"בכל רע יש טוב" אומר הפתגם, והדברים נכונים גם למגפת הקורונה. המגפה העולמית טלטלה את עולם הלימודים שמטבעו שמרני למדי. מוסדות הלימודים, שבמשך שנים ארוכות קידשו את צורת הלימוד הפרונטלית המסורתית, מצאו את עצמם מחויבים ליצור פלטפורמת לימודים המאפשרת לימודים מרחוק. השינוי, שדרש הסתגלות רבה ומהירה, הן של המערכת המקצועית והן של הסטודנטים, הפתיע בסופו של דבר לטובה. 

כיצד הלמידה מרחוק ייעלה את הלימודים הן עבור הסטודנטים והן עבור המוסדות וסגל הלימוד?

כמעט בלי יוצא מן הכלל, כל מוסדות הלימוד עברו ללמידה מרחוק. 1.8 מיליון תלמידי בתי הספר ו-300,000 סטודנטים למדו לפתע במרחב מקוון באמצעות אפליקציות ומכשירים חכמים שאפשרו להם לשמור על שגרת לימודים.

על אף שהמעבר ללמידה מקוונת נבע מאילוצים בריאותיים שלא אפשרו את ההתכנסות בכיתות, צורת הלימוד החדשה, שתחילה נראתה בעייתית, התגלתה עם הזמן כחיובית ובעלת הרבה יתרונות.

הסטודנטים נהנים מחוויית למידה מותאמת אישית ומהנה. סביבת העבודה מאפשרת להעשיר את תהליך הלמידה. המרצה שמלמד את החומר הוא לא הישות האחרונה בתהליך הלמידה וחומרי הלימוד הרבה יותר מגוונים ופותחים את תהליך הלמידה לכיוונים לימודיים נוספים.

כיצד הדברים באים לידי ביטוי בפועל?

חישבו על סטודנט בכיתה פרונטלית שהגיע באיחור של כמה דקות לשיעור ומוצא את עצמו "צובר" פערים בחומר ומרגיש מתוסכל מכל העניין. לימודים מרחוק חוסכים את הרגשת הפספוס, פשוט כיוון שאותו סטודנט יכול בלחיצת כפתור לצפות בהרצאה מתחילתה ולהשלים בקלות את החומר או לחזור עליו שוב ושוב עד להבנתו. בנוסף, הסטודנט יכול בפעולה פשוטה לפנות למרצה או לחברים מהכיתה בפורום הלימודי ולשאול אותם לגבי הנקודות שלא היו ברורות לו.

מעבר לכך, המעבר ללמידה מרחוק חסכוני בהרבה. לימודים אונליין לא מצריכים יציאה מהבית וכך יש חיסכון אדיר בזמן של הנסיעה וחיסכון הדלק, שעלותו רבה, במיוחד לקהל הסטודנטים, וזה בלי שדיברנו בכלל על התחבורה הציבורית המסורבלת. אין מה להשוות את הרעננות של תלמיד שיכול להתארגן בכמה דקות לשיעור אונליין לתלמיד שנדרש לנסוע 30-40 דקות כדי להגיע לשיעור ומגיע מרוט וסחוט לכיתה.

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב (צילום: פלאש 90)
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב (צילום: פלאש 90)

לא פחות חשוב, המעבר ללימודים אונליין בתקופת הקורונה מאפשר לסטודנטים לפתח מיומנויות חדשות של עבודה מרחוק, מיומנויות הנדרשות בשוק העבודה של היום, בתקופת הקורונה. הרבה מאוד חברות במשק ובפרט בתעשיית ההייטק והדיגיטל עברו למודל המבוסס על עבודה מהבית. העובדים מצליחים לתת תפוקה גבוהה יותר והחברות נהנות מפריון עבודה משופר.

גם המרצים מצידם מגלים את יתרונות השיטה. לא פעם קורה שסטודנטים או סטודנטיות הם בעלי אופי ביישני שלא אוהבים לשאול שאלות במהלך השיעור. הריחוק, שמאפשרת הלמידה אונליין, מאפשר להם לשאול שאלות באופן חופשי ופתוח ומשפר את הרמה שלהם. 

עוד השפעה אחת מרכזית של הקורונה היא ששיעור גבוה יותר של צעירים אחרי צבא בוחרים להתחיל בלימודים אקדמיים או לימודי תעודה בשלב מוקדם ולא עולים על מטוס לנפאל. מספר הסטודנטים גדל בצורה משמעותית ומי שמרוויח מכך הם לא רק מוסדות הלימוד אלא החברה הישראלית כולה, שנהנית מכוח העבודה העתידי. 

לכן בסופו של דבר אפשר לומר שבכל הנוגע לעולם הלימודים, הקורונה הביאה עמה לא מעט דברים טובים שיישארו איתנו ככל הנראה גם הרבה אחרי שהקורונה תיעלם.

הכותבת היא סמנכ"ל מכירות ב'האקריו', חברת הדרכה ישראלית בינלאומית בתחומי המחשוב, הדיגיטל וטכנולוגיית המידע