האלימות בחברה הערבית תמשיך לגאות, ארגוני הפשע ימשיכו להשליט טרור ברחובות ולא באמת נזכה לשקט מגל המחאות שפוקד אותנו חדשות לבקרים – וזאת למה? כי הגוף שאחראי להשליט סדר וביטחון נמצא במשבר עמוק ומתמשך. ולא, הוא לא האשם פה – ממשלת ישראל צריכה להתעורר על עצמה, להפסיק את ההזנחה הפושעת במשטרת ישראל, ולפעול ליישום תכנית ממשלתית רחבה ויסודית, שתחזיר לארגון את גאוות היחידה שאבדה לו מזמן, באופן שיאפשר לו לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר למען בטחון המדינה. 

הבעיה שבשנת 2022 לא הרבה צעירים, כך מתברר, מעוניינים להתגייס לשורות המשטרה. אם פעם יכולנו לפרוט על מיתר הציונות ולשכנע צעירים להתגייס למען ההגנה על המולדת, די במבט אחד בעיניהם התשושות של השוטרים ובחוסר המוטיבציה שמניעה אותם, כדי להבין שבמציאות הנוכחית פשוט לא שווה להתגייס למשטרה. ומי יכול להאשים אותם, כשמצבם של השוטרים בישראל בשנים האחרונות הוא בכי רע, ומאז מגיפת הקורונה רק הלך והידרדר. פרישתם של כ-600 שוטרים בשנה האחרונה – מספר שיא לעומת אשתקד – מדירה שינה מעיניהם של מקבלי ההחלטות, ובראשם המפכ"ל, שניצבים בפני שנה לא פשוטה במהלכה ינסו לפעול לחיזוק תדמית הארגון ומעמד השוטרים בקרב הציבור הרחב.

שוטרים, סמוך ליישוב הבדואי אל-אטרש (צילום: פלאש 90)
שוטרים, סמוך ליישוב הבדואי אל-אטרש (צילום: פלאש 90)

גם אני, כמי שבאה ממשפחה שכוללת נציגות מרשימה מאוד של שוטרים, מודאגת מאוד ממצבם ועדה לנתונים מטרידים במיוחד, ביניהם השכר הזעום (באמת חשבתם למשוך כך צעירים איכותיים לשורות המשטרה?), היעדר תמריצים ובונוסים על הצטיינות בעבודה, חוסר תגמול עבור עומס העבודה החריג בתקופת הקורונה ועוד. 

בפני השוטרים ניצבות כיום 2 אופציות בלבד: לשרוד את המצב כפי שהוא כיום, או לפרוש ואולי למצוא מקום שיפרנס אותם טוב יותר. 

אחרי הכל, כיצד ניתן לצפות משוטר לסכן את חייו יומיום, לעבוד מסביב לשעון, לפזר הפגנות, להרתיע מחבלים, לשמור על הסדר - אבל לא לאפשר לו להתפרנס בכבוד? אני לא מכירה שום סוללת יועצי תקשורת, טובים ומנוסים ככל שיהיו, שיידעו להוציא את הארגון מהמצב הכאוטי העמוק שבו הוא נמצא, כי הפתרון למצב אינו בידיים שלהם, כי אם בידיה של ממשלת ישראל! נדרשת תכנית פעולה רחבה כדי להבריא את משטרת ישראל – הכוללת, בראש ובראשונה, הגדלת תקציבים שיאפשרו מתן שכר ראוי (גם אם במודל הדרגתי), פיתוח הארגון ורכישת ניידות חדשות, מתן מענקים לשוטרים המשרתים בירושלים ובשטחים, מתן תמריצים לשוטרים שמעוניינים לרכוש השכלה אקדמית ועוד - שכן אם לא, אנו עלולים לראות גלי פרישה נוספים כבר בשנתיים הקרובות, לצד זרם דק מדי של מתגייסים חדשים לשורות המשטרה. במצב כזה, יילך הארגון וידעך – והמחיר שנשלם כולנו יהיה כואב.

הכותבת היא מנהלת מחלקת שוק ההון ב"אורנשטיין חושן ייעוץ תקשורתי"