היום האנשים בגרמניה בוחרים פרלמנט חדש ובכך קובעים בעקיפין את ההרכב ואת ההנהגה של ממשלה חדשה. בחירות וחילופי שלטון הינם שיגרה מובנת מאליה בדמוקרטיות, הן בלב ליבה של ההגדרה העצמית הדמוקרטית של האזרחיות והאזרחים.

מאז הקמתה, התפתחה הרפובליקה הפדרלית של גרמניה לדמוקרטיה אמינה ויציבה שמוסדותיה וערכיה הוכיחו את עצמם עד כה בכל המשברים וכן בהתמודדות עם אתגרים חברתיים. גם תהליכי החילופין הדמוקרטיים של הממשלות הוכיחו את עצמם ומתפקדים היטב. היום, בסביבות השעה 19:00 שעון ישראל אנו צפויים לקבל תחזיות ראשונות על תוצאות הבחירות של המפלגות וכך הערכה ראשונית לגבי ההרכבים האפשריים של קואליציה ממשלתית עתידית.

בימים ובשבועות הקרובים ייכנסו הצדדים למשא ומתן על ההרכב הסופי של הממשלה הזאת ותוכניותיה. משימתם של המפלגות והפוליטיקאים והפוליטיקאיות המייצגים אותן הינה לקבל את תוצאות הבחירות ולהרכיב על בסיס זה את הממשלה החדשה עם מנדט לארבע השנים הבאות.

 על אף שהבחירות ב -26 בספטמבר הינן בגדר שגרה דמוקרטית, הרי שמדובר בבחירות מיוחדות במינן. שכן, אחד הדברים הוודאיים בבחירות אלה הוא, שאחרי 16 שנים בראשות הממשלה הפדרלית החליטה הקנצלרית אנגלה מרקל שלא להתמודד עוד לתפקיד זה. בתקופה זאת מילאה גרמניה תפקיד מרכזי ומוערך על ידי השותפים שלנו בנושאים רבים במדיניות האירופית ובמדיניות החוץ ולקחה על עצמה אחריות בהתמודדות עם אתגרים בינלאומיים.

על כן אנשים רבים, בעיקר כאן בישראל, העלו בשבועות ובחודשים האחרונים את השאלה: מה יבוא לאחר מכן? כיצד יראו יחסי גרמניה-ישראל תחת ממשלה גרמנית חדשה?\

מדיניות החוץ של גרמניה תמיד התאפיינה בהמשכיות ובעקביות שלה. לכן המסר שלנו הינו ברור – בעיקר בישראל ועבורה: אפשר להמשיך ולסמוך על גרמניה. תמיכת גרמניה בזכות הקיום ובביטחון מדינת ישראל הינה אחד מעמודי התווך במדיניות החוץ הגרמנית. כך היה בעבר והדבר לא ישתנה עם הממשלה החדשה. 

עקרון זה מקובל על כל המפלגות העשויות להיות חלק מממשלה גרמנית עתידית. המועמדות והמועמדים המובילים של כל המפלגות הגדולות אישרו עקרון יסוד זה במפורש במהלך מערכת הבחירות. כולם תמימי דעים כי יעמדו כנגד מתקפות אנטישמיות ויעצבו את מדיניות החוץ שלהם ברוח הסולידריות עם ישראל.

דווקא למערכות דמוקרטיות יש את העוצמה לייצר שינוי על ידי התאמה לנסיבות חדשות ובמקביל לשמור על יציבות ואמון. עד היום הצליחה המערכת הפוליטית של הרפובליקה הפדרלית לשמור על איזון זה בצורה יוצאת דופן, ותעשה זאת גם הפעם. 

לכן אנו יכולים לצפות בהתרגשות לתוצאות יום בחירות מרתק זה, אולם גם בידיעה ברורה, כי גם בתום עידן מרקל, גרמניה תמשיך לפעול נאמנה למען סדר בינלאומי המבוסס על חוקים ופתרון אתגרים בינלאומיים באמצעות שיתוף פעולה רב -צדדי, ולעמוד לצידה של ישראל כשותפה אמינה.

הכותבת היא שגרירת גרמניה בישראל.

דוקטור סוזנה ואזום-ריינר, שגרירת גרמניה בישראל (צילום: שגרירות גרמניה בישראל)
דוקטור סוזנה ואזום-ריינר, שגרירת גרמניה בישראל (צילום: שגרירות גרמניה בישראל)