הנשיא ולדימיר פוטין, שנבחר כמה פעמים בשנים האחרונות על ידי המגזינים "טיים", "פורבס" ואחרים לאיש השנה, למנהיג החזק בעולם ולאחד מ־100 המשפיעים ביותר, מנסה בימים אלה להוכיח שכל מה שנאמר ונכתב עליו הוא אמת ויציב. זאת לצד העובדה שהונו האישי נאמד בכ־200 מיליארד דולר.

מאז נבחר בפעם השלישית לנשיאות במאי 2012, הוא ערך רפורמות משמעותיות בתחומים רבים ברוסיה ואף הצליח להוריד את צריכת האלכוהול ב־43% - משימה לא פשוטה ברוסיה.

פוטין הפך את משק הגז והנפט של רוסיה לבסיס החשוב ביותר בכלכלתה - מה שסייע לה לשלם את חובה החיצוני הגדול ואף לצבור יתרות גדולות של מטבע חוץ. גם המשבר הגדול במחירי הנפט ב־2014 והסנקציות הכבדות שהוטלו על רוסיה על ידי המערב לאחר משבר חצי האי קרים, לא גרם לכלכלתה להתמוטט.

יותר מכך, ב־2018 הציב פוטין בפני ממשלת רוסיה צו נשיאותי שתבע ממנה לצמצם את העוני, לעודד את הכלכלה ולהפוך אותה לאחת מחמש הכלכלות החזקות בעולם. כל אלה סייעו לפוטין לשמור על פופולריות רבה, שהפכה אותו עם הזמן לסוג של צאר. הוא גם התנהג כך והשתלט על כל ערוצי הטלוויזיה הגדולים, תוך שהוא מרחיק ומחסל את כל יריביו.

כבר בתחילת דרכו כנשיא הקים פוטין תנועת נוער בשם "נאשי" (שלנו), שגדלה עם הזמן והפכה ללאומנית ולאלימה. ולמרות הביקורת על התנהלותו מחוץ ומבית, הוא נותר נחוש, חזק ונאמן לדרכו, ובעיקר למטרתו להחזיר לרוסיה את המעמד שהיה בזמנו לברית המועצות, מעמד של מעצמה חובקת עולם שידה בכל. 

זאת הסיבה שפוטין הכניס רגל לסוריה וחילץ את אסד מהתמוטטות, וכשבמקביל הוא מצליח להתנהל מול ישראל, כל עוד זה משרת את האינטרסים של ארצו, כמו להחליש ולהפחית את המעורבות ואת ניסיונות ההשתלטות של איראן על סוריה ועל לבנון, שישראל פועלת לסכל אותם כמעט יום יום.

ולדימיר פוטין, בשאר אל אסד (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, בשאר אל אסד (צילום: רויטרס)

עיתונאי רוסי ותיק ניתח עבורי השבוע את המהלכים האחרונים של פוטין, שהביאו לתחושה של ערב מלחמת עולם שלישית. "פוטין הוא מטאורולוגיסט מצוין", אמר. "הוא יודע היטב מאין ולאן נושבות הרוחות, מתי יחלפו והיכן ייווצר השקע הברומטרי שבו יהיה כדאי לפעול. הוא מביט קדימה ורואה שמשבר הקורונה בעולם יביא עמו שינויים וצרכים שונים, כשהדגש יהיה בהתגברות הביקוש לאנרגיה, למזון ולתרופות".

הוא הוסיף: "עכשיו, כשהוא חש את החולשה של ממשל ביידן, הוא רואה בכך אור ירוק לפעול כדי ליישם את מטרותיו העיקריות - להחזיר 'הביתה' את מדינות מזרח אירופה והבלטיות, שהיו בעבר חלק מברית המועצות והיום נוטות למערב, לאיחוד האירופי ולנאט"ו, ולהרחיק את האמריקאים ממזרח אירופה".

עוד אמר: "פוטין יודע שאירופה, הסולדת מהתנהלותו, זקוקה מאוד לנפט ולגז הרוסי, שבלעדיהם היא בצרות. הוא לא ציפה לתגובה כזו קשוחה מצדו של ביידן, שמנצל את המשבר לחיזוק מעמדו הרופף, ובעצם מתייצב מול פוטין כמו שקנדי עשה בזמנו במשבר קובה". 

הוא סיכם: "אז איך זה יסתיים? עד היכן פוטין ימתח את החבל? זה עניין של ימים עד שיימצא הסולם להוריד את פוטין ואת ביידן מהעץ שטיפסו עליו. שניהם יודעים שבמצב הקשה בעקבות הקורונה, עימות או מלחמה יגרמו למשבר עולמי קשה. בשעה שאנחנו מדברים, במוסקבה ובוושינגטון יושבים וחושבים על נוסחה מקורית וטובה לשני הצדדים כדי לסיים את הפארסה הזאת".