מי מאיתנו לא החליף בחודשים האחרונים רשת קמעונאית במטרה להוזיל את סל הקניות שלו? עברנו מרשת קמעונאית אחת לאחרת עם סל קניות דומה - והחשבון הסופי לא השתנה.


לאחרונה, שאלת תיאום המחירים אתגרה אותי והחלטתי לבצע ניסוי ולבדוק אם הרשתות הקמעונאיות באמת מתאמות מחירים או שמא עליית המחירים תלויה בעלויות הייצור, השינוע ועוד. יצאתי לשני שווקים - האחד בנתניה והשני מחנה יהודה בירושלים. לקחתי את אותה רשימת קניות ויצאתי לבדוק אם גם הרוכלים בשווקים "מתאמים מחירים".

לא תאמינו, אבל אותו סל קניות יקר פי שניים מהשווקים. כשלקחנו מוצר בודד והשוונו בין הקמעונאיות לרוכלים בשווקים, חלק מהמוצרים עלו אותו דבר כמו ברשתות הקמעונאיות. האם הרוכלים בשווקים מתאמים מחירים עם הקמעונאיות הגדולות? לא בטוח. אבל דבר אחד כן בטוח - עיניו של הרוכל נשואות למחירי הקמעונאיות והוא מתאים את המחיר למחיר של הקמעונאיות. למה? זה כבר טור אחר.

אני לא כלכלנית וברור שכוח הקניה לקמעונאיות הגדולות הוא זול יותר. אך אם הן מתאמות מחירים אז גם הרוכלים בשווקים מתואמים איתן וזה קצת קונספירטיבי ולא הגיוני. מה שבטוח הוא שכולם מתאימים עצמם למחיר מסוים במוצר כזה או אחר, אבל לא בטוח מתואמים בכוונה תחילה, והשאלה היא מי הראשון שכולם מתאימים עצמם אליו.


הכותבת היא יועצת אסטרטגית ועורכת דין