לאחרונה יותר ויותר "פרשנים" ו"מומחים" זורעים פחד מיותר ומתריעים כנביאים בשער מפני התקרבותה של ישראל לסין. האומנם ישראל חייבת לבחור צד? לתפיסתי, לעם היושב בציון אין בכלל אופציה להתעלם מסין. חייבים ללמוד לעבוד איתם, מוכרחים להכיר אותם, ומי שבאמת מכיר את הסינים יודע שאכן צריך לכבד אותם אבל בהחלט לא לפחד מהם.

סין היא מדינת הסחר הגדולה בעולם. התוצר הסיני עומד על כ־14 טריליון דולר, ושיעור הצמיחה הוא כ־6% בשנה. לסין עתודת מטבע החוץ הגדולה ביותר: כ־3 טריליון דולר. סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ומהנתונים הללו אסור לנו להתעלם. סין חשובה לא רק בעולם, אלא גם ביחסיה עם ישראל. היא שותפת הסחר השנייה בגודלה שלנו - מנוע צמיחה אדיר לתשתיות ולמשק הישראליים. היקפי הסחר עם ישראל גדלו במאות אחוזים מאז כינון היחסים בין שתי המדינות בשנות ה־90, והם עומדים כיום על למעלה מ־15 מיליארד דולר בשנה. לפי תחזית בנק ישראל, סין תהיה שותפת הסחר המובילה של ישראל בשנת 2035.

בעשורים האחרונים סין עולה למרכז הבמה העולמית כמעצמה ומאתגרת אותנו בתחומים רבים - לא רק בכלכלה, אלא גם בתרבות, בספורט, במדע ובטכנולוגיה. סין, הענקית העולה במזרח, היא תופעה מיוחדת במינה של תרבות עתיקה ועשירה בת אלפי שנים, המתקיימת ברצף היסטורי של עם היושב במולדתו. הסינים נוהגים לציין את הדמיון בין התרבות הסינית לזו היהודית: ערכי החינוך, ההשכלה, המשפחה, הפילוסופיה העתיקה ועוד, הנטועים בתרבות הסינית, בפילוסוף קונפוציוס ובבודהיזם.

כיהנתי כשגריר ישראל בסין במשך ארבע שנים וחצי – החל משנת 2012 – שנים שבהן כלכלת סין התפתחה במהירות גדולה והפכה לשחקן משמעותי שהשפעתו הולכת וגוברת בעולם הגלובלי. עמדתי על התפתחות מדהימה זו מקרוב באופן בלתי אמצעי, וניסיתי להבין כמה שיותר את התנהלותה ומהלכיה. בשנים האלה למדתי הרבה על סין. למדתי להעריך את הסינים, ובעיקר למדתי שסין וישראל רואות זו בזו שותפות אסטרטגיות. לתפיסתה של סין, ישראל היא מדינה חדשנית, חכמה ומצליחה עם אקדמיה משגשגת וחברות טכנולוגיה מתקדמות, שהצליחה בתוך זמן יחסית קצר וללא משאבים רבים להפוך למדינה עשירה וחדשנית. לכן, סין רואה בישראל, ובצדק, מדינה אטרקטיבית ללמידה, השקעה ושיתוף פעולה פורה.

ישראל מצדה נהנית מעוצמתה הכלכלית של סין. בזכות קשר מיוחד זה פרויקטים של בנייה ותשתיות שנתקעו שנים רבות מתקדמים במרץ, אנו רואים יותר ויותר השקעות בהייטק הישראלי, פתיחת שווקים לחברות ישראליות בסין, וגם היבוא מסין מסייע להורדת יוקר המחיה. שתי המדינות רואות בשיפור היחסים הבילטרליים אינטרס ברור. אפילו בהיבט הגיאו־פוליטי, ומול האיום האיראני, חשוב לנו לשמור ולשמר את היחסים המיוחדים שנרקמו עם סין.

לכן לא תזיק למקטרגים קצת צניעות. לא מדובר כאן במשחק של "טובים" נגד "רעים". ישראל לא צריכה לבחור צד, יש לנו כמדינה אינטרסים מהותיים עם כולם. ישראל היא לא שחקן ספסל, אלא גורם משמעותי, שחקן ציר מרכזי הפועל בזירה העולמית וחייב לשמר את הקשרים עם ידידתנו הטובה ביותר ארצות הברית, ועדיין אל לנו להתעלם מסין וממה שיש לה להציע. ד

הכותב הוא נשיא UIBE ISRAEL, האוניברסיטה הסינית הבינלאומית בישראל, ולשעבר שגריר ישראל בסין, שר, חבר כנסת וסגן הרמטכ"ל לשעבר