ביום שלישי ייפתח פרק נוסף במה שכבר הוגדר "משפט השנה", אם לא "משפט העשור": עד המדינה הראשון בתיקי נתניהו, ניר חפץ, יתפוס את מקומו על דוכן העדים ויש לכך משמעות רבה.

אם אילן ישועה, שהוגדר עד מפתח, דרגה אחת פחות מעד מדינה, נאלץ להעיד במשך כ-30 ישיבות בתיק 4,000, אז כנראה שגורלו של חפץ לא יהיה שונה. למרות אורכה של החקירה הראשית, החקירה הנגדית והשלמות החקירה שעוד נכונות לו לאחר מכן, כנראה יספקו כותרות לא פחות. למרות זאת, כנראה שזוהרה של העדות הספציפית מעט מעומעם.

מצבו הפוליטי של בנימין נתניהו שונה לחלוטין מהמצב בו היה בפתח המשפט. הוא כבר לא מגיע כראש הממשלה, אך הוא עדיין האיש שמוביל בסקרים ומי שמבטיח שעוד ישוב לתפקיד. ההיערכות לעדות חפץ תהיה מוגברת, אך השאלה היא מה העד יספר על הדוכן, אשר הקנה לו את מעמד עד המדינה וההסכם המופלג עם הפרקליטות.

שאלה גדולה לא פחות היא אם חפץ יצליח לחבר ולהדביק את כל חלקי הפאזל של התיק המורכב. אין ספק שהשמות שבפיו יהיו פיקנטיים ביותר, כך לפחות מצופה מהאיש שיש מי שמכנים אותו "המקף שבין ההון לשלטון". למעשה, הוא האיש שאמור לצייר את הקו המחבר בין נתניהו לבין שאול אלוביץ', ולהסביר מה בדיוק ביקשו מטעם ראש הממשלה לשעבר ומה נתנו מטעם וואלה ולהיפך.

בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

למרות ההיערכות התקשורתית לעניין, האולפנים שיפתחו והכותרות הגדולות שיצאו מהחקירה הראשית, לדעתי כדאי שוב לחכות לחקירה הנגדית. במשחק השחמט הזה, ההגנה תנסה פעם נוספת לסדוק את גרסת העד ולהוכיח שמדובר ביוזמות עצמאיות ופרטיות. הנטל על כתפיו של חפץ הוא לא קל, הוא יצטרך להוכיח שנתניהו היה מודע לעסק ושבאמת מדובר ביחסי שוחד.

בימים האחרונים אגב, נשמעים גם קולות הפוכים, אשר טוענים כי אין בעדות חפץ את האקדח המעשן של תיק 4,000. עדיין, חפץ יצטרך לספר כיצד רקחו את התבשיל ומה היו המרכיבים שגילגלו את הפרקליטות להגיש כתב אישום, שהשפיע לא רק משפטית אלא גם ציבורית, בגין שוחד נגד נתניהו. 

כמי שמלווה את המשפט עוד מימי השימוע במשרדי הפרקליטות, אני רואה הליך משפטי מאוזן ושופטים שאוזנם כרויה לכל הצדדים, אך עדיין נדמה כי חסר אותו חוט מקשר בין אלוביץ' לנתניהו, אותו חוט מקשר שחפץ אמור להציג. הציפייה מחפץ היא להציג חוט עבה ולא קו דק, אם בכלל, של נתניהו עצמו לסיפור במסגרת תיק 4,000. זוהי אמנם לא המערכה הראשונה, אבל מדובר ללא ספק בנקודת שיא בעלילה של תיקי נתניהו.