מנהל ה-CIA (סוכנות הריגול האמריקאית) וויליאם ברנס אמור להגיע לישראל היום (שלישי) כדי לקיים פגישה ראשונה עם ראש המוסד החדש דויד ברנע.

הביקור יתקיים, אולי לא במקרה, בשלב של מבוי סתום במשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן ובדיווחים לפיהם ארצות הברית עשויה לשנות באופן קיצוני את עמדתה ביחס לטהרן בניסיון לשבור את המחסום.

גם בלי הדינמיקה הנוספת הזו, ראשי מוסד רבים שכיהנו לאורך השנים אמרו ל"ג'רוזלם פוסט" כי הפגישות הראשונות עם ראשי ה-CIA עשויות להיות אחד האירועים המרכזיים שיגדירו את כהונתם בתפקיד.

ברנס הנו דיפלומט לשעבר שהעניק את רוב תשומת הלב הציבורית לממונה הטכני שלו, מנהל המודיעין הלאומי האמריקאי אבריל היינס.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס (צילום: Tom Williams/Pool via REUTERS)
ראש ה-CIA וויליאם ברנס (צילום: Tom Williams/Pool via REUTERS)

כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא נאום לאחרונה בפני קהילת המודיעין האמריקאית, היה זה על כר הדשא של היינס וביידן הכיר בפומבי בתרומתה - בניגוד לברנס. אבל הרבה מזה קשור יותר לאסטרטגיה פנימית של ארה"ב לגבי מקומה של ה-CIA במדיניות החוץ, וברנס הוא ותיק שזוכה לכבוד רב בארה"ב ומכיר היטב את ישראל.

אחרי כל זה, האם ברנס כאן כדי לנסות לגרום לישראל להישאר רגועה בעוד וושינגטון מציעה את הפוטנציאל החדש הגדול שהודלף לרפובליקה האסלאמית?

ממשל ביידן אומר מאז אפריל כי יבטל את הסנקציות תמורת חזרה מלאה של איראן להסכם הגרעין משנת 2015, אולם כעת ארה"ב טוענת כי תסיר חלק סנקציות רק בתמורה להקפאה בהתקדמות.

הדבר עלול לעכב את איראן מלהגיע לסיום ייצור הנשק הגרעיני, אך ארה"ב לא תעשה דבר כדי להחזיר את טהרן לעבר גבולות הגרעין או לעצור את התקדמותה הנרחבת מאז אמצע 2019.

אז האם ברנס כאן כדי לנאום נאום רציני ולהעניק ביטחון חזק יותר לברנע וישראל ממה שדיפלומטים יכולים לספק? האם ברנע וברנס ידונו בתרחישים אפשריים של פעילויות סמויות משותפות או פעילויות סייבר להאטת איראן? איזו רמת אמון יפתחו השניים? העיתוי הוא לא הטוב ביותר.

בעוד מנהל ה-CIA לשעבר מייק פומפאו ביקר את ראש המוסד יוסי כהן בתחילת 2017, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, הביקור של ברנס מתקיים כחצי שנה לאחר כניסתו לתפקיד. נכון, ברנס אכן נפגש עם כהן גם באפריל בוושינגטון וברנע עובד רק יותר מחודשיים, אבל בתחילת 2017, ביקרו כהן ופומפאו זה את זה.

מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

כל אחד מהם ציין בפני ה"ג'רוזלם פוסט" כי פותחו יחסים מקצועיים, אך גם אישיים. אין זה סביר שברנס מחפש את אותה מערכת יחסים עם ברנע. מצד שני, אם הם מסדרים את התיאום המקצועי הנכון כדי להקל על ישראל ועל יכולתו של המוסד לחסום את איראן באופן פעיל משימוש בנשק גרעיני, אז חלק גדול מהשאר הוא פרשנות.

ברנס ייפגש גם עם ראש הממשלה נפתלי בנט, נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן (מחמוד עבאס) ועם גורמים מרכזיים נוספים.

אבל ברגעים מרכזיים שבהם ייתכן שיהיה צורך לנקוט בפעולות מסוכנות או להימנע מהבנה מספקת, לפגישה ולחיבור בין ברנס-ברנע יהיו השלכות הרות גורל על ישראל, ארה"ב והמזרח התיכון.