אם מישהו מהסוהרים באותה משמרת עגומה, שבה נמלטו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע, היה עומד במשימה שהוטלה על כתפיו ובגינה הוא מקבל שכר, ייתכן שהיינו נמצאים היום במצב של ראיונות טלוויזיה המשבחים ומהללים את שירות בתי הסוהר, את מפקד הכלא ואפילו את הנציבה רב־גונדר קטי פרי, שמונתה לתפקיד לפני כשמונה חודשים. כולם היו ראויים לצל"ש ולאות הערכה וכולם גם היו ממהרים להצטלם ולספר את סיפור הגבורה וסיכול ניסיון הבריחה הנועז. אבל עד כאן הכל מסתכם במילה אחת: אם.

כשמסירים את המטפחת מעל העיניים מבינים כיצד צל"ש הופך לטר"ש. האירוע הזה הסתיים בבריחה וירטואוזית, הזויה ומסוכנת, וכל מי שהיה אמור להגיע לכותרות כגיבור היום ראוי למלוא הביקורות כמי שיש לו יד במחדל האיום. המחדלים שהובילו להימלטות האסירים נחשפים שלב אחר שלב ומדגימים את הכשלים בהתנהלות בכלא שאמור להיות השמור במדינה. כלא ביטחוני שבמשך חמישה חודשים לערך חפרו מתוכו מנהרה החוצה, באורך של כ־25 מטרים - ואיש מאנשי הסגל לא מבחין, לא שומע, לא רואה ולא מזהה כמויות חול עצומות הנעלמות מתחת לאדמה. גם המודיעין בכלא כשל באופן עצום.

ואחרי המפקדים, אין ספק שגם הנציבה רב־גונדר פרי אמורה להיות הכתובת העיקרית לביקורת. היא נבחרה לתפקיד תוך אמירה שהיא מכירה היטב את הארגון מבפנים. אם אכן הדברים נכונים, וחודשים ספורים אחרי שנכנסה לאחוז במושכות החלו האסירים הביטחוניים לחפור מנהרה, משהו עצום התפספס לה מבין הידיים. אני בהחלט בעד קידום נשים ובעד קידום מתוך המערכת, אולם אירוע שכזה לא יכול לעבור בשתיקה. מדיניות ענישת הש"ג לא יכולה להתנהל כאן.

אלא שדווקא בימים קשים אלו הייתי מותיר בידיה של פרי את האפשרות לחלץ את העגלה השקועה מהבוץ העמוק. אם תצליח במשימה, ובהנחה שהמחבלים יאותרו וישובו אל מאחורי הסורגים, אזי הושגה המטרה. אם לא, הרי שהכישלון חרוץ עוד יותר. אי אפשר להתעלם גם מהמשאבים האדירים המושקעים בשלושה ימי חיפושים ובעלויות העצומות שהדבר גורר אחריו. חשוב לשקול היטב מי יישא באחריות, ולכן אסור להקל ראש בענישה. לשם כך ראוי שבשב"ס ייקחו את העניינים ברצינות.