא לצוף. אחד הנציגים שבחרה אתמול הכנסת לוועדה הוא ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), בעל תפיסת עולם שמרנית מגובשת ומלאת ביקורת כלפי בית המשפט העליון. הוא גבר במפתיע על מועמדת הליכוד ח"כ אורלי לוי־אבקסיס, שהשקפתה בנושא הייתה פחות מובחנת.

לצד רוטמן ישמשו כחברים בוועדה שרת הפנים איילת שקד וסער, בעלי תפיסה משפטית דומה לזו של רוטמן. עם זאת, סביר שהם לא ירצו לייצר יותר מדי מחלוקות עם נציגי השופטים, ובראשם הנשיאה חיות, ועם נציגי לשכת עורכי הדין. סער ירצה להימנע מכך, קודם כל בגלל אופיו היותר ממלכתי. ואילו שקד, גם אם יש לה תוכניות ליתר פעלתנות, תעדיף להמתין עד למינויה לשרת המשפטים.