הממשלה רק בת פחות מחודשיים ושר החוץ שלה יאיר לפיד כבר הספיק למנות ארבעה מינויים פוליטיים לתפקידי שגריר, והיד עוד נטויה. נדמה שבכל תולדות משרד החוץ לא היה ריכוז כזה גבוה של מינויים פוליטיים בתוך פרק זמן כה קצר. ברור שכוונת מינויים מסוג זה אינה להיטיב עם משרד החוץ ועובדיו, כהצהרותיו הפומביות של השר, אלא הם מיטיבים עם עצמו כי זה נתפס כמחלק תפקידים רמים למקורבים.

אותו שר חוץ לא הפסיק לתקוף בעבר - ובצדק - את הממשלה הקודמת ואת מי שעמד בראשה, והאשים אותם בהרס משרד החוץ. אכן, משרד החוץ נפגע קשות בתקופה המדוברת. אבל מה שעושה עכשיו שר החוץ הנוכחי גם פוגע במשרד החוץ ובעובדיו. ״ככל שהדברים משתנים כך הם נשארים אותו הדבר״, אומר פתגם צרפתי ידוע.

צריך להפנים שדיפלומטיה בכלל ותפקיד של שגריר בפרט - הם מקצוע. כמו ששגריר לא יכול להיות גנרל, גם עסקנים פוליטיים לא יכולים להיות שגרירים. הדיפלומט הישראלי מתקבל למשרד החוץ אחרי מבחנים קשים, עובר במשך הקריירה סדרת קורסים והתמחויות ונשלח לבצע מספר תפקידים בחו”ל תחת השגחת שגריר, שמדריך ומלמד אותו. כך הוא צובר ניסיון וידע עד שהוא מגיע להיות שגריר בעצמו. עכשיו שר החוץ ממנה מקורבים במקום דיפלומטים מקצועיים שבמשך שנים ארוכות הכינו את עצמם לתפקידי שגריר.

מזדקרת לעין העובדה שארבעת המינויים האחרונים של לפיד הם ליעדים מרכזיים, לא משניים: צרפת (יעל גרמן), קנדה (רונן הופמן), איחוד האמירויות (אמיר חייק) וניו יורק (אסף זמיר). השיקול מאחורי המינויים הללו הוא לאו דווקא ענייני אלא נועד להיטיב עם אותם מקורבים. וכשזה המצב, איך ירגיש אותו איש מקצוע, דיפלומט ישראלי, שרכש בעמל רב מיומנויות וכישורים נחוצים כדי להיות שגריר, אולי באחת מהמדינות הנ”ל, והנה הבוס שלו, שהצהיר שיחזיר את משרד החוץ ואנשיו אל מרכז העשייה, מונע אפשרות זאת ממנו?

נוהל זה צריך להיפסק. חשוב להציב בצמתים חשובים בעולם את אנשי המקצוע שעברו הכשרות ולאפשר להם להפגין את המיומנות שרכשו בקידום האינטרסים של המדינה. באחת השליחויות שלי בחו”ל יצא לי לשרת תחת שגריר שהיה מינוי פוליטי. לא זו בלבד שהוא לא הבין כלום במקצוע והסב נזק ליחסי שתי המדינות, הוא גם אמר לי כְּהַאי לִשָּׁנָא, קיבלתי את המינוי כצ׳ופר. אני אעשן נרגילה ואתה תעבוד. זה קרה במציאות.

אם רוצים לבצע מינויים פוליטיים, אפשר למנותם למספר 2 בנציגות גדולה, ולאו דווקא לתפקיד השגריר. כך האפשרות שייגרם נזק תקטן. אדוני שר החוץ, זה המסלול הבטוח, לך על זה.