מה קורה במשטרת מרחב אילת? שנה אחרי שהיס"מ של אילת נבחרה כיחידה המצטיינת הארצית של 2020/2021, ושלוש שנים בלבד אחרי שהוקמה, הוחלט במשטרה על סגירת היחידה, ומעבר כלל המשרתים בה למג"ב. נראה, שמישהו במשטרה החליט ששקט ומקצועיות לא טובים לארגון, שנאבק מדי יום על תדמיתו. החלטת המשטרה על סגירת היחידה, ומעבר החומר האנושי למג"ב, פתחה חזית חדשה מול קצינים, שוטרים ובעיקר נשותיהם ובני משפחותיהם.

בקבות פוסט שהעלו נשות שוטרים ופניית "מעריב" עושים כעת בצמרת המשטרה חשבון נפש, ולא מן הנמנע כי ההחלטה תרד מהפרק, אולם, הנימוקים וההסברים שסיפקו ללוחמים הנפלאים, מתגמדים אל מול האמת שהם שנחשפו אליה ומסתכמת בהחלטה שמקורה באינטרס צר ומעוות.

מסתבר שבשקט בשקט מנסים גורמים בכירים בצמרת הארגון לקדם קצין מג"ב לדרגת סנ"צ, ואיך יעשו זאת אלמלא יעבו את היחידה של מג"ב השוהה באילת?

יס''מ אילת (צילום: יס''מ אילת)
יס''מ אילת (צילום: יס''מ אילת)

חשוב להדגיש כי עד להקמת יס"מ אילת במשטרה, פעלה יחידה של מג"ב ולא הצליחה לספק בכוחות עצמה את השירותים עבור תושבי ואורחי העיר התיירותית הגדולה בישראל. ההחלטה להקים את יס"מ אילת התקבלה לפני שנים וב-2018 היא הוקמה בפועל בתום גיוסים וניוד שוטרים וקצינים ממחוזות אחרים. 

יש הטוענים כי מאחר ואילת ממוקמת בגבול ואין כח התערבות משטרתי מיידי, בתקופות שבהן העיר עמוסה מבקרים ותיירים היו מקפיצים יחידות ועשרות שוטרים ממרחבים ומחוזות שונים, התגבשה ההחלטה להקים יחידת סיור מרחבי (יס"מ) אילת שתהווה כח תגובה מיידי לכל אירוע וזאת כדי להמשיך ולהעניק את השירות והביטחון.

המהלך החל כבר מיד לאחר תחקיר ההתקלות מיום ה-18.0.2011 בו נרצח לוחם הימ"מ רנ"ג פסקל אברהמי, בעין נטפים סמוך לגבול ישראל מצרים. לקח למשטרה כשבע שנים כדי להוציא את ההחלטה מן הכורח אל הפועל.

שוטרים וקצינים מובחרים, חלקם מיחידות סיור ממחוזות אחרים, עקרו עם משפחותיהם, מתוך גאוות יחידה ואהבת המשטרה לעיר אילת, וזאת אחרי שהקריבו את חייהם בלוחמה בתוך רצף של פיגועי טרור. אלו היו ממקימי היחידה שהובילו אותה עד לזכייתה כיחידה מצטיינת ארצית.

אלא, ששנה לאחר מכן, נכנסים שיקולים חדשים לא מובנים ובלתי ברורים בעליל לתוך מוחם של מקבלי ההחלטה, ואי אפשר להניח במקרה זה גם למפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי, שגם אם הוא לא קיבל את ההחלטה הרי ברור שהוא לא פעל למנוע אותה עד כה.

אותם בוחשים בקדרה החליטו שאין מקום יותר לפעילות של יס"מ אילת, וזאת חרף העובדה שמרחב אילת, למרות גודלו הפיזי והטופוגרפי, עדיין נחשב למרחב קטן בבחינת מספר השוטרים שבו. את השוטרים והקצינים מאותה יחידה מצטיינת מתכוונים להעביר ליחידת הסיור של מג"ב ולהפוך אותה ליסמ"ג אילת.

אי אפשר לטעון שאין כוונה כזאת שכן יועצו של המפכ"ל ומי שעומד מאחורי הרה-ארגון במשטרה הגיע כבר מספר פעמים לאילת ונפגש עם הכוח האנושי של היחידה, שמע את אשר על ליבם והבהיר להם בלשון בלתי משתמעת לשתי פנים לכאורה כי הנושא נבחן ברצינות רבה וכי הם חייבים לקחת הכל בחשבון, בין אם את החמור מכל מבחינתם, כלומר מעבר למג"ב, ובין אם הקל, כלומר ביטול המהלך וחזרה לשגרה.

יס''מ אילת (צילום: יס''מ אילת)
יס''מ אילת (צילום: יס''מ אילת)

לוחמי יס"מ הבהירו נחרצות שאין בכוונתם לעבור למג"ב. "הכחול זה הדם שלנו, הרוח שלנו, האדרנלין שמעיר אותנו מידי יום ומותיר אותנו גאים. התגייסנו למשטרה ושם ניתן את עוצמתנו", אמרו השוטרים.

התוכניות הללו הובילו ללא מעט משברים גם בתוך משפחות לוחמי שוטרים וקציני היחידה. נשות שוטרים החליטו שאיש לא יפגע ברוח של הבעלים שלהם, בפרנסה שלהם אבל בעיקר בנפש שלהם.

"אנחנו כנשים הקרבנו את עצמנו למען הארגון לטובת ביטחון מדינת ישראל ועשינו זאת בצלילות דעת ובכוונת תחילה. אחרי שהבעלים שלנו שבעו מלוחמה מול מפגעים, הסכמנו לעקור את ביתנו מהמרכז, מהצפון ומירושלים והגענו על כל מטלטלנו לעיר אילת ופתחנו חיים מחדש.

"לא יעלה על הדעת שהמשטרה תבעט בנו ללא רחם, תתעלם מהנפשות שעומדות מאחורי כל היחידה הזאת ותקבל החלטות שרירותיות חסרות כל היגיון. המפכ"ל חייב להתעורר ויפה שעה אחת קודם. בבקשה תתעוררו כי משהו רקוב קורה בתוך הארגון וממילא הוא לא זקוק לעוד טלטלה ולעוד מתח וביקורת. הגיע הזמן לייצב את תדמית המשטרה ולשם כך המושכות בידיים של רנ"צ שבתאי".

חשוב להדגיש כי גורמים בכירים במשטרה תומכים ביס"מ אילת וסבורים כי הכוונה לסגור את היחידה נגועה בשיקולים לא טהורים בלשון המעטה. לא בכדי מיד עם פניית "מעריב" נעשו ניסיונות למנוע את פרסום הידיעה ואף נעשתה פנייה אל שוטרים ביס"מ אילת בבקשה להקפיא מהלכים ולאפשר למשטרה לקבל החלטה עד ראשית השבוע.

תגובת המשטרה: "טרם התקבלה החלטה בנושא". 

יס''מ אילת (צילום: יס''מ אילת)
יס''מ אילת (צילום: יס''מ אילת)